Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-07, 20:40   #1
Manitoba
Passiv

Standard

Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Et helt konkret spørsmål. Skal en Toyota Avensis kunne parkeres bare på gir i motbakke uten å gjøre små hopp fremover eller bakover? Eller må man alltid bruke parkeringsbremsen fullt ut? Min nye, brukte Toyota gjør små hopp når jeg parkerer den i motbakker. Helt ulikt min gamle bil, en liten Polo. Før jeg kjører så mye mer lurer jeg på om det er normalt eller om det er noe jeg bør klage på med en eneste gang? Vil nødig at bilen bare skal rulle av sted med mann og barn inni.

Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 20:54   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Jeg mener at jeg har vært borti en bil en gang som gjorde noe lignende. Da mener jeg at det var problem med noe ettertenning, men da skjedde det også på flatene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 20:57   #3
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg stoler aldri på å sette en bil i bratt bakke uten håndbrekket på. Det varierer mye fra bil til bil om hvor godt de står på giret. Vår Volvo V50 sto ikke godt på giret.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:12   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg stoler aldri på å sette en bil i bratt bakke uten håndbrekket på. Det varierer mye fra bil til bil om hvor godt de står på giret. Vår Volvo V50 sto ikke godt på giret.

Det gjør ikke jeg heller, om håndbrekket er dårlig ser jeg flere som legger stein under hjulene for at bilen ikke skal trille.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:15   #5
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min Avensis kan parkeres på gir, men den flyttes kanskje noen cm bakover når jeg slipper kløtsjen. Bruker alltid håndbrekk likevel.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:15   #6
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

En annen ting er det at man heller ikke bør la bilen stå med all vekta på giret. Det gir stor belastning på girkassa, og kan ødelegge. Det er jo en grunn til at brekket er der.

Gammel 24-10-07, 21:19   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte le litt av overskriften, jeg. Jeg har også erfaring med at den hopper litt (har ikke samme bil som deg), jeg regner med at det er fordi den sklir litt på girene?

Gammel 24-10-07, 21:23   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor i alle dager vil du parkere en bil på giret? Skal du spare på håndbrekket, eller?

Jeg drar i håndbrekket før jeg skrur av tenningen hver gang jeg forlater bilen. For meg er det en refleks på lik linje med å feste beltet før jeg starter bilen. Hvorfor ta sjanser på sikkereheten når ikke koster en kalori å la være?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:27   #9
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvorfor i alle dager vil du parkere en bil på giret? Skal du spare på håndbrekket, eller?

Dette er en vanesak. Kjørelæreren min lærte meg nemlig at man var feig hvis man parkerte med håndbrekket. Og siden det har jeg nesten aldri brukt det.

Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:30   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Dette er en vanesak. Kjørelæreren min lærte meg nemlig at man var feig hvis man parkerte med håndbrekket. Og siden det har jeg nesten aldri brukt det.

Jøss, for en kjørelærer...

Brekket er jo der for å avlaste girene når man parkerer i bakke, og selvfølgelig for å unngå at bilen plutselig ikke lengre er der den var...

Gammel 24-10-07, 21:31   #11
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Brekket er jo der for å avlaste girene når man parkerer i bakke, og selvfølgelig for å unngå at bilen plutselig ikke lengre er der den var...

Ja, man vil jo helst det. Vil nødig komme tilbake til en kjip forsikringssak.

Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:32   #12
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Etter at nabobarnet, en jente på 6 år, gikk inni farens ulåste bil,parkert på giret i en nesten usynlig nedoverbakke (så og si flatt), parkerer jeg ALDRI på giret.

Hun klarte å vippe giret i fri og bilen trillet baklengs ut og ned en bratt skråning hvor barna normalt lpleide å leke nederst ( en slags eng)

Dette kunne fått et tragisk utfall.Heldigvis var barna rundt omkring inne og spiste middag.

Jeg gjør som Teofelia,alltid.
Refleks, akkurat som å skru av tenningen

Gammel 24-10-07, 23:58   #13
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Er du sikker på at det ikke var bakkestart han snakket om? Det var nemlig min kjørelærer opphengt i. Altså at man ikke bruker parkeringsbrems når man står på rødt lys i oppoverbakke og venter på grønt lys, men bare vanlig brems og så kjøre via et kort slure-clutch-sekund.

Jeg dåner litt når jeg sitter på med folk som bruker parkbremsen på hvert eneste røde lys. Drar skikkelig godt til lissom.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 09:21   #14
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Er du sikker på at det ikke var bakkestart han snakket om? Det var nemlig min kjørelærer opphengt i. Altså at man ikke bruker parkeringsbrems når man står på rødt lys i oppoverbakke og venter på grønt lys, men bare vanlig brems og så kjøre via et kort slure-clutch-sekund.

Hm. Nå ble jeg plutselig i tvil. Kanskje jeg misforsto ham eller husker feil. Det var jo en ganske rar til for en kjørelærer å si. Selv om jeg egentlig ikke har fått noe konkret svar i denne tråden har jeg i det minste lært en viktig ting: Parker alltid med parkeringsbremsen på.

Og hvis noen andre her har hatt Knut Erik fra Lambertseter som kjørelærer, utdyp gjerne hva han har sagt til dere om håndbrekk.

Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 06:56   #15
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Jeg drar i håndbrekket før jeg skrur av tenningen hver gang jeg forlater bilen. For meg er det en refleks på lik linje med å feste beltet før jeg starter bilen. Hvorfor ta sjanser på sikkereheten når ikke koster en kalori å la være?

Spesielt etter eg så en bil som var parkert på en flat parkeringsplass trille framover og krasje inn i en annen bil!
Når eieren kom ut skjønte hun ingen ting, for den sto jo i gir!

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 08:04   #16
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Kjørelæreren min var helt nazi på det med håndbrekk, uansett hvor jeg parkerte, så måtte jeg på med brekket. Jeg ble til og med spurt på oppkjøring, hvordan jeg parkerer bilen. Det går helt automatisk hos meg, drar i brekket uavhengig om det er bakke eller flatmark.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 09:48   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og enda verre på det ble jeg etter at mamma opplevde at bilen begynte å trille på tilnærmet flat mark; utfor en kant, sneiet noen busker og stoppet i et tre.

Gammel 25-10-07, 11:07   #18
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Og enda verre på det ble jeg etter at mamma opplevde at bilen begynte å trille på tilnærmet flat mark; utfor en kant, sneiet noen busker og stoppet i et tre.

....eller uti elva med tre barn i baksetet
Denne bilen sto ikkje i bakke, men så svak helling at du rett og slett ikkje legger merke til den. Det enda bra, men fy for eit sjokk.

Me har også Avensis.
Eg har alltid brukt håndbrekk. Det har gått automatikk i det. For dei som ikkje gjer det, bør sånne episodar som frå tid til anna figurerer i media vere til skrekk og advarsel.

Gammel 24-10-07, 21:24   #19
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Teofelia.

Gammel 24-10-07, 21:25   #20
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

:rævdilter:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05.