|
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Automatgir eller manuell?Hva foretrekker dere? Jeg og mannen har alltid kjørt manuell, men alle skryter sånn av automat, og nå har jeg funnet et par biler jeg liker, som er med automatgir. Jeg LIKER jo å kjøre manuell gir, men har aldri prøvd automat så jeg skal ikke si noe. Den største fordelen for pyser som meg er jo at man slipper å bekymre seg for bakkestart. Jeg haater bakkestart i bratte bakker.
![]() |
#2 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Vi har ikke ordinær automat, men DSG-gir. Det blir nesten det samme, bare at DSG ikke nøkker i forbindelse med giring. Jeg er superfornøyd, og fatter ikke hvorfor ikke flere ønsker automat. En drøm å kjøre med synes jeg. Køkjøring går som en lek, deilig å slippe klutsjingen. Det eneste jeg savner er kanskje bakkestart?
![]() |
#3 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Automatgir eller manuell?
Vi har også DSG-gir. Når vi kjøpte Touran nå, så sverget jeg på at jeg ikke ville ha automat - uten egentlig å ha andre prinsipper enn at det er mye dyrere å fikse automatgir om noe skulle gå i stykker, men nå nyter jeg det virkelig. Hvis det skal sies noe negativt om automat, så må det være at jeg "slapper" mye mer av når jeg kjører, og det er kanskje ikke veldig bra med tanke på trafikksikkerhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
Interessant poeng. Biler med automatgir er noe hyppigere involvert i ulykker, men korrigert for alle andre faktorer som også medvirker er denne forskjellen liten. En teori som prøver å forklare forskjellen som tross alt finnes, er at automatkjøring er forbundet med noe høyere hastighet, og at det er hastighetsøkningen som gir økt skadefrekvens. |
![]() |
![]() |
#5 |
Type R ;)
Hvor: Nord
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Manuell.
![]() |
#6 |
Administrator
|
Forbikjøring er ikke noe problem, bare å trykke gassen helt inn så girer automatkassen lavere enn jeg ville gjort med manuell, går som en kule og girer opp igjen når det trengs. 60-90 tar ikke mange sekundene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer Hondaen. Vi har begge deler, og jeg foretrekker det manuelle gir på Volvoen (model 2005) fremfor automaten på Subaruen (model 1997). Synes automaten er alt for sein til å gire, og opplevd det samme på andre automater. Og så veier automatgirkasser en 40-50 kg mer enn manuellgirkasser. Om vi ved neste bilskift skulle ha råd til tiptronic, ville jeg dog absolutt gått for det, men planerne ligger nå i retning av Elbil. Vet ikke om disse fåes med tiptronic. Eller 4-hjulstrekk.
![]() |
#8 |
Ekvilist
|
Jøss, det visste jeg ikke. Er det fordi vi ikke er opplært til å kjøre med automat mon tro? (Jf. "andre faktorer".) I USA kjører man vel stort sett kun automat, hvordan er ulykkesstatistikken der?
![]() |
#9 |
Passiv
|
Det er et økende antall biler med automatgir som selges, og at det er mange som ikke vant til å kjøre automatgir er en faktor man regner med har betydning, ja.
Dette varierer jo en del fra bil til bil. Hvis bilen i utgangspunktet har sterk nok motor, er det kun forskjellen i girkasse som utgjør prisforskjellen. Da er den typisk 5-10 000 kroner. For mange mellomklassebiler er det mest brukte motorvalget gjerne 1,8-2,0 L med drøyt 100 HK. Dette anses ikke som nok for automatgir, og automatgir tilbys derfor gjerne i neste motorstørrelse ~2,2 L med 130-150 HK. Da medfølger ofte også en del tilleggsutstyr, men et prishopp på 50 000 mellom disse motoralternativene er vanlig. |
![]() |
![]() |
#10 |
Har bakt søte kaker
|
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Savne bakkestart? Gale kvinnemenneske.
![]() |
#12 |
...
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Jeg ville absolutt ikke ha automat. Jeg liker å gire og syntes det var greit å ha noe å gjøre i køen. Men bilen vi ville ha var bare med automat, så da ble det det. Har ikke angret en dag. Nå blir det bare automat framover. Jeg kjører innomellom biler med gir, og man kommer raskt inni det. Man må bare kvele bilen ved første kryss fordi man glemmer å clutche, så går det så fint atte.
![]() |
#13 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Aldri mer bil med manuelt gir for min del. Hva skal man sitte der og røre i bensinen etter?
![]() |
#14 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Automatgir eller manuell?... ikke kjøp Sharan/Alhambra/Galaxy med automat, hvis ikke kassa er overhalt/byttet nylig. VW og Audi har aldri fått til automatkassene sine - blir spennende å se hvor langt de nye DSG'ene går.
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work. Sist redigert av Mauser : 25-07-08 kl 19:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
<*(((<
|
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Vi skriver 2008, og ikke har jeg min egen robot og i tillegg må jeg selv sitte og velge utveksling med en stor spake når jeg kjører bilen min. Jeg hadde gått for automat. :særs skuffet over hverdagsteknologien: |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
kamelkonsument
|
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Definitivt automat. Mauser sa det så bra.
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Det mest behagelige er automat, men jeg ville ikke hatt det. |
![]() |
![]() |
#18 |
...
Hvorfor vil man ikke ha automat da?
![]() |
#19 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Har hatt 2 biler med automat og har nå manuell. Savner ikke automat. Har cruisekontroll,det er greit.
![]() |
#20 |
Passiv
|
Det kommer vel an på om man har bil antispinn. Men de bilene jeg har kjørt med automatgir, har ikke vært så gode på skikkelig glatt føre. Ta løs på is med automat er ikke så lett som med manuell, fordi det er enklere å styre med clutchen. |
![]() |
![]() |
|
|