Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes dere om helårs båndtvang?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-09, 22:01   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det går mot helårs båndtvang for hund i Osloområdet;

Sitat:

dag er det påbudt å holde hunden i bånd i perioden 1. april til 20. august. I etatens utredning foreslås det å utvide båndtvangen til å gjelde hele året i boligområder, handleområder og «tilrettelagte friområder i byggesonen». Det betyr i praksis store deler av Oslo, unntatt Marka.

I artikkelen står det blant annet;

Sitat:

Bakgrunnen for forskriftsendringen skal være klager fra folk som føler seg utrygge i møte med løse hunder. Men Idland mener etaten skjærer alle over én kam.
- De aller fleste hundeeiere er skikkelige mennesker. Selv om noen få personer ikke er ansvarlige, er det å gå altfor langt å innføre så altomfattende regler. Når alle får unngjelde for noe noen få gjør, minner det om kollektiv avstraffelse som i et sivilt samfunn burde vært passé, sier Idland.

Jeg må innrømme at jeg ønsker båndtvangen velkommen. Jeg har de siste årene møtt skremmende mange hundeeiere uten kontroll på sine firbeinte, og sikkert noen med kontroll som ikke skjønner hvorfor jeg ikke skulle ønske å ha "sussebassen" hoppende og siklende opp i ansiktet mitt, eller hissig bjeffende rundt anklene mine. I tillegg blir det kanskje lettere å se hvor dyret gjør fra seg sånn at man ikke "glemmer" å plukke det opp?

Så lenge hundene kan få løpt fra seg i marka ser jeg ikke problemet. Men det gjør kanskje noen andre her?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 22:03   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om helårs båndtvang?

Nå er jeg sikkert helt fjern her, men i boligområder, er det ikke alltid båndtvang?

Ellers er jeg helt for ja. Det finnes seriøst så mange tullete hundeeiere at man må få inn regler på det der.

Gammel 25-02-09, 22:03   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at mange kommer til å la hunden gå fri hvis de tror at de er alene.

Her i paradis er hundeeierene eksemplariske, forresten. Jeg har aldri opplevd en hund som snuser, bjeffer eller hopper på meg.

Gammel 25-02-09, 22:03   #4
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg og min eks har hatt hunder og vi gikk med de i bånd uansett tid på året når vi gikk blant andre mennesker. Men slapp løs hunden i skauen (nordmarka blir det vel, det som er ved Haugerud)

Gammel 25-02-09, 22:10   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes båndtvang hele året er bra. Da jeg bodde i Oslo, møtte vi skremmende ofte hunder helt ute av kontroll, jeg snakker da om turområder i marka. Man er ikke alene der heller, oslofolk er ganske flinke til å bruke marka slik at hunden ofte ikke kan løpe så langt før den møter noen. Veloppdragne hunder som går/småløper rundt eieren sin gjør meg ingenting, men de som slipper hundene sine der det er mye folk er dessverre ikke de som har best kontroll. I hvertfall virker det sånn, og hunder som kommer i fullt firsprang mot meg synes jeg er skremmende selv om jeg er på skogtur.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 22:17   #6
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg og min eks har hatt hunder og vi gikk med de i bånd uansett tid på året når vi gikk blant andre mennesker. Men slapp løs hunden i skauen (nordmarka blir det vel, det som er ved Haugerud)

Østmarka, ikke Nordmarka. På Haugerud ligger en av de få områdene i Oslo det ikke er båndtvang (gjelder hele året). Kalles for hundesletta.

Ellers så er jeg klar for helårs båndtvang.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 22:05   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kunne skrevet bok om alle de navlebeskuende, idiotiske hundeeierne i mitt nabolag!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 09:10   #8
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg kunne skrevet bok om alle de navlebeskuende, idiotiske hundeeierne i mitt nabolag!

Gammel 04-03-09, 09:31   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mjau: jeg har ingen problemer med hunder uten bånd som går slik du beskriver. Problemet er bare alle de som har "kontroll" på hundene sine fordi de er sååååå snille. Det er ofte de hundene som kommer imot deg på turstier i fullt firsprang uten at man kan se eieren noe sted. Jeg er ikke redd hunder, men jeg blir skeptisk i en slik setting fordi det er en situasjon så åpenbart utenfor noens kontroll. Derfor er jeg for båndtvang, også på steder i marka hvor det ferdes mye mennesker. Hadde det bare vært hundeeiere med vett og kontroll, hadde det ikke vært nødvendig.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 22:06   #10
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er mange steder det allerede fungerer med båndtvang hele året, så det vil sikkert gå bra i Oslo.

Vi har hund selv og her vi bor er det båndtvang hele året grunnet diverse dyr, synes selv det er helt greit.

Jeg liker ikke hoppende, bjeffende, løshunder i full galopp når jeg er ute på tur.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 22:06   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er utrolig glad i hunder, men vil likevel gjerne se dem i bånd når man er på tur. Har hatt min andel av overhyggelige vovvover som har satt spor på klærne mine i sin iver etter å hilse på, før jeg har rukket å avverge et byks.

Hadde en barnehagegruppe på picknick i et skogholt en gang - barna var 2-3 år. Vi satt fredelig i en liten ring på et pledd og spiste skivene våre.

Helt ut av det blå stormet to digre Risensnauzere ut av skogen og "overfalt" barnegruppa vår. Ene jentungen ble sittende med et forskrekket uttrykk i ansiktet og hylte "skiva mi" - da hun var blitt vitne til at ene voven glefset den i seg. Det hele skjedde så fort at vi voksne ikke rakk reagere. Hva om han i samme slengen hadde glefset til seg litt av hånda hennes?

(Det hører også med til historien at vi var to voksne med, hvorav det viste seg hun ene var hysterisk redd for hunder, så hun friket helt ut, noe som ikke hjalp et pøkk på situasjonen.)

Hundeeieren oppførte seg som om det overhodet ikke hadde vært noe problem at bikkjene hadde skremt opp seks småtasser og ei voksen dame. Mor Inagh var ikke blid.

En annen årsak til at jeg ønsker båndtvang er at nå midtvinters, når det er så mye snø, kan det være skummelt for rådyr etc å møte hunder. Det er tungt for dyrene å flykte gjennom dyp snø.

Gammel 26-02-09, 05:51   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Hundeeieren oppførte seg som om det overhodet ikke hadde vært noe problem at bikkjene hadde skremt opp seks småtasser og ei voksen dame. Mor Inagh var ikke blid.

Jeg blir så overrasket, at det er mulig å være så dum at man ikke legger seg paddeflat og unnskylder hele hendelsen. Håper du fortalte dem nøyaktig hvor skapet skal stå.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 22:11   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt for. Det er ikke noe kult å være redd for hunder, og det er ikke noe kult at hunder løper ned barn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 22:18   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns helårs båndtvang er en selvfølge.

Gammel 25-02-09, 22:18   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hater bikkjer som kommer løpende mot meg, så ja takk til båndtvang. (Liker ikke bikkjer)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 22:20   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det skal bli bra. Tidligere gikk vi gjennom en park for å komme til barnehagen. Her går hundene løs. De kom ofte bort for å hilse på snuppa. Hun ble jo vettskremt. Det hadde jeg også blitt hadde jeg fått et stort hundehode midt i ansiktet. Hun og hundene var jo i samme høyde. "He, he ...... han er så snill så," ler hundeeierne. Jeg bærer bort en hylende og vettskremt snuppe. Hun skal vel ha like mye rett til å gå i parken som hundene har det?

Gammel 25-02-09, 22:22   #17
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har helårs tvang her . på offentlige plass osv. men det e dæven så mange som ikke holder den tvangen.
Turbo som er redd hunder for han har blitt løpt ned av en da han var 2 år. ble hoppe ned av en når vi syklet på gangvei. Og snoppy er blitt løpt over ende av hunder som er "sååå snill men vil bare leke"

:blir iritert over tema hund og bånd, for at ikke alle kan ta vare må hundene sine når de er ute:

Man skal da for f kunne gå på veien,fortau,turveien uten å bli løpt ned av hunder som komemr 3 mil før eierne.
Og jeg vil faktisk og kunne være ute i VÅR hage uten å få besøk av 2-.3 rabiate hunder.

Altså jeg hater ikke hunder. Men hunder som er ville og gærne og kommer uten eier. hunder jeg eller ungene ikke kjenner. Har flere i familien med hund men de er faktisk snille og rolige hunder som ligger i buret sitt eller under et bord en hele tiden når man er på besøk

Gammel 25-02-09, 22:25   #18
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg er for helårs båndtvang. Også i marka, også av hensyn til andre dyr.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 22:32   #19
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er for helårs båndtvang. Jeg er veldig glad i hunder og det er Junior også, men jeg vet at alle hunder ikke er trygge og jeg ønsker ikke at Junior skal få noen dårlig opplevelser som gjør at han blir redd.

Hundeeierene i dette området er elendige til å plukke opp skjitene etter bikkjene sine, og jeg er faktisk blitt så irritert at om jeg tar en på fersken så skal jeg plukke opp skiten og kaste det etter h*n... Jeg må passe Junior som en smed på vei til og fra barnehagen, at ikke skoene hans blir fulle av skjit.

Gammel 25-02-09, 22:50   #20
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Jeg er for helårs båndtvang. Også i marka, også av hensyn til andre dyr.

Nei, nei, du mener av hensyn til meg.
Jeg vil mer enn gjerne ha båndtvang året rundt, også i turområder i marka. Så kanskje jeg tør å gå tur alene.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:46.