|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Er norskprodusert mat viktig?Først og fremst, Vegard er en god venn og jeg kjenner historien hans godt.
![]() |
![]() |
#2 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Jeg er en bevisst forbruker, men vet ikke nok om hvem som har den beste landbrukspolitikken.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?
Hvilken produsent har mye norskprodusert? Vi har hatt Hello Fresh, og der er det absolutt ikke mye norsk å spore.
![]() |
#4 |
Panzerekstremfeminist
|
jeg bruker ADAMS, det aller meste av kjøtt/fisk er norsk, halvfabrikata fra norsk produsent, og mye norske grønnsaker - men ikke mango, sitron og lime og sånn, da.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Jeg er opptatt av landbrukspolitikk. Vokst opp på gård og min søster driver melkeproduksjon. Jeg handler norsk og jeg handler samvirkeprodukt. Jeg ser hvor ufattelig mye jobb det er for lite penger. Min svoger har ikke hatt en dag fri siden han var i et bryllup i mars/april. Helg inkludert. Både min søster og min svoger har høyere utdanning og kunne hatt godt betalte jobber,men velger å produsere mat. Er en skam at selv om virkelig driver godt, satser, investerer så sitter de igjen med så ufattelig lite. Er ikke bærekraftig |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Jeg er ikke så bevisst som jeg gjerne skulle vært, men prøver å velge norsk frukt, bær, grønnsaker og kjøtt. Og korn, da. Men jeg bare antar at melet er norskprodusert - har aldri sjekka. Bare tatt for gitt at vi er selvforsynte der. Og ofte må jeg handle billig fordi det er det økonomien tillater.
![]() |
#7 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Betingelsene for drift, støtte, subsidier, reguleringer og lønnsomhet er politisk, og om ikke SP vet det beste for bønder så er det urovekkende. Men de svarer vel det koalisjonen har valgt som standpunkt.
![]() |
#8 |
Passe aktiv
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Det gjelder også hage og blomster, velger norsk og kortreist. Begynte med det etter at strømregningene til gartneriene ble ti ganger så høye som året før.
![]() |
#9 |
Prøver seg frem
Medlem siden: Oct 2013
![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva mener du her, er det merket med norsk hvis det ikke er produsert i Norge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passe aktiv
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Jeg leser Anders Nordstad poster på Facebook. Mange eksempler på pappesker med norske flagg og prisplakater med norske flagg på frukt og grønt, men varene er fra Spania, Belgia og flere. Leverandør og produsent varierer fort, men ikke materiell i butikk. Miljøvennlig, men ikke sant, og da kunne de bare droppet det flagget, når produsentland varierer så mye.
06 & 08 ![]() Sist redigert av Lavender : 06-10-24 kl 19:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Jeg mener at vi trenger norsk jordbruk, både for å være mindre avhengig av globaløkonomi, selv om vi er langt unna selvforsynt, men også fordi jeg tror norsk landbruk er bra for naturen og klima. Vi bør spise mindre kjøtt, men norske sauer nyttigjgør seg av områder som er tungvindt å dyrke menneskemat. Men for å kunne ta vare på kulturarv og kulturlandskap, så må selvsagt bøndene få levelønn.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Ja, norsk mat er uhyre viktig og det er norsk landbruk også. Jeg tror ikke folk flest, verken her inne eller generelt i samfunnet, på noe vis er bevisste nok på både hvorfor det er viktig å velge norske matvarer og hvorfor landbruket er så viktig og hvordan vi tar vare på det. De fleste er vel enige i at vi trenger norsk mat og norske bønder, men det mangler handling og bevissthet i det øyeblikket dagens middag planlegges og handles inn for svært mange norske forbrukere. Vi er oss selv nærmest også på dette området og vi handler det vi har lyst på, uavhenging av hvor og hvordan maten er produsert, transportert og kjøpt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Du får litt få svar i trådene du starter av denne typen, Floksa.
![]() |
![]() |
#14 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Dette oppsummerer nok mine tanker også. Men jeg setter stor pris på engasjementet ditt, Floksa, og skal prøve å svare på spørsmålene du stiller.
Nei, det er ikke blant de sakene som engasjerer meg mest politisk. Utdanning/kompetansepolitikk, velferd, utenriks/sikkerhetspolitikk og klima er nok blant de sakene som i størst grad styrer hva jeg stemmer på. Det betyr ikke at jeg synes for eksempel helse, landbruk eller finans er uviktige områder (åpenbart), men jeg har ikke like god oversikt over hva som er de gode politiske løsningene på disse områdene. Jeg har selvsagt ikke svaret på de andre områdene heller, men der mener jeg i hvert fall en hel del.
Ja, helt klart. Den siden ved landbrukspolitikken som jeg har minst oversikt over og som jeg ikke føler meg berettiget til å mene noe om i det hele tatt, er den som handler om arbeids- og driftsforholdene til bøndene. Den delen av landbrukspolitikken det er aktuelt for meg å mene noe om, er den som handler om sikkerhet og beredskap, klima og kulturlandskap, og selvsagt om matforsyning og forbrukersiden.
Jeg synes det er vanskelig å svare på dette som et binært spørsmål. For meg høres det ut som premisset i spørsmålet er at det er et mulig scenario at all innenlands matproduksjon nedlegges. Det synes jeg høres lite sannsynlig ut. Hvis du egentlig spør om hvor liten innenlands matproduksjon vi kan akseptere, så vet jeg ikke hva jeg mener om det. Jeg setter jo pris på et rikt utvalg av ferske, kortreiste matvarer, men det må jo gjøres en kost-/nyttevurdering opp mot andre prioriteringer i samfunnet.
Jeg tror svaret på dette kan være på både ja og nei, og avhengig av hvilke varer vi snakker om. Prisen på matvarer påvirkes av mange forhold i tillegg til produksjonsland. I en verden hvor vi importerer all mat vil jeg tro det er en del andre forhold som har forandret seg drastisk også som vil slå ut på prisen.
![]() |
#15 |
can-jur
|
Jeg har stor forståelse for det altså. Mens jeg samtidig ikke helt forstår det.
![]() |
![]() |
#16 |
Make it count!
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Joda, men det samme kan man si om veldig mange politikkområder. Hvor ville vi vært uten et fungerende helsevesen, for eksempel? Der står vi også foran en bemanningskrise. Eller en sikkerhetspolitikk som drastisk øker faren for skade på kritisk infrastruktur? Eller en klimapolitikk som eskalerer klimakrisen?
![]() |
#17 |
Make it count!
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Jeg mener absolutt ikke å bagatellisere problemstillingene eller å whatabout'e, men jeg tror bare det er kontraproduktivt for saka dersom retorikken blir altfor alarmistisk.
![]() |
#18 |
Make it count!
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?(Og nå sa jeg a-ordet, så nå dukker jeg.)
![]() |
#19 |
can-jur
|
Uten mat er alle disse irrelevante. Rett og slett.
![]() |
![]() |
#20 |
Make it count!
Men dagens landbrukspolitiske spørsmål handler jo ikke om mat eller ikke mat. Det handler blant annet om utvalg, tilgang, pris, hvor og hvordan maten produseres og mye annet. Det finnes jo også mat som produseres andre steder enn i landbruket.
![]() |
|
|