Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din favoritt-suppe?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-08, 15:26   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Din favoritt-suppe?

Kom med oppskrifter. Jeg liker kremete, krydrede supper. Ikke sånne vannete grønnsakssupper, de er så kjedelige.

Gammel 09-09-08, 15:34   #2
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din favoritt-suppe?

Løksuppe med loffbiter og ost på toppen. Gratinet i ovn.

Nå skal jeg lage fiskesuppe, så oppskrifta får komme senere.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 15:35   #3
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Abbonerer, her trenger jeg råd. Jeg er ikke noe glad i supper, men mannen maser om det støtt..

Gammel 09-09-08, 15:37   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Løksuppe med loffbiter og ost på toppen. Gratinet i ovn.

Åh jaa! Jeg har nettopp kjøpt fire sånne søte små porsjonsformer på Ikea, firkantede.

Gammel 09-09-08, 15:42   #5
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Cream of tomato.

Lag hvit saus med blanding av hønsekraft og melk, ha oppi to bokser hakkede tomater, fire fedd hvitløk, timian og chili, la putre noen minutter og bruk stavmikser til den er helt jevn. Vi setter fram skåler med rømme, hakkede friske tomater, fetaost i terninger, hardkokt egg, pølsebiter eller stekt bacon, så tar alle det de vil ha oppi. Mmmm... Det skulle jeg visst, den gangen jeg sto og svettet på skolekjøkkenet i Zimbabwe, at den skulle bli en familefavoritt! Men dengang var det jo hårsikt og ferske tomater, ikke hermetikk og stavmikser.

Gammel 09-09-08, 15:48   #6
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Søtpotetsuppe med parmesan er digg! Skjær opp passe mengde søtpotet (kanskje også litt potet eller gulrot om du vil), fres det i litt olje i ca 10 min. sammen med en løk og to hvitløksfedd. Ha over vann og to ss. Helios-buljong (evt. annen buljong tilpasset væskemengden). La det koke til alt er mykt. Kjør med stavmikser om du vil ha den jevn. Ha i en neve parmesan til slutt. Søtpotet og parmesan er en herlig kombinasjon! Litt fersk timian passer godt til, synes jeg.

Gammel 09-09-08, 17:17   #7
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Søtpotetsuppe med parmesan er digg! Skjær opp passe mengde søtpotet (kanskje også litt potet eller gulrot om du vil), fres det i litt olje i ca 10 min. sammen med en løk og to hvitløksfedd. Ha over vann og to ss. Helios-buljong (evt. annen buljong tilpasset væskemengden). La det koke til alt er mykt. Kjør med stavmikser om du vil ha den jevn. Ha i en neve parmesan til slutt. Søtpotet og parmesan er en herlig kombinasjon! Litt fersk timian passer godt til, synes jeg.

Den må jeg prøve! Har stort sett begge deler alltid i hus.

Gammel 09-09-08, 15:40   #8
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Mannen laget en soppsuppe på jobben en gang. Lett kremete, med trøffelolje. Seriøst... Iset, det hadde gått for deg.

Ellers syns jeg disse skogsopp-posene er gode hvis man tilsetter stekt bacon, sopp og purre.

Men blomkålsuppen min er bestest.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 15:41   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Blomkålsuppe er knallgodt. Men jeg MÅ ha fløte i, men det er jo lett å fikse. Bestemor laget verdens beste blomkålsuppe, jeg har aldri smakt noe lignende! Hun hadde små kjøttboller i, sånne farsegreier. Helt fantastis, ubeskrivelig! Fikk desverre aldri spurt om oppskriften.

Gammel 09-09-08, 19:34   #10
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Blomkålsuppe er knallgodt. Men jeg MÅ ha fløte i, men det er jo lett å fikse. Bestemor laget verdens beste blomkålsuppe, jeg har aldri smakt noe lignende! Hun hadde små kjøttboller i, sånne farsegreier. Helt fantastis, ubeskrivelig! Fikk desverre aldri spurt om oppskriften.

Bestemødre laget verdens beste blomkålsupper. Jeg har prøvd mange oppskrifter, men selv om de er kjempegode, så kommer de ikke opp mot bestemors.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 19:44   #11
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Min favoritt er forresten Thai kyllingsuppe. Dette er omtrent den oppskriften Madam Mim har lagt ut i ukemenyen sin.

