Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-07, 15:15   #1
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=163372

Hvordan gjør dere det?

Hos oss går alle pengene inn på felleskonto hvor et fast beløp blir automatisk overført til regningskonto.
Og det som står igjen er til mat, klær og fornøyelse..

Begge har Visa til samme konto.

Store ting som koster mye, blir vi enige om-
Noen ganger får han en dyr ting, en annen gang er det min tur.

Aldri kranglet om penger i de 11 årene vi har vært sammen.
Har gått knirkefritt.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 15:16   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet

Hva syns du om dette da?

Gammel 16-09-07, 15:24   #3
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er alt VÅRT - ikke noe som heter ditt eller mitt...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 15:49   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi setter inn et fast beløp på en felleskonto hver måned, og disponerer resten av lønna fritt på hver vår kant. Det har funket knirkefritt for oss i 12 år, og jeg kunne ikke tenke meg noen annen løsning.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 15:55   #5
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Vi setter inn et fast beløp på en felleskonto hver måned, og disponerer resten av lønna fritt på hver vår kant. Det har funket knirkefritt for oss i 12 år, og jeg kunne ikke tenke meg noen annen løsning.

Ja, bare at det er 10 år og ikke 12, da.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 15:56   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Vi har hver vårt konto og den som har penger betaler regninger. De siste årene har det vært meg, ettersom jeg jobber fullt og mannen er fulltidsstudent. Regner med at det snur når jeg skal begynne å studere.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:55   #7
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Alt går i samme potten. Den som har penger betaler regningene, og vi spør som regel om det er noe vi trenger. Jeg sier gjerne i fra når jeg skal ut å kjøpe meg noen sko. Han spør som regel meg om jeg kan kjøpe det han evnt trenger. Han hater å shoppe. Sammen kjøper vi julegaver til ungene og større ting. Mest siden han kjører..

Gammel 16-09-07, 19:36   #8
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Har fungert her i 18 år. Vi setter inn "riklig" på felleskontoen, og tar store innkjøp fra den kontoen. Resten disonerer vi selv.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:49   #9
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sånn gjør vi det og. Har fungert godt i 10 år her.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 21:42   #10
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Helt enig
Hadde ikkje orka å ikkje har pengar berre er mine.
Me har likt syn og bruk men likar å ha våre eigne pengar.

Me tar begge ansvar for felles utgifter o.l

Gammel 16-09-07, 21:51   #11
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Helt enig
Hadde ikkje orka å ikkje har pengar berre er mine.
Me har likt syn og bruk men likar å ha våre eigne pengar.

Me tar begge ansvar for felles utgifter o.l

Akkurat sånn er det her også. For meg gir det en veldig god frihetsfølelse å ha helt egne penger å rutte med. Det har ingenting å gjøre med at vi ikke stoler på hverandre eller ikke har skjønt hva et ekteskap handler om (og sant å si begynner jeg å bli ganske lei av hentydninger i den retning fra ymse kanter).

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 21:55   #12
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal prøve å svare seriøst for en gangs skyld:

Vi har hver vår konto på felles nettbank. Der rullerer vi pengene ettersom vi begge trenger dem. Store innkjøp diskuteres frem til enighet, mens vi ellers kan kose oss som vi selv ønsker. Han tar seg som regel av regningene, men da tar han penger fra der pengene ligger for øyeblikket.
Greit og avslappende.

Gammel 16-09-07, 22:03   #13
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat sånn er det her også. For meg gir det en veldig god frihetsfølelse å ha helt egne penger å rutte med. Det har ingenting å gjøre med at vi ikke stoler på hverandre eller ikke har skjønt hva et ekteskap handler om (og sant å si begynner jeg å bli ganske lei av hentydninger i den retning fra ymse kanter).

