Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Den store nyttårsforsett-tråden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-07, 18:06   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den store nyttårsforsett-tråden

Hva er nyttårsforsettene blant FP'erne?

Jeg leste i "I Form" at de må være helt konkrete, og må kunne formuleres i en setning. Altså, hvis de skal kunne gjennomføres. Og det er jo det beste.

Altså:

  • Du må ha en klar målsetting og må kunne si med 100 % sikkerhet hva målet er.
  • Du må vite hvordan du kan se at du har nådd delmål og hovedmål, og det gjør du ved å ha helt konkrete forsetter.
  • Målet må være attraktivt og du må ha LYST til å nå det.
  • Målet må være realistisk og harmonere med hva som er fysisk, psykisk og økonomisk mulig. Målet bør ikke kreve at du må tilsidesette venner eller familie, eller involvere andre. Spør først i såfall.
  • Det må være tidsbestemt, både delmål og hovedmål.
  • Det må være positivt og ord som "ikke" er forbudt i målsetningen.
  • Delmål er nødvendige for å holde motivasjonen.
Hvis målet ditt feks er å trene mer:

Trene mer er i seg selv for vagt og lite konkret. Feks: kan man si at "om 12 uker skal jeg kunne løpe 5 km uten å dø/på 45 min/på 30 min" eller "om 12 uker skal jeg kunne overleve en 90 min. spinningtime/ høypulstime". Det er hovedmålsettingen.

Da må man sette delmål 1 om at "om fire uker skal jeg..." og delmål 2 "om åtte skal jeg..."

Hvordan skal du komme dit? Legg opp et program som er realistisk. Finn noen å trene med. Lag en blogg. Gi deg selv stjerner. Tren variert, så kroppen ikke venner seg og slutter å yte, tren intervall og andre typer kondis, finn en treningsmengde som fungerer i hverdagen, se hvordan du kan snike inn mer bevegelse.

Hvorfor vil du dette? Man må ha en eller flere bestemte årsaker til at man ønsker å gjøre dette. Vil du bli sprek? Vil du gå ned? Vil du delta i en konkurranse? Vil du forebygge sykdom? Målet må være målbart.

Dette er et system som kan overføres til forsetter om vektnedgang, mer søvn, sunnere kosthold, mer tid til familien, osv osv. Hva vil du? Hvorfor vil du det? Hvordan skal du få det til?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 18:09   #2
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Nyttårsforsettet jeg regner med å klare å gjennomføre er at jeg (og familien, såklart) skal kjøpe større bolig, og flytte i løpet av året.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 18:23   #3
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Mitt hoved-nyttårsforsett er å drikke mer vann.
Konkretisert: I alle fall et par liter pr dag, fordi det er bra for meg.
Jeg har vært altfor sløv på denne fronten i det siste.

Jeg trenger dog ingen delmål på akkurat dette punktet.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 13:16   #4
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Mitt hoved-nyttårsforsett er å drikke mer vann.
Konkretisert: I alle fall et par liter pr dag, fordi det er bra for meg.
Jeg har vært altfor sløv på denne fronten i det siste.

Jeg trenger dog ingen delmål på akkurat dette punktet.

Avliver syv helsemyter

Sitat:

De syv vanligste mytene

Myte nummer 1:
Drikk minst åtte glass vann om dagen for å holde deg frisk.

Det er ifølge forskerne ikke nødvendig. Tvert imot viser studier at væskebehovet i stor grad dekkes av juice, melk, te og kaffe. Andre studier sier at det kan være farlig å overdrive vanninntaket.

Sånn i tilfelle du sprekker...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 18:56   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Jeg skal drikke mer vin og gå mer på kino.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 10:11   #6
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg skal drikke mer vin og gå mer på kino.

Sånne nyttårsforsett liker jeg. Det blir nok tøft, men jeg har tro på at du greier å gjennomføre.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 10:13   #7
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Jeg skal ned 10 kg.
Jeg skal levere masteroppgave 15. Mai.
Jeg skal få meg jobb.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 20:32   #8
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.251
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

1. jeg skal drikke mere Champagne!
2. jeg skal få meg en jobb. (er ferdig MBA i mai)

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 20:34   #9
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

I 2008 skal jeg bli flinkere til å holde kontakten og ta vare på mine venner. Jeg håper også på å kunne utvide den kretsen som jeg kaller venner.


Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 11:04   #10
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 979
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Opprinnelig lagt inn av Skytte75, her.

I 2008 skal jeg bli flinkere til å holde kontakten og ta vare på mine venner. Jeg håper også på å kunne utvide den kretsen som jeg kaller venner.

