Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Religion; bokanbefaling?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-14, 13:01   #1
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Religion; bokanbefaling?

Noen som kan anbefale lesestoff som omhandler hvordan religion har påvirket menneskenes/verdens utvikling?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 13:30   #2
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Religion; bokanbefaling?

Fag- eller skjønnlitteratur? Barn eller voksne?

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 10:54   #3
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Voksne! Faglitteratur.

Tre stk!
Gammel 20-11-14, 11:00   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Religion er et stort felt.

Fra hvilken synsvinkel?
Religionsfilosofi er spennende og der finnes det mye tung litteratur, men er det noe sånt du er ute etter?

Religionssosiologiske bøker likeså om man vil ha annen vinkel.

En bok som kanskje ikke gir akkurat det du er ute etter, men som kan gi et spennende innsteg i tre ulike religioner i møte med filosofi og tanke er en lettlest bok som heter "Kjære Siddharta" av Notto Thelle, professor emeritus UIO.
Ingen fagbok,men den tar opp temaer som er interessante i en slik sammenheng. Særlig noen betraktninger over begrepet "energi" er artig å lese.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 11:07   #5
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Og, jeg vet at religion er mye mye mer enn en måte å kontrollere en mengde folk på. Det er ikke det spørsmålet jeg vil utrede.

Tre stk!
Gammel 20-11-14, 11:04   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mye smalere enn det du spør etter, men When children became people av O.M Bakke (norsk professor i teologi, men jeg har bare funnet boken på engelsk) er en veldig interessant bok kristendommens påvirkning på samfunnets syn på barn og barndom.

Gammel 20-11-14, 11:05   #7
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Skal vi se om jeg klarer å formulere meg, for jeg er svært lite bevandret innen religion. Altså, jeg og mannen reflekterer over hvordan religion har stått i veien for utvikling gjennom tidene. På mange måter ER det sånn, men det kan jo være måter verden hadde utviklet seg uten religion som ikke hadde vært til fordel for oss. Jeg har vel et tankesett om at religion først og fremst er en måte å kontrollere en mengde folk på. At det er slik det har vært opp gjennom historien. Jeg er ute etter litteratur som kan belyse dette på en saklig måte. Jeg er ikke så opptatt av det åndelige, men av det praktiske.

Tre stk!
Gammel 20-11-14, 12:04   #8
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Richard Dawkins "The god delusion" er vel egentlig boken du ser etter

Gammel 20-11-14, 12:21   #9
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

https://bokelskere.no/bok/historien-...-islam/172278/

Historien om Gud av Karen Amstrong?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 13:15   #10
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

https://bokelskere.no/bok/historien-...-islam/172278/

Historien om Gud av Karen Amstrong?

Denne er kanskje litt mer hva jeg er ute etter på noen plan i alle fall! Takk for link!

Tre stk!
Gammel 20-11-14, 13:14   #11
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Richard Dawkins "The god delusion" er vel egentlig boken du ser etter

Tror du det? Når jeg googler står den frem som en religionskritisk bok, og det ønsker jeg, men jeg ønsker på en måte ikke argumentasjon over dagens religion. Jeg er ute etter betraktninger på hvordan verden hadde vært om vi ikke hadde vært religionssstyrt. Historie på en måte. Nei nå vet jeg ikke hva jeg er ