Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Mandel - skåldet eller ikke?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-07, 07:59   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Mandel - skåldet eller ikke?

Mye rart en lurer på. Jeg kommer fra en familie med en noe spesiell tradisjon. Mandelen skjules i multene. Da er den selvsagt uskoldet, og passer godt inn fargemessig og er ikke for lett å finne.

I går var jeg på grøtbesøk og det ble servert rømmegrøt og risengrynsgrøt. Jeg stusset veldig over å finne uskoldet mandel (som mystisk havnet hos Mazungen). Har man ikke da mistet poenget når en gjemmer en brun mandel i hvit grøt, eller er det bare meg som har missforstått, jeg trodde det var vanlig å skolde. Men jeg har jo tatt feil før.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 08:05   #2
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mandel-skoldet eller ikke?

Kommer ikke det an på hvor mye grøt som skal fortæres?

Hos oss er det litt begge deler, det kommer an på om mandelen er husket på før gjestene kommer ...

Min tidligere svigermor skoldet den alltid, men der i huset var det jammen mye grøt eller riskrem som skulle spises opp.

Det er mange år siden jeg har fått mandelen i grøten juleaften, og jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til om den er skoldet eller ikke. Vi spiser grøt hos en venninne av meg, mens Askepotts tre nøtter går på TV.

Gammel 17-12-07, 08:15   #3
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mandelen bør vel skoldes, ja. Jeg gjør det. Jeg putter mandelen rett i en dyp tallerken da og ikke i gryta. Det pleier å bli igjen grøt, som jeg bruker til riskrem. Skulle tatt seg ut om ingen fant mandelen i grøten.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 09:18   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville absolutt ha skåldet den, ja, den må jo være kamuflasjefarget. (Eller - for å være helt ærlig ville jeg nok ha kjøpt en pose med ferdigskåldede mandler.)

Gammel 17-12-07, 09:29   #5
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg skolder den alltid.

Tar jo ikke mange minuttene. Spesielt ikke i mikro.

Men å legge mandelen i tallerken er lurt. Vi har opplevd at mandelen har forsvunnet.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 09:52   #6
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mandel - skåldet eller ikke?

Vi skolder alltid mandelen. Det tar jo ikke lange tiden.
Mandelen legges i en grøttallerken. Så blandes tallerknene, og så har vi et intrikat system, slik at ingen kan si det ble juks med serveringen. Greit å gjøre det slik i stedet for å putte mandelen i gryta, så blir det rettferdig for alle, og ingen trenger å spise seg sprekkmett på grøt.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 21:52   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg ville absolutt ha skåldet den, ja, den må jo være kamuflasjefarget. (Eller - for å være helt ærlig ville jeg nok ha kjøpt en pose med ferdigskåldede mandler.)

Det tar jo ti sekunder å skolde den selv. Kok opp en skvett vann i en kopp i mikroen og legg mandelen i.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 21:59   #8
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Mandelen er alltid hvit når den havner i grøten i min familie.

Gammel 19-12-07, 09:58   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Det tar jo ti sekunder å skolde den selv. Kok opp en skvett vann i en kopp i mikroen og legg mandelen i.

Man har da ikke mikro. (Og ikke spiser vi julegrøt heller, så det er i grunnen ikke noe problem. )

Gammel 17-12-07, 22:15   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hvis grøten er brent, sånn at det er noen brune slintrer i den så er det vanskelig å finne en uskoldet mandel også. :deler:

Gammel 17-12-07, 10:11   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har aldri giddet å skolde mandelen (selv om det er fort gjort) men det er like spennende fordet. Mandelen gjemmes GODT nedi en av tallerkenene og så sitter alle og myser og stirrer ondt på hverandre i taushet under hele måltidet.

Gammel 17-12-07, 10:16   #12
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vi har aldri giddet å skolde mandelen (selv om det er fort gjort) men det er like spennende fordet. Mandelen gjemmes GODT nedi en av tallerkenene og så sitter alle og myser og stirrer ondt på hverandre i taushet under hele måltidet.

Ja, konkurranseinstinktet bobler og putrer hos oss også under grøtspisingen. og det er omtrent helligbrøde å si noe høyt dersom man finner mandelen. Det er bare å holde munn helt til siste skjei med grøt er fortært.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 10:28   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha ja, her også. Det skulle vært filmet og lagt ut på nettet til alles fornøyelse. For en gjeng! Når mandelen er funnet er det svæært så mette alle plutselig ble.

Gammel 17-12-07, 11:08   #14
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Kommer ann på hva vi gidder.
Hos min mormor havner det rett som det er flere mandler i grøten! Gjerne da en i hver skål til de under 18 år...

Gammel 17-12-07, 21:17   #15
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Både og, kommer ann på når jeg husker på det. Dessuten spiser vi stort sett bare julegrøt på lille juleaften hos et vennepar, og de skolder ikke

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:18.