|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prematurmamma
|
Bilsikring i "gamle dager"Mamma og jeg pratet litt om bilsikring i går. Hun kunne fortelle at da jeg var liten, sånn ca året, fantes det ingen regler om bilsikring, og de visste heller ikke hvor de skulle få tak i bilstol, eller om det i det hele tatt fantes. Så de brukte et sykkelsete (!) som de spente fast i baketet, fordi de syntes det var bedre enn ingenting.
|
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Ja, hvor gammel er du?
|
|
|
|
#4 |
|
Ute på tur
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg hadde "bilsete" når jeg var liten, det ble bare hektet på setet i bilen med to kroker over seteryggen og jeg satt løs i dette setet som hang på bilens seter med en bøyle rundt magen.
|
|
|
#6 |
|
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er 34 og vi hadde ikke noe bilsete.
|
|
|
|
#7 |
|
Teacher.
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilsikring i "gamle dager"
Noe i den duren satt jeg i også- sete var i plastikk!
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slik hadde jeg også! Sannsynligvis mye verre enn ikke noe sete.... Men mest hang jeg enten mellom setene, eller med nesa ut gjennom vindet om moren min hadde på gløtt mens de røyka... Det var tider ja |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Står på egne ben
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Vi hadde ikke antydning til noe som helst bilsikring når jeg var liten. Vi hadde ikke vanlige sikkerhetsbelter i baksetet engang. *gammel* Vi satt/lå "løst" baki baksetet, og når vi var babyer så satte vel mamma bare vognbagen løs inni bilen. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Da jeg var liten, for hundredevis av år siden, hadde bilen fire plasser i baksetet. Tre i selve setet, og så kunne en ligge på "hattehyllen".
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er ikke så gammel, men det er nå en stund siden jeg var liten også på 80-tallet. Lurer på om de ikke hadde boxette til meg, men at min søster som er to år yngre var den første av oss søsknene som satt i en baby-bilstol. Denne er veldig rar i formen, så vidt jeg husker. Ser nesten ut som en avkappet pappeske hvor ryggen er høyere enn framsiden. Ytterskallet er helt, i plast. Så vidt jeg husker den (lenge siden jeg har sett den nå). |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Øyboer
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg hadde samme bilstol om Indie her. Svart isoporstol med orange pute over mage hvor enten 3 punkt eller 2 punkt belte gikk igjennom. Og så hadde jeg pute. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Fortynnet
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er født i 1965, og hadde et lite barnesete av metall som var festet over bakseteryggen. Det var nok mer for å holde ungen i ro enn for sikkerhet. Søsteren min er født i 1969 og hun hadde et slags bakovervendt babysete som var festet bak på forsetet. Ikke etter dagens standard, men et barnesete var det. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
intro
|
|
|
|
|
#15 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er født i 1980, og jeg hadde et svart sete med orange seler. Satt i midten, og det var festa på ryggen på noe vis. Minste lillesøstra mi var den første som fikk et sete etter dagens standard, hun er født i -88.
|
|
|
#17 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er født i 1971, og jeg har en far svært opptatt av sikkerhet, generelt sett. Pappa lagde barnesete selv han, med seler og det hele til oss. Når vi ble litt eldre satt vi i oransje 5-punkts seler som man ikke kunne bevege seg 1 cm i. Slike som rallybil-kjørerne har nå.
|
|
|
#18 |
|
Unik
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Eg satt heller ikkje i noko bilsete då eg var liten. Muligens eg fekk ei pute etterkvart. Broren min meiner eg satt i nokre stol greier, men han er 7 år yngre enn meg.
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er 33 og hadde ikke bilsete da jeg var liten. Foreldrene mine kjøpte ny bil hver 3 år og det var først da vi fikk Mazda i 1981 at det var setebelter i baksetet. Bilene vi hadde før den tid hadde ikke setebelter i baksetet. Småsøsknene mine hadde noen bilsetegreier. Setet til lillebror fra 1985 husker jeg godt. Det var stort og brunt og hadde en putekloss som ble nesten som et lite bord. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
intro
|
1981? Da var dere mange år tidligere ute enn oss.
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 08-12-08 kl 17:04. |
|
|
|
![]() |
|
|