|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
trøtt
|
Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Muligens på forsiden?
|
|
|
#4 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aftenposten i går? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Aftenposten i går?Den leste jeg også. En god artikkel, og en aktuell problemstilling for vårt vedkommende. Jeg syns det er vanskelig å finne balansen mellom å gi de tingene han "trenger", og å ikke gi for mye. Det er også vanskelig siden bursdagen er såpass nærme jul, fordi endel sesong-gaver må vi derfor gi utenom, i tillegg har han dobbelt sett med besteforeldre som ikke nødvendigvis er lette å holde i sjakk når det kommer til gavegiving.
|
|
|
#6 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aftenposten i går?Eldste og Mellomste leste artikkelen i går. De forsto "plutselig" hvorfor vi har påstått at dt er bra for dem å ikke få alt de vil ha straks og med en gang. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Aftenposten i går?Dette har jeg kjent på kroppen i flere år nå. Ungene har veldig stor familie, mange som vil gi gaver til bursdag og jul. Det kan være vanskelig å finne på noe å tipse dem om som ikke bare er enda flere Barbiedukker eller Legosett (som de har noen av fra før). Vi snakker litt om hvorfor det er bra å ønske seg ting og ikke bare få med en gang, men det er visst ikke så lett å akseptere.
|
|
|
#8 |
|
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aftenposten i går?Kjenner meg desverre alt for godt igjen i dette ja. De får jo på ingen måte alt de peker på men alt for mye og for kjapt.
|
|
|
#9 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Aftenposten i går?Man har ofte en bedre råd i dag enn man hadde for f.eks. 20 år siden. Jeg husker f.eks. at jula kom med veldig forventing og spenning. Vi hadde ønsket oss noe lenge. Nå derimot er det supert om jeg kommer på noe jeg vet at ungne kan ønske seg, eller de kommer på noe selv. For de har jo det meste av det de trenger og vel så det. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Aftenposten i går?
Jeg må nok bare signere denne. Jobber med saken, for deilige storebror begynner å bli ufyselig når vi er ute og han ikke får det han vil ha. DET gidder jeg ikke, så pr. dato er det kjøpestopp. |
|
|
|
#11 |
|
I farta!!
|
Sv: Aftenposten i går?Bra artikkel og eg er veldig einig. Barn no til dags har og får vanvittig mykje. Våre barn og. Me prøver å holde att men allikevel blir det mykje.
|
|
|
#12 |
|
trøtt
|
Sv: Aftenposten i går?
Det er en aktuell problemstilling her i huset også. Dessverre.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Aftenposten i går?Jeg husker at jeg alltid hadde lange ønskelister til birsdag og jul (har bursdag 1 mnd før julaften). Og siden jeg har bursdag så tett på jul fikk jeg liksom gaver bare en gang i året. Dermed ble lista lang gjennom et helt år. Mamma og pappa hadde ikke penger til å kjøpe ting til oss utenom. Og sånn var det sikkert for de fleste for 25-30 år siden. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Aftenposten i går?Sykler og ski har vi til nå kjøpt brukt og arvet, så det har vi faktisk ikke gitt til bursdag og jul. Men jeg tror nok ikke ungene hadde blitt lei seg for skiutstyr under juletreet. Våre barn hadde nok hatt godt av at vi strammet inn dette med gaver yttligere. Vi tok et oppgjør med oss selv når størstejenta var et par år, det er sundt for de å vente og ønske seg litt. Samtidig har vi hatt mange runder på det at man ikke får alt man ønsker seg. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Jeg syns dette er utrolig vanskelig. Jeg ELSKER å kjøpe leker til ungene. Det er klart at det er mine behov for å kjøpe leker, og ikke ungenes (og dette gjør det jo ikke bedre). Jeg elsker å overraske med nye ting.
|
|
|
#16 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Jeg synes ikke dette er enkelt. Når jeg sammenligner med hvordan jeg vokste opp har ungene mine enormt mye. Da jeg var liten hadde vi ikke god råd, og foreldrene mine var veldig lite materialistiake også. Mine søsken og jeg hadde lite av leker, moteklær og annet som "alle hadde". Og i hvert fall søsteren min og jeg oppplever det som at vi skilte oss ut mer enn det som var ok for barn å gjøre. Det har blitt viktig for meg at ikke barna skal bli uttafor, slik vi ble, fordi de ikke har det som trengs for å være med. Samtidig prøver vi å holde igjen, skille mellom nødvendig og unødvendig, og å bremse på kjøpingen. Det er fremdeles veldig mye mine unger ikke har som vennene tar som en selvfølge at alle har. Den balansegangen er ikke enkel å få til. Sist redigert av Kaija : 25-06-08 kl 15:05. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)
Jeg er helt enig i at det er det absolutt viktigste, men det er jo ikke så svart/hvitt at det er enten eller.
|
|
|
#18 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Når de blir eldre er dette med penger også et problem. I dag drar man bare et kort for alt man skal ha, og det å ha en lommebok, og faktisk måtte telle de kronene man skal bruke gjør noe med forholdet til pengene. Det er ingen tvil om at mange voksne havner i kortfella med store kreditter osv, og der kommer jeg til å forsøke å overføre verdifull lærdom til mine små. Penger er en begrenset gode, og lånte penger kan nærmest bli et ubegrenset onde. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)TBM: Mine har også måttet spare og jobbe for spillmaskinene sine. I fjor var det gameboy de ønsket seg, og i år var det en ds. I fjor var det noen slektninger som gjerne ville kjøpe til dem, men da måtte vi "oppdra" litt og si fra at dette skulle ungene oppleve å jobbe seg opp til selv, ellers ville hele meningen med å spare til noe forsvinne. Både i fjor og i år har guttene endt opp med å spleise på en spillmaskin, slik at de kunne kjøpe den raskere. Så har de delt på spillingen ved å bruke "bippeklokka" på kjøkkenet de gangene begge vil spille. Utrolig lite konflikter om dette, særlig siden de er skikkelige kranglefanter ellers. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)En presisering til de som har feiltolket det jeg skrev tidligere (Jeg har derfor et veldig bevisst forhold til dette. Jeg skulle gjerne kjøpt alt mulig til barna mine - det finnes så mye morsomt i butikkene, men jeg lar være. Jeg vil heller delta i livet til barna mine, og hjelpe dem å bli de fine menneskene som jeg tror de kan bli.) |
|
|
|
![]() |
|
|