|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spinoff fra navnetråden - oppkallingDette interesserer meg, derfor starter jeg egen tråd.
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingJeg svarer på vegne av meg selv, jeg er oppkalt etter mine bestemødre, og synes egentlig det er veldig koselig. Et navn fra hver. Og, jeg hadde ikke latt være å bruke et navn fordi en kjendis jeg likte hadde det samme. (Vurderte Samuel, gitt.) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ræv med ører
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkalling
Nå tenkte jeg å oppkalle bevisst etter en kjendis- på lik linje med oppkalling etter en bestemor.
|
|
|
#4 |
|
Absolut ateist
|
Men det er jo ikke det samme som å kalle barnet Samuel fordi du digger kjendis-Samuel og kanskje egentlig syns at navnet ikke er det fineste.
|
|
|
#6 |
|
Like blid!
Medlem siden: Sep 2006
Det er jeg også, og liker det IKKE! De passer jo ikke sammen i det hele tatt!
|
|
|
|
#7 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingMine barn er oppkalt etter familiemedlemmer. Det var personene bak navnet som var viktig for oss, eller meg, ikke selve navnet. Men jeg ville kanskje ikke kalt opp om jeg ikke likte navnene
|
|
|
#8 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingGuttungen heter Jørgen Magne. Egentlig er det lite pent, men han er oppkalt (Magne) etter sin oldefar, som er en flott person. Så det var personen bak navnet som gjorde det, samt at han ble ganske skuffet (men sa ikke noe) da jeg ikke kalte Emma opp etter hans mor likevel.
|
|
|
#9 |
|
nygift
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingJeg har oppkalt begge mine, men ikke helt likt navn.
Sist redigert av Blomst : 10-06-09 kl 00:13. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Står på egne ben
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingBegge jentene mine har mellomnavn som er oppkalling fra min side. Begge navnene er på en måte et slags sleksnavn fra min side hvor mange generasjoner har hatt samme mellomnavn. Vi har ett på moren min sin side og ett på faren min sin side. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
ræv med ører
Det var det vi slet med. Jeg står mine besteforeldre veldig nær, men dessverre har to av dem forholdsvis stygge navn, og de to andre har navn som ikke passer av andre årsaker. Heldigvis var det ikke noe som ble forventet, så ingen sure miner av den grunn.
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingVi har unngått oppkalling av barna fordi det er mange stygge navn i besteforeldregenerasjonen her, og familien er sånn sammenskrudd at det kan bli ganske sure miner hvis man ikke kaller opp slik det er forventet. Så jeg har feiga ut av hele problemstillinga og gitt dem helt andre navn. Men hvis jeg skulle kalle opp, ville det vært en kombinasjon av at en person det hadde vært kjekt å kalle opp etter har et navn jeg liker.
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingBegge mine er oppkalt, en direkte, en delvis (dvs en variant av navnet). For oss var det virktig både at vi likte personen og at vi likte navnet. Det er derfor den ene har fått en variant av navnet, og ikke er direkte oppkalt.
|
|
|
#14 |
|
Sær og kresen
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingEldste jente har en "vridd" oppkalling etter en tante på farssiden, gutten er oppkalt etter en (inngift) onkel på morssiden - fordi han er eksentrisk og morsom, yngste jente er ikke oppkalt, men har mellomnavn med *fars navn*+datter.
|
|
|
#15 |
|
ctrl+z
|
Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkallingKjendisoppkalling fremstår for meg som totalt uaktuelt. Har faktisk ikke falt meg inn.
|
|
|
#16 |
|
seru
|
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingEi jeg kjenner oppkalte datteren sin Frida etter Frida Kahlo, hvilket jeg synes er et ganske fint navn. Vet ikke om Frida Kahlo går under kategorien "kjendis", men noe helt annet enn å kalle barnet sitt for eksempel Samantha, etter Samantha Fox. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Pen. Så det så.
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingHelt utenkelig med kjendis-oppkalling da jeg ikke har noen idoler som står så høyt. En på jobben min har en sønn med mellomnavn Aron etter Elvis, men det passer med resten og er veldig fint.
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingEldste er oppkalt etter sin italienske oldemor. Jeg kjente henne ikke, men det betød veldig mye for svigerfar, og siden jeg likte navnet (Camilla) så var jo den saken grei. Jeg hadde derimot aldri fulgt den italienske tradisjonen med å kalle opp den førstefødte gutten etter bestefaren, uansett hvor glad jeg er i svigerfar. Kanskje om vi bodde i Italia, men ikke her. Det blir for spesielt. Navnet, altså.
|
|
|
#19 |
|
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
Sv: Spinoff fra navntråden - oppkallingJeg har oppkalt min datter, ikke etter noen i familien men etter en klasseveninne. Valget hadde ingenting med navnet og gjøre, men personen og det herlige vesenet hun var. Da jeg var tom for navn fordi jeg var sikker på at frøkna var en gutt frem til hun ble født og ikke greide komme på noe passende navn ble det til at jeg oppkalte henne. |
|
|
|
![]() |
|
|