|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapethttp://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=163372
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetHer er alt VÅRT - ikke noe som heter ditt eller mitt... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
intro
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi setter inn et fast beløp på en felleskonto hver måned, og disponerer resten av lønna fritt på hver vår kant. Det har funket knirkefritt for oss i 12 år, og jeg kunne ikke tenke meg noen annen løsning.
|
|
|
|
#5 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet
|
|
|
#6 |
|
ræv med ører
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver vårt konto og den som har penger betaler regninger. De siste årene har det vært meg, ettersom jeg jobber fullt og mannen er fulltidsstudent. Regner med at det snur når jeg skal begynne å studere.
|
|
|
#7 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetAlt går i samme potten. Den som har penger betaler regningene, og vi spør som regel om det er noe vi trenger. Jeg sier gjerne i fra når jeg skal ut å kjøpe meg noen sko. Han spør som regel meg om jeg kan kjøpe det han evnt trenger. Han hater å shoppe. Sammen kjøper vi julegaver til ungene og større ting. Mest siden han kjører..
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Har fungert her i 18 år. Vi setter inn "riklig" på felleskontoen, og tar store innkjøp fra den kontoen. Resten disonerer vi selv.
|
|
|
|
#9 |
|
Har fått nytt nick
|
Sånn gjør vi det og. Har fungert godt i 10 år her. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
I farta!!
|
Helt enig
|
|
|
#11 |
|
intro
|
Akkurat sånn er det her også. For meg gir det en veldig god frihetsfølelse å ha helt egne penger å rutte med. Det har ingenting å gjøre med at vi ikke stoler på hverandre eller ikke har skjønt hva et ekteskap handler om (og sant å si begynner jeg å bli ganske lei av hentydninger i den retning fra ymse kanter).
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetSkal prøve å svare seriøst for en gangs skyld:
|
|
|
#13 |
|
Ekvilist
|
For meg er som sagt tanken fremmed. Dette med egne penger og frihetsfølelse. Det betyr ikke at jeg synes det er dumt eller feil å tenke slik, eller at man ikke har skjønt hva ekteskapet dreier seg om. Absolutt ikke. Det er mulig jeg tenker slik fordi min og mannens inntekt har variert opp igjennom årene, vi har begge vært avhengige av hverandre. Han tjente nesten ingenting i militæret. Jeg tjente nesten ingenting en periode i studiene, og i perioden hvor jeg jobbet deltid. For meg er familien et felles A/S, med et sett av behov som skal dekkes, og behovene varierer i perioder. Noen måneder trenger jeg et tonn med nye klær, noen ganger mannen. Det blir litt rart for meg å tenke at jeg skulle måtte vente med å kjøpe buksen jeg trenger fordi kontoen min er tom, og at mannen min samtidig kan gå ut å kjøpe cd´r fordi han en god del penger på sin. Men jeg forstår at det ikke nødvendigvis fungerer slik i praksis.
|
|
|
#14 |
|
Trøtt
|
|
|
|
#15 |
|
Grubler.
Medlem siden: Sep 2007
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetTror jeg skal ta opp dette med fordelingsnøkkel når vi legger oss i kveld, da blir det fart på sakene |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetHittil har vi hatt felles økonomi ved at vi har brukt den kontoen det er penger på. Nå er inntektene, utgiftene og forbruket blitt så høyt at vi måtte ha litt mer kontroll. Løsningen da ble: |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Har tro på forbedring
|
Nei, slik gjør vi det også! - Veldig fornøyd med dealen - den har forøvrig holdt i "bare" 5 år her, men jeg har ingen intensjoner om å forandre.
|
|
|
#19 |
|
Borte
|
Signerer hele innlegget. Nøyaktig sånn har vi det også. Bortsett fra at det ikke har fungert knirkefritt i 12 år, men i ... 7 og et halvt år.
|
|
|
#20 |
|
På farten igjen
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Vi gjør også dette, og har gjort det de siste 10 år. Fungerer supert, og vi har aldri kranglet om økonomi. Vi er nok økonomiske egoister i ekteskapet, men for oss fungerer det. Vi har hatt forskjellig utgangspunkt, og har valgt feks å ikke kjøpe leilighet 50/50, men 73/27. Vi betjener derfor også forskjellige lån, og jeg ønsker å sette av mer penger til lån og sparing i måneden enn det han gjør. Sparepengene bruker jeg imidlertid stort sett til at mannen og jeg gjør noe hyggelig sammen som ferier eller ekstra gode middager, så alt i alt er det vel han som "tjener" på dette (noe han forøvrig uansett ville gjort, fordi jeg tjener mye mer). Men det plager meg overhodet ikke.
|
![]() |
|
|