For meg er som sagt tanken fremmed. Dette med egne penger og frihetsfølelse. Det betyr ikke at jeg synes det er dumt eller feil å tenke slik, eller at man ikke har skjønt hva ekteskapet dreier seg om. Absolutt ikke. Det er mulig jeg tenker slik fordi min og mannens inntekt har variert opp igjennom årene, vi har begge vært avhengige av hverandre. Han tjente nesten ingenting i militæret. Jeg tjente nesten ingenting en periode i studiene, og i perioden hvor jeg jobbet deltid. For meg er familien et felles A/S, med et sett av behov som skal dekkes, og behovene varierer i perioder. Noen måneder trenger jeg et tonn med nye klær, noen ganger mannen. Det blir litt rart for meg å tenke at jeg skulle måtte vente med å kjøpe buksen jeg trenger fordi kontoen min er tom, og at mannen min samtidig kan gå ut å kjøpe cd´r fordi han en god del penger på sin. Men jeg forstår at det ikke nødvendigvis fungerer slik i praksis.

Gammel 16-09-07, 21:52   #14
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sånn har vi gjort det også, i de årene vi begge har hatt inntekt. Nå som jeg er student og mannen har inntekt, faller utgiftene på han. Om han tar seg et friår og dermed ikke har inntekt, faller utgiftene på meg. Når begge har lønn har vi adskilt økonomi, men felles regningsbetaling.

Gammel 16-09-07, 22:26   #15
eka
Grubler.

eka sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sånn har vi det også.
Har funket greit i 11 år...

eka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 22:30   #16
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror jeg skal ta opp dette med fordelingsnøkkel når vi legger oss i kveld, da blir det fart på sakene

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 22:39   #17
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hittil har vi hatt felles økonomi ved at vi har brukt den kontoen det er penger på. Nå er inntektene, utgiftene og forbruket blitt så høyt at vi måtte ha litt mer kontroll. Løsningen da ble:

a) Felles matkonto med hvert sitt kort. Dette er først og fremst for å vite at vi alltid har penger når vi står på butikken, og for å få oversikt over hvor mye vi faktisk bruker på mat. Har en anelse om at det er alt for mye

b) Regningskonto uten kort

c) Sparekonto uten kort

d) Hver sin brukskonto med hvert sitt kort. Disse går til hobbyting, klær og andre nødvendige og unødvendige ting.

Når lønna kommer inn blir pengene fordelt ettersom det passer. Det overføres alltid samme sum til de to brukskontoene.

gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 23:09   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, slik gjør vi det også! - Veldig fornøyd med dealen - den har forøvrig holdt i "bare" 5 år her, men jeg har ingen intensjoner om å forandre.

Mannen tjener mer enn meg, så han legger av endel - noe av pengene går med til ting HAN vil ha (f.eks ny TV, som jeg ikke så helt behovet for) og ting for oss som familie - sydenturer etc, så sånn sett bidrar mannen mer enn meg, kanskje.

vi har også lik grunnlønn og vi har grei lønn begge to. (altså: vi klager ikke og er ikke blakk ved månends lutt.

Gammel 19-09-07, 14:16   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer hele innlegget. Nøyaktig sånn har vi det også. Bortsett fra at det ikke har fungert knirkefritt i 12 år, men i ... 7 og et halvt år.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 16:54   #20
Ivrig
På farten igjen

Ivrig sin avatar

Ivrig er litt kul
Standard

Vi gjør også dette, og har gjort det de siste 10 år. Fungerer supert, og vi har aldri kranglet om økonomi. Vi er nok økonomiske egoister i ekteskapet, men for oss fungerer det. Vi har hatt forskjellig utgangspunkt, og har valgt feks å ikke kjøpe leilighet 50/50, men 73/27. Vi betjener derfor også forskjellige lån, og jeg ønsker å sette av mer penger til lån og sparing i måneden enn det han gjør. Sparepengene bruker jeg imidlertid stort sett til at mannen og jeg gjør noe hyggelig sammen som ferier eller ekstra gode middager, så alt i alt er det vel han som "tjener" på dette (noe han forøvrig uansett ville gjort, fordi jeg tjener mye mer). Men det plager meg overhodet ikke.
Kanskje jeg ikke er økonomisk egoist likevel?

Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.