|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Helt konge
|
![]() Taco med det lille ekstra?Jeg skal ha noen venninner på taco, og det er et poeng at det er nettopp taco som skal serveres. Det er jo ikke akkurat festmat nummer en og derfor trenger jeg gode tips til hvordan fredagstacoen kan løftes opp til nye høyder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eklektisk
|
![]() Sv: Taco med det lille ekstra?Her er én variant: |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Taco med det lille ekstra?
På fredag lagde vi denne, til stor glede for alle voksne. Fast takst fra nå av. Takk for oppskrift!
![]() |
#9 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og i guacamolen. Man får aldri for mye koriander.
![]() |
#10 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Taco med det lille ekstra?Jeg lager salsa ved å flå tomater (skjær et kryss i toppen, bare såvidt gjennom skinnet, og legg i kokende vann noen minutter, avkjøl i kaldt vann og dra av skinnet), fjerne frøene og finhakke dem. Så blander jeg med finhakket rødløk, presset hvitløk, finhakket rød chili, salt, pepper, litt sukker, litt sitronsaft og hakket frisk koriander. Jeg liker min salsa litt grov, men om du vil ha den mer sausete kan ingrediensene hakket i blender, food processor e.l.
![]() |
#11 |
flisespikker
|
![]() Sv: Taco med det lille ekstra?Guacamole: Jeg moser to modne avokadoer, har i saft fra kanskje en halv sitron (lime er også godt!) og omtrent en halv presset hvitløksbåt, og smaker til med salt. Har evt. i mer sitron/hvitløk etter tilsmaking. Koriander er egentlig autentisk tilsetning her, men jeg har så å si aldri fersk koriander i hus, så det blir sjelden til det.
![]() |
#12 |
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Taco med det lille ekstra?Jeg lager guacamolen som Skilpadda, men har ikke tillegg i en bitte liten klype sukker for å balansere smaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Bare et tips: I frysedisken finnes hakket koriander i små bokser. Det funker supert å ha i guacamole, marinader, supper osv.
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg har i det siste pleid å bruke en boks kidneybønner og en boks sorte bønner, det blir enda bedre! Sist brukte jeg en boks bønnemix (Coop sin boks med forskjellige bønner oppi) og det var kjempegodt. Bønnestuing rocks!
![]() |
#16 |
Eklektisk
|
Hva er næringsgjær? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Taco med det lille ekstra?Ehhh... Helt utrolig at jeg tør å si dette offentlig, men det hender at jeg har potetmos som tilbehør til tacoen.
![]() |
#18 |
Erfaren nok
|
![]() |
#19 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Det er et inaktivt gjærpulver som smaker ost (inneholder masse B-vitaminer osv). Jeg bruker det i stedet for ost og for å få god smak på diverse ting, men du kan sløyfe det eller bruke noe tilsvarende. Jeg er næringsgjærjunkie så jeg bruker det i omtrent alt, men i ditt tilfelle kan du bare skippe det altså.
![]() |
#20 |
flisespikker
|
![]() Sv: Taco med det lille ekstra?Vi bruker ellers ikke kjøttdeig, men steker kylling i biter (helst lårkjøtt, når jeg finner det) og krydrer med en tacokrydderblanding jeg kopierte fra FP for lenge siden, men jeg husker ikke hvem som postet den:
![]() |
|
|