Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mulesing (NB! Sterk link)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-08, 20:50   #1
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Mulesing (NB! Sterk link)

Kjenner jeg ble helt kvalm da jeg så dette .

Er fullstendig klar over at mye vi omgir oss med er laget på uetiske måter, men det å se og vite sånn som dette gjør meg skikkelig uvell.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 20:53   #2
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mulesing (NB! Sterk link)

Der kom du meg akkurat i forkjøpet. Begynte å gråte da jeg så den filmen.

Gammel 24-02-08, 20:58   #3
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Der kom du meg akkurat i forkjøpet. Begynte å gråte da jeg så den filmen.

Ja, det er helt fryktelig. Like ille å se filmene om de stakkars kuene i California.

Gammel 24-02-08, 20:53   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så nylig en diskusjon om dette et annet sted.

Det er visst slik at hvis det ikke blir gjort, risikerer sauene å dø av å bli spist innenfra av fluelarver - ikke særlig hyggelig det heller.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 20:54   #5
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er visst slik at hvis det ikke blir gjort, risikerer sauene å dø av å bli spist innenfra av fluelarver - ikke særlig hyggelig det heller.

Eh. Hva med bedøvelse da? Har du sett på linken eller?

Gammel 24-02-08, 20:57   #6
Nå også i farger

Standard

Noen udrag fra artikkelen:

Sitat:

Brutal sykdoms- forebygging
Merinosauen er avlet fram for å gi maksimalt med ull per kilo sau, men er også utsatt for angrep fra den såkalte blåflua, som legger egg under huden på dyret. For å forebygge parasittskaden fjerner bøndene rett og slett to flak av huden på sauen der den er mest utsatt - helt uten bedøvelse.

Lammet spennes fast i en spesiallagd stålinnretning, før et stykke på begge sider av halen kuttes bort.

- Man kan sammenligne det med skalpering. De bare dytter inn ei saks under huden og snitter bort de delene de vil ha vekk, sier Beck-Fries.

Som du kan se i utdraget fra «Kalla fakta» Dagbladet.no har fått tillatelse til å publisere, gir lammene på sitt vis uttrykk for hva de synes.

Sitat:

Ifølge Beck-Fries rammes sauen av forferdelige smerter som kan vedvare i flere uker etter inngrepet, skriver Expressen.se.

Sitat:

Ullindustriens unnskyldning i Australia er at bedøvelse er «praktisk umulig» fordi det dreier seg om så mange sauer, men en utfasing av praksisen skal være i emning.

Gammel 24-02-08, 20:55   #7
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg så nylig en diskusjon om dette et annet sted.

Får de det sånn helt uten videre da? De kunne nå i det minste ha bedøvet de stakkars lammene....

Gammel 24-02-08, 20:56   #8
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg orket ikke se videoen. Syntes bildet sa nok. Har vi ikke kommet lengre enn dette?

Gammel 24-02-08, 21:00   #9
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Jeg sakser bare hva mannen sier på msn om lam og fluelarver:

Dei er blitt avla opp gjennom generasjoner til å bli sånn. Hadde det vert ein naturlig rase hadde dei ikkje hatt det problemet men gitt mindre ull. Det er fluer som finn seg til rette i skitne og fuktige områder. På samme måte som industrikyllinger som ikkje kan stå på beina for dei skal gi mest mulig kjøtt.

Det er jo HELT forferdelig! Industrialisert landbruk.

Gammel 24-02-08, 21:01   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klikker meg aldeles ikke inn på linken, men FY FAEN for et samfunn vi lever i! Og hva slags folk klarer å JOBBE med dette? Min mann og jeg hadde heller stått på McDonalds enn å jobbet med å torturere dyr!

Gammel 25-02-08, 07:59   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men dette er et generelt problem med husdyr. Veldig mange dyr er avlet slik at det gir dem plager. Bulldoger har feks problemer med fødsler, et annet og mer "nært" problem var alle shafer hundene som hadde hofteleddsdysplasi. Belgian Blue (en storferase) har så vidt jeg vet også problemer.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg klikker meg aldeles ikke inn på linken, men FY FAEN for et samfunn vi lever i! Og hva slags folk klarer å JOBBE med dette? Min mann og jeg hadde heller stått på McDonalds enn å jobbet med å torturere dyr!

