Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spinoff: Hva er det mest eksotiske/underlige/rare du har spist?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-08, 16:32   #1
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Spinoff: Hva er det mest eksotiske/underlige/rare du har spist?

I tråden "Smaker du på alt" nevnes det en del eksempler på matretter som man ikke ville ha spist. Jeg har notert meg både bankende kobrahjerte, bever og oksepenis (det siste var vel mitt eget bidrag), men også blodmat, lungemos, snegler og soltørkede tomater. Selv svarte jeg litt eplekjekt at jeg smaker på alt, men ved nærmere ettertanke har jeg kommet frem til at det muligens ikke er helt sant. Rett og slett fordi jeg ikke har vært i situasjoner hvor jeg har fått så veldig eksotiske/rare/gufne retter servert. Derfor lurer jeg på hva det mest eksotiske andre har spist er? Siden matvaner og -preferanser er en på mange måter subjektiv sak, lar jeg det være opp til hver enkelt å selv definere eksotisk, underlig, guffent og rart.

Jeg har spist bjørn, det synes jeg er eksotisk (men ikke rart).

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 16:36   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hva er det mest eksotiske/underlige/rare du har spist?

Jeg orker ikke spise øyne, selv om jeg skjønner at det skal være godt (på smalahove, for eksempel).

Jeg tror også jeg ville hatt betenkeligheter med å spise dyr som jeg vanligvis ikke tenker på som mat, men som kjæledyr, for eksempel hund eller katt (men jeg spiser gjerne hest, så hvem vet).

Sist redigert av Teofelia : 03-11-08 kl 16:37. Årsak: Spiser gjerne husdyr …
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 16:36   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bankende kobrahjerte høres jævlig ut, de må vel rive ut hjertet mens kobraen er i live? Forkastelig!

Jeg har spist grisehjerte, men det er vel ikke så veldig uvanlig.

Gammel 03-11-08, 16:38   #4
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg har spis værballer og torsketunge og øyne. Jo og hai på Island, den der forj**** ekle råtne haien som stinker amoniakk.

Gammel 03-11-08, 16:42   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Nå ser jeg for meg den episoden av Lonely Planet der den engelske programlederen (Ian et-eller-annet) er i Mongolia og spiser en rett laget med uvaskede (saue?)tarmer. Der gikk grensa, selv for han ...

Gammel 04-11-08, 00:38   #6
Skvetten
Passiv

Standard

Tja, regla er som følger:
Aligator, kenguru, slange, maisormer, skorpioner, gresshopper, frosk, kråkebolle, kyllinghalser, testikler (som pickles), hai, skilpadde, drukket varm geitemelk med blod har jeg også gjort.
Dette ble et skjønsomt utvalg av noen av de tingene jeg har gaflet i meg. Det er nok mye annet rart jeg kunne ført på listen men stopper her. Jeg må si at jeg smaker på det meste, men det er en del ting man kun eter en gang uansett hvor sulten man blir.

Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 16:37   #7
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Saueballer og råtten hai er høyt oppe på lista over det ekleste jeg har spist.

Gammel 03-11-08, 17:38   #8
Flo
Aktiv

Flo sin avatar

Flo er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Har også vært på Island og spist det... Skylte ned med Svartadaudir, som ikke var så veldig godt det heller. Brakk meg, jeg, er ikke sånn som synes "eksotisk" (ekkel) mat er det helt store.

Gammel 03-11-08, 18:41   #9
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flo, her.

Har også vært på Island og spist det... Skylte ned med Svartadaudir, som ikke var så veldig godt det heller. Brakk meg, jeg, er ikke sånn som synes "eksotisk" (ekkel) mat er det helt store.

Ja fysj den der svartedauen var grusom.

Haien på Island ja, vi fikk høre hvordan de laget den, men det eneste jeg fikk med meg var at den var råtten.

Tror den tilberedes likt som rakfisk. Mener de graver den ned i sanda også skal den ligge der så og så lenge, men jeg husker ikke altså.

Gammel 04-11-08, 15:26   #10
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flo, her.

Da har dere spist Hákarl. Litt av en Islandsk nasjonalrett har jeg forstått.
Jeg har spist en del eksotisk kjøtt, men ikke så mye spennende ellers. Jeg er ikke glad i innmat, så jeg styrer dermed unne de mest grusome horrorhistoriene her.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 22:46   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vært på Island du også?