Dette er også mitt nyttårsforsett. Jeg skal prøvesynge for et nytt kor i neste uke, og håper inderlig jeg kommer med.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 16:05   #11
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Opprinnelig lagt inn av Skytte75, her.

I 2008 skal jeg bli flinkere til å holde kontakten og ta vare på mine venner. Jeg håper også på å kunne utvide den kretsen som jeg kaller venner.


Den så jeg ikke. Får bare da.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 20:49   #12
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.127
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Hovedmål:
Jeg skal være mer positiv.

Delemål:
Jeg skal slutte å kjefte (så mye) på mine medtrafikanter
Jeg skal tenke godt om nabeoene
Jeg skal tenke godt om svigers
Jeg skal se alt nytt som en utfordring og ikke et problem

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 21:20   #13
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Jeg har to nyttårsforsetter i år.

Det første er å ikke fokusere for mye på ting som er negativt og som jeg ikke kan gjøre noe med uansett. Her kan man vel ikke ha verken endelige mål eller delmål, men det gjelder å ta seg selv litt i nakken når sytetankene inntreffer. Jeg har i grunnen allerede begynt med dette og føler meg mye, mye gladere i hverdagen!
Mitt andre nyttårsforsett er å miste svangerskapskiloene fra i fjor. Dette har jeg gjort før, så målet er 600 gram i uken, som jeg vet er oppnåelig. Lett å måle er det også! Ferdig vil jeg være til jobbens sommerfest som pleier å være første fredag i juni.

Ja, og i tillegg skal jeg klare å gjennomføre et kurs til på BI før permisjonen er slutt!

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 03:30   #14
Pipling
Nybegynner
 
Pipling sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 28
Pipling har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Jeg skal stramme opp kroppen min, litt... Haha, ganske så mye
Delmål, bruke sats-medlemsskapet enda flittigere. Gå på timer og ta i mot tips fra treningsveilederene der

Jeg skal oftere invitere jentene på rødvin!!
Delmål, ikke drikke opp dunken med rødvin bare på deling med mannen

__________________
That's rock'n'roll baby!!
Pipling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 05:00   #15
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Jeg skal slanke meg.
Være mer positiv.
Bli avholdsmenneske.
Stumpe røyken.
Og få meg fast jobb.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 16:06   #16
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Jeg skal slanke meg.
Være mer positiv.
Bli avholdsmenneske.
Stumpe røyken.

Stakkars deg. Det var mye på èn gang.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 16:09   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Jeg skal sove mer enn jeg gjorde i 2007.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 17:31   #18
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.939
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

* Jeg skal tilbringe mer tid med venner. Av diverse årsaker har det blitt altfor lite prioritert i året som var.
* Jeg skal ha minmum 6 'dater' med LøveMannen i løpet av året. En date kan være en langweekend, en restaurantmiddag, konsert e.l. Barn er ikke inkludert
* Jeg skal bli i bedre form. Konkretisert: Klare 4* 4 min løpeintervaller med gjennomsnittsfart på 11.5 km/t. Dette skal jeg klare ved å løpe to ganger i uken. I tillegg skal jeg trene minst to ganger på Elixia.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 08:03   #19
Adele
In love with a fairytale
 
Adele sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 3.129
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

Jeg skal trene mer!

Delmål: få gått tur/jogget minst 2 ganger i uka
: Gå en tur i stedet for å legge meg på sofaen når ungene er lagt

Jeg er nødt til å få litt mer overskudd, jeg er sliten, og en krevende jobb tar på. Litt trim vil nok være med på å gi meg litt mer energi.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 10:10   #20
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Den store nyttårsforsett-tråden

For første gang er ikke nyttårsforsettet å slanke meg eller legge om kosten, det er allerede gjort. Målet er å holde vekten og ha ett varig godt kosthold.

Nyttårsforsettet i år er rett og slett å ikke ha så mange planer for laaaaaange tider frem. Vi har hatt 2007 som ett fullbooket år fra ende til annen. Vi har ett hus som skal restaureres ferdig. Søndagene i år skal brukes i skog og mark, og ikke på Ullevaal Stadion, selv om det er en stooooot kamel å svelge. Vi hadde ikke råd og tid til sesongkort i år Men det er snakk om riktige prioriteringer, og det er helt grusomt for en ihuga fotball familie å velge bort Vålenga. Kommer sterkere tilbake neste år.

Også skal vi bli flinkere til å holde oss til det økonomiske budskjettet

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no