I dette tilfellet er det jo også slik at alle vi som kjøper merionull uten at vi vet hvor den kommer fra er, de som opprettholder handlen. Det å være orientert i internasjonal handel er vanskelig.

Sist redigert av him : 25-02-08 kl 08:09.
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 08:07   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

I dette tilfellet er det jo også slik at alle vi som kjøper merionull uten at vi vet hvor den kommer fra er, de som opprettholder handlen. Det å være orientert i internasjonal handel er [i]vanskelig[/].

Ja det ER det. Jeg må sette meg ordentlig inn i dette her.

Gammel 25-02-08, 08:28   #13
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Har sett videoen før. det er helt jævlig å se hvordan dyr blir behandlet!

Eg spyr!

Gammel 25-02-08, 08:39   #14
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Er det bare australienserne vi skal boikotte?
New zealenderne har gått bort fra dette, og jeg vet at sauene i Norden og på Shetland (generelt sett) har det bra. Noen som vet noe mer?

Gammel 25-02-08, 08:55   #15
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Å uff det der var sterk kost ja.

Gammel 25-02-08, 09:13   #16
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Er det bare australienserne vi skal boikotte?
New zealenderne har gått bort fra dette, og jeg vet at sauene i Norden og på Shetland (generelt sett) har det bra. Noen som vet noe mer?

Det står i artikkelen at dette gjelder merinoull. Så vidt jeg vet produseres det ikke merinoull i Norge.

Klippet dette fra www.etiskforbruk.no (klær -> skinn og ull)

De aller fleste ullklær i norske kleskjeder er produsert av merinoull fra industrielt husdyrhold i Australia og New Zealand. Australia er sterkt kritisert for dyrevelferdsmessig uforsvarlige driftsmetoder. For eksempel er det vanlig å skjære vekk hudfolder fra baken på dyrene. Sauene er avlet opp for effektiv ullproduksjon. Hudfoldene er en uønsket effekt av avlen. Et åpent sår tiltrekker seg mindre fluelarver enn hudfoldene.29 I Europa er kravene til dyrevelferd noe strengere i saueproduksjonen. I økologisk produksjon har sauene mer plass i fjøset, noe som er positivt for helse og sosial adferd. Skinn er et biprodukt fra internasjonal kjøtt- eller melkeproduksjon, men er like fullt med på å finansiere denne industrien som ofte går på akkord med dyrevern. For eksempel står de fleste melkekyr i Norge bundet på bås 8-10 måneder i året. Både i Norge og internasjonalt har sentralisering og rasjonalisering av slakteriene, bidratt til en økning i dyrelidelser under transport og slakt.30

Såkalt persianerpels er pels fra sauefostre eller nyfødte lam, og kvaliteten anses å være bedre jo yngre lammet er. Lammefostre som brukes til denne typen pels tas ved keisersnitt.31 Det er en stor belastning for sauemoren å miste barnet på denne måten.

Sist redigert av him : 25-02-08 kl 09:14. Årsak: Bedre forklaring i parantesen
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 12:02   #17
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Det var nok å lese artikkelen, videoen hoppet jeg over. Helt forferdelig at det går an å behandle levende vesener slik.

Minner meg forresten på de som fisker hai, for så å skjære av dem ryggfinnen og slippe haien levende ut i sjøen igjen.

Gammel 25-02-08, 12:27   #18
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Grusomt, orket ikke se videoen. Bildene sier nok.

Gammel 25-02-08, 15:16   #19
Left
Passiv

Standard

Da var det slutt på å kjøpe noe som helst med merinoull i her i gården.
Og Vegard Ulvang burde gå og grave seg ned. Akkurat som om ikke han visste dette? Det er det INGEN som skal få meg til å tro.

Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 23:48   #20
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Har lest litt mer om ullen fra Nøstebarn og den har IVN-merking som er den høyeste kvalitetssikringen man kan få på tekstiler. Det vil si at den er økologisk og det står at merkingen sikrer miljøet rundt produksjonen: trygge arbeidsforhold, godt dyrehold og liten belastning på miljøet.

Da burde det jo ikke være noe dyretortur inne i bildet, men jeg skal sjekke opp med Nøstebarn om de vet nøyaktig hvor de får ullen sin fra.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:37.