|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGStein Erik Ulvund går volsomt ut mot Steier skolen i dagens VG. Dette var jo et tilfelle ved en spesiell Steinerskole men det har jo kommet frem mye rart om Steinerskolen de siste par årene. Dagbladet hadde jo nærmest en sverte kampanje mot Steinerskolen i fjor.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg har fått med meg dette ja. Har selv gått på Steinerskole, men kun et år så jeg har ikke så mye erfaringsgrunnlag å dele ut i fra. Opplevde heldigvis selv aldri noe i nærheten av det som Ulvund og kona beskriver.
![]() |
#3 |
anglofil
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg synes det er pussig at han går så hardt ut med bakgrunn i at dette er en enkel sak på en spesifik Steinerskole ... må ligge noe mer bak tenker jeg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGEn enkelt sak? Det var vel mange grove saker, men som gutten først fortalte senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
anglofil
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VG
Det er jo en sak, en gutt en skole (ja flere tilfeller). Jeg har vel egentlig ikke noen formening om saken, jeg bare lurer på hvorfor det ser ut til å bli rettet så mye kritikk mot steinerskolen generelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
En gutt TO skoler. De forsøkte å skifte skole, men følte ikke de kunne skifte til vanlig skole med så forskjellig læreplan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg har hørt mye rart om Steinerskolen før også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg har hatt barn i steinerskolen og jeg er på en måte ikke så veldig overrasket, men samtidig litt sjokkert over alvorlighetsgraden.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
|
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg har overhodet ikke troen på steinerskolen. Kjenner en som har gått på denne skole på alle trinn. Han mangler helt essensiell basiskunnskap og er helt sikkert ordblind, noe de tydeligvis ikke fanget opp på tross av at han skriver elendig, knapt kan engelsk og pr dags dato ikke vet hva et formelt brev er. Han har ikke klart å lese seg til noen verdens ting. Sist redigert av Joika : 11-02-08 kl 18:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg kjenner også et par som gikk på Steinerskolen og som ikke kunne lese før de gikk i 3-4. klasse, blandt annet. Nå er det sikkert endel slike småhistorier, og det finnes nok også mange gode sider ved Steinerskolen, men jeg vet iallfall at jeg aldri kommer til å la mine barn gå på en slik skole.
![]() |
#12 |
Pauset
|
Nei ikke jeg heller. Dette er en person jeg kjenner GODT. Det verste er at han fortsatt ikke ser at han har lese og skrivevansker. Han har det nok ikke bare litt, for det er veldig åpenlyst. Jeg har venninner med "diagnosen" men de er ikke i nærheten av han. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Sviiisj!!
|
Ja, det finnes nok både gode og dårlige historier. Min søster mottok i alle fall ekstraundervisning, og lærevanskene ble i stor grad tatt på alvor. Jeg og søstrene mine har alle tatt høyere utdanning, og de aller fleste fra gamle-klassen min har klart seg særdeles bra.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGjeg gikk på steinerskolen og har ikke noe særlig godt å si, jeg har faktisk så mye drit å si at jeg må ha tid og energi, men jeg har ikke barna mine på steinerskolen og kommer aldri til å ha dem der heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg tror også at Steinerskolen har mye bra for seg, problemet for meg er at de ikke har et "sikkerhetsnett" når det går skeis, slik man tross alt har i den offentlige skolen. Der har man klageinstanser og veier man kan gå, det finnes ofte ikke i Steinerskolen. Samt at det er veldig ymse hva lærerne har av faktiske kunnskaper, både om pedagogikk og pensum. De styrer ofte skolehverdagen selv, uten mye kvalitetsjekk. I de tilfellene hvor alt er på plass, er det sikkert fint for dem som ønsker denne typen utdannelse.
![]() |
#16 |
Sviiisj!!
|
Ja, akkurat dette stemmer nok med min følelse av hvordan det er, bortsett fra at det ikke var sekteriske tilstander rundt vårt klassemiljø (bortsett fra "håndarbeidsmafiaen" blant mødrene, da..). Jeg følte meg veldig heldig med lærer, som tok tak i mobbing, som var opptatt av matematikk og struktur, og et godt klassemiljø generelt.
![]() |
#17 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg er skeptisk til Steinerskolen, ville ikke valgt det for mine barn. Min venninne fortalte at hun satt som eneste elev i førsteklasse og fikk ikke begynne å lære å lese fordi hun ikke hadde startet tannfellingen (hun startet veldig sent med det). Først når "babytennene" begynner å falle ut er man emosjonellt moden for å tenke abstrakt og lære å lese og skrive? Slik var det hvertfall da, men mulig dette også var læreravhengi. En del av Rudolph Steiners opprinnelige teorier var det hvertfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGBlir fortsatt matt og viljeløs og mister tale/skriveemnen, fortsatt skeptiiiisk tom. sint og vanskelig og det hjelper faen ikke med helseeurytmi...*puuust rooolig* |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|