|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?I anledning jul, arrangeres det et juleselskap for en gruppe mennesker. I invitasjonen som ble sendt ut, ble juleselskap oversatt med "Christmas party".
![]() |
#2 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Her syns jeg faktisk at den som skrev denne tilbakemeldingen viser manglende kulturell forståelse og åpenhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Jøss, nei det har jeg aldri tenkt over. Men dette ER jo en julefest? Kall en spade for en spade, liksom? Synes personen overdriver ganske heftig.
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Ja, jeg har ikke noe problem med å forstå at andre religioner som ikke feirer jul oppfatter dette som religiøst, men det betyr jo ikke at det skal tilrettelegges alle og enhver av den grunn. Enten kommer man, eller så kommer man ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Dette er en årlig problemstilling i USA og jeg ser ikke hvorfor de MÅ kalle den opp etter en kristen karakter når den ikke må være det. Happy holidays, much better.
![]() |
#8 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Julen har ikke noe med religion å gjøre, julen var opprinnelig en hedensk solfest som ble gjort om til Jesus fødselsdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Anbefales! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?
........men julesanger om Jesusbarnet, engler og hyrder på marken......det vil alle ha. Og det får alle i julestemning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() |
#12 |
Superaktiv
Mener du at du ikke blir god og varm inni deg ved å høre f.eks. julekveldsvisa? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Peppy!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Superaktiv
Takk for et veldig bra formulert innlegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
*_*
|
Disse kristne ingrediensene - veldig ofte er dette tradisjoner som kirken "overtok" og ila kristen mening, slik at de skulle få med seg folket, som allerede hadde sine tradisjoner som de var glad i. Så man kan like gjerne snu på flisa og spørre hvordan en personlig kristen kan ta del i så hedenske tradisjoner.
Du er kjapp til å konkludere. Det er veldig bastant å påstå at man ikke har noen god jul om man gjør sånn og sånn. Det får da være opp til hver enkelt hva som er en god jul for seg.
Nettopp. Og for de som ikke har noen religiøs overbevisning er det helt på sin plass å ta yulen tilbake - og gjøre den sin.
![]() |
![]() |
#17 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Limer inn det jeg skrev på i et annet forum:
![]() |
#18 |
På vei
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Så lenge dette faktisk er et juleselskap syns jeg man skal kalle det det. Og jul er som andre påpeker christmas på engelsk. Dersom enkelte av religiøse grunner ikke ønsker å delta, er det jo dumt å ikke kalle selskapet for det det er, for da fører man folk bak lyset. Er man i tvil om dette selskapet er "passende", får man heller spørre hva det dreier seg om. Dette handler litt om å ta skikken dit man kommer, syns jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|