Gammel 03-11-08, 16:43   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svare på spørsmålet, kanskje? Jeg vet ikke om jeg har spist så mye som jeg synes er så veldig eksotisk, men kanskje andre synes det? Jeg har for eksempel spist hest, sel, hval, struts og hai – og soltørkede tomater.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 17:02   #13
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Det rareste, og vondeste, jeg har spist er rå kråkebolle. Anbefales ikke.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 17:18   #14
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Bankende kobrahjerte høres jævlig ut, de må vel rive ut hjertet mens kobraen er i live? Forkastelig!

Jeg har spist grisehjerte, men det er vel ikke så veldig uvanlig.

Er det ikke? Det har jeg ikke en gang hørt om. For meg er det svært uvanlig.

Det er sånne ting jeg siktet til. Jeg er veldig glad i mat og smaker gjerne på nye ting, men det frister absolutt ikke. Annet enn for å ha smakt det, da.

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Jeg har spis værballer og torsketunge og øyne. Jo og hai på Island, den der forj**** ekle råtne haien som stinker amoniakk.

Flere tøffinger!

Jeg har ikke smakt noen av de tingene, men merker at jeg er litt nysgjerrig. Noe som vet hvordan den islandske haien tilberedes?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Svare på spørsmålet, kanskje? Jeg vet ikke om jeg har spist så mye som jeg synes er så veldig eksotisk, men kanskje andre synes det? Jeg har for eksempel spist hest, sel, hval, struts og hai – og soltørkede tomater.

Hehe. Jeg har også spist alle de tingene, bortsett fra sel.

Og av en eller annen ikke-logisk grunn står hest for meg som noe av det mest underlige, selv om jeg altså har spist det selv.

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Ikke så veldig eksotisk, kanskje, men tørket reinsdyrhjerte har jeg spist mange ganger. Det smaker nydelig.

For meg er det eksotisk! Og av en eller annen grunn tror jeg på deg når du sier at det er godt, selv om jeg i utgangspunktet synes hjerte høres ut som en rar ting å spise.

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Usj. Det diskuterte jeg faktisk med noen i helgen, men vi ble ikke helt enige om hvor dette er vanlig. Fristende høres det i alle fall ikke ut.

Hm, ble litt ivrig nå.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 17:20   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingenting.
Jeg spiser ikke eksotiske/underlige/rare ting. Jeg har spist hjort, det er eksotisk nok for meg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 17:24   #16
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Glssmanet. Men å si at jeg har spist det er vel å overdrive. Det holdt med å smake.

Gammel 03-11-08, 22:00   #17
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg har ikke smakt noen av de tingene, men merker at jeg er litt nysgjerrig. Noe som vet hvordan den islandske haien tilberedes?

Haien graves ned og urinen trekker ut i kjøttet/fettet og gir den råtne smaken og lukten. Ugg, ikke mye godt og må svelges ned med Brennivin. Samme gjelder surt hvalspekk og sure væreballer. Smalahove syns jeg er godt, men spiser ikke øyne og ører.

Ellers har jeg spist hest og føll og det er ganske godt, hund og katt kunne jeg ikke tenkte meg å spise.

Gammel 04-11-08, 12:02   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Det smaker jo bare saltvann?

Gammel 04-11-08, 12:10   #19
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zebra, krokodille og sprøstekt mopanelarve (en slags tusenbein).

Gammel 04-11-08, 12:36   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

sprøstekt mopanelarve (en slags tusenbein).

Det er sånn som Mma Ramotswe driver og spiser hele tiden, det har jeg lyst å smake. Hvordan var det?

Jeg har ikke spist så veldig masse rare ting, jeg regner ikke vanlig kjøtt som noe rart, uansett hvilket dyr egentlig. Jeg har spist mye forskjellig innmat, som lungemos og haggis, men det er ikke så spesielt på smak eller rart.

Sauetestikler og kalvehjerne (fritert i tykke skiver) er vel kanskje det rareste jeg har spist.

Maneter spiste jeg da jeg var liten, bare for å sjokkere yngre fettere og kusiner.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.