Jeg bruker
1 boks lett kokosmelk
Like mye (1 boks) vann
2 kyllingfileter i biter
1 rød paprika i biter
1 løk i ringer eller vårløk
Sopp (masse!)
Suppen smakes til med :
3 ss fish sauce (Blue Dragon har en god en for eksempel)
Ingefær
Koriander
Limegress
Chili
Hvitløk
Jeg pleier å koke fullkornudler ved siden av.

Til tider har dette vært den faste fredagssuppen vår. Blue dragon har noen fine glass med syltet koriander, hvitløk, ingefær, chili og limegress som står i kjøleskapsdøren min. Så om jeg ikke får handlet dette ferskt kan jeg klare med med Rema eller lignende for de andre ingrediensene som jo ikke er særlig eksotiske.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 17:28   #12
Thalia
Nysgjerrig

Medlem siden: Mar 2008
Thalia er litt kulThalia er litt kul
Standard

Jeg liker gulrotsuppe og hummersuppe. For ikke å snakke om soppsuppe, aspargessuppe og kyllingsuppe. Jeg elsker suppe.

Gammel 09-09-08, 17:31   #13
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Thailandsk kyllingsuppe. Helt fantastisk!

Gammel 09-09-08, 19:16   #14
Left
Passiv

Standard

Den beste suppen er haifinnesuppe, slik man får den på thai-restauranter.
Blomkålsuppe, og spinatsuppe med egg er også utrolig godt. Tror jeg kunne levd på utelukkende suppe en laaaaang periode uten å bli lei.

Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 19:23   #15
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Denne er veldig god:

Laks- og koriandersuppe

Pastaen rekker til 4 middager - del opp og pakk i aliminiumsfolie og ha i frysen.

Legg ca 3-400 g laksefilet i terninger i 1/2 dl sitronsaft i ca en halv time.

Pasta:
2 røde chili uten frø, hakket
8 hvitløksfedd, hakket
10 cm ingefær, hakket
2 ts korianderfrø
1 potte koriander
8 ss sesamolje (fåes på innvandrerbutikker)
- ha i en foodprocessor og kjør til en pasta. Del i 4 og frys ned tre deler.

Varm ei gryte og ha i pastaen, rør litt før du har i 1 boks kokosmelk og 4 dl fiskekraft (evt. vann og buljongterning). Rør og kok i 10 minutter. Tilsett fiskesaus eller salt etter smak, 200 g ferdigkokte nudler og laksen med sitronsafta. La trekke i ca 4-5 min. til laksen er ferdig. Dryss over hakket vårløk og server, gjerne med brød.

Gammel 09-09-08, 19:28   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Tror jeg kunne levd på utelukkende suppe en laaaaang periode uten å bli lei.

Det trodde jeg også, før jeg måtte leve på supper i flere uker etter operasjonen min.

Gammel 09-09-08, 19:26   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

OPPSKRIFTER, folkens.
Dere som har lagt inn oppskrifter, flinke jenter. :jubelhyl: Her skal det prøves ut! Må bare sørge for at de er lavkarbovennlige, men det går som regel veldig greit.

Gammel 09-09-08, 19:38   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, det var visst veldig populært med blomkålsuppe på deres tid. Synes det er den suppen som alltid går igjen hos besteforeldre. Årh, jeg skulle ønske jeg hadde spurt etter oppskriften.

Gammel 09-09-08, 19:54   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Høres knallgodt ut!

Gammel 09-09-08, 21:23   #20
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ble suppesulten av denne tråden, så det ble tomatsuppe etter konseptet se hva en har, sleng det sammen i gryta, kok og jevn med stavmikseren. Evt litt mer detaljert:

En halv kinesisk hvitløk
En boks tomater
Vann
En gulrot
Litt sellerirot
Et par never røde linser
En klatt creme fraiche
En terning kyllingbuljong
Timian, oregano, røkt paprikapulver og chilli

Surr hvitløk i litt olje. Ha i tomater og cirka dobbelt så mye vann som tomater. Tilsett krydder, buljongterning, creme fraiche, et par never røde linser, gulrot og sellerirot i små biter. La koke i 15 minutter før du durer i vei med stavmikseren. Smak til med salt, litt balsamico og mer krydder. Spis.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:04.