Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sushi for nybegynnere

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 13:36   #1
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sushi for nybegynnere

I dag tenkte jeg å prøve meg på sushi. Jeg skal ikke lage selv altså. Skal på et sushi sted. Hva er bra fisk for en nybegynner? Jeg har aldri spist dette før. Anbefalinger?

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:43   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Åh, jeg hadde jomfruturen med en sånn Bento-boks (tror jeg det het), ymse fisk i den. Laks, tunfisk, smørfisk(?), noe annet hvitt, scampiting, ris, wasabi, ingefær, soyaolje og noe kyllinggreier, faktisk. Nammenam. Jeg ble hekta. :advarer:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:48   #3
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Laks og kamskjell er i allefall ganske greie nybegynnerbiter, synes jeg.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:50   #4
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Laks, tunfisk og scampi (ikke rå)?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:56   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Starte med noen maki-ruller også? Jeg har inntrykk av at mange synes de er lettest å spise i begynnelsen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:59   #6
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Starte med noen maki-ruller også? Jeg har inntrykk av at mange synes de er lettest å spise i begynnelsen.

Ikke jeg. Jeg strever fortsatt med dem, hvilket muligens skyldes at jeg debuterte med makiruller med hvalspekk i midten. Usj.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:59   #7
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.965
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Aj. Enda godt dette ikke var en Marian Keyes-tråd.

Forøvrig ingen sushiråd. Det er jo rå fisk!

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:06   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Forøvrig ingen sushiråd. Det er jo rå fisk!

Sa pingvinen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:07   #9
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.965
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Sa pingvinen.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:07   #10
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Makiruller er et fint sted å begynne synes jeg. Samt laks og kamskjell. Og kjør på med wasabi og syltet ingefær dersom du synes rå fisk høres skummelt ut, det fungerte fint for meg ihvertfall.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 19:15   #11
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Ikke gjør som meg da, som dyppet fingrene i misosuppa fordi jeg trodde den var til å skylle hendene i.....

Ja, det var på restaurant - og ja, det var en forretningsmiddag...


__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 19:24   #12
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.956
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Ikke gjør som meg da, som dyppet fingrene i misosuppa fordi jeg trodde den var til å skylle hendene i.....

Ja, det var på restaurant - og ja, det var en forretningsmiddag...




Syntes du ikke "vannet" så litt vel skittent ut?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 19:33   #13
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.



Syntes du ikke "vannet" så litt vel skittent ut?

Tja, kunne jo ha vært noen japanske urter oppi der, som var svært bra for huden...

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 19:40   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Kamskjell syns ikke jeg er for nybegynnere. Jeg syns det smaker blærgh. Laks og maki er greit å starte med. Og kokt scampi.

Ikke spise den grønne klumpen! Den skal du blandet ut i soyasausen og dyppe bitene oppi. Bland litt og litt til ønsket smak.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 20:19   #15
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kamskjell syns ikke jeg er for nybegynnere. Jeg syns det smaker blærgh. Laks og maki er greit å starte med. Og kokt scampi.

Ikke spise den grønne klumpen! Den skal du blandet ut i soyasausen og dyppe bitene oppi. Bland litt og litt til ønsket smak.


Ok, resultatet ble noe som beskrevet ovenfor. Makiruller med laks, avocado og majones og et par biter med scampi. Jeg blandet ikke ut wasabi med soyasaus Jeg tok pittelitt wasabi direkte på fisken. Jeg brukte ikke soyasausen i det hele tatt.. Det skal jeg huske på til neste gang.
Anyway.. Det var skikkelig digg da!! Tusen takk for all hjelp!

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 20:34   #16
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ikke spise den grønne klumpen! Den skal du blandet ut i soyasausen og dyppe bitene oppi. Bland litt og litt til ønsket smak.

Og pass på å dyppe fiskesiden i soyasausen, ikke risen, da blir det for mye soyasaus.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 20:35   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og pass på å dyppe fiskesiden i soyasausen, ikke risen, da blir det for mye soyasaus.

Jeg liker å drukne ris og fisk i masse soyasaus med masse wasabi, sånn at det kjennes ut som hele hodet skal eksplodere når jeg svelger!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 20:40   #18
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg liker å drukne ris og fisk i masse soyasaus med masse wasabi, sånn at det kjennes ut som hele hodet skal eksplodere når jeg svelger!

Respektløse vestlige hedning! Det ødelegger jo den fine balansen mellom ris og fisk! Jeg blander også soyasausen sterk, men jukser egentlig i forhold til japansk kutyme hvor de snur biten opp-ned og dypper. Jeg tar av fisken og dypper den i sausen og så legger jeg den tilbake på biten før jeg spiser den. Det har jeg gjort etter tips fra en kompis, og jeg synes det er bedre faktisk. Prøv en bit og kjenn!

Kanskje det er årsak nok til å tromme inn til FP-sushi-treff? Utforske dyppeteknikker?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 20:22   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Majones?

Likte du det? Er du sushifrelst?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 20:30   #20
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Sushi for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Majones?

Likte du det? Er du sushifrelst?

Ja majones, det var kjempegodt!

Jeg er frelst!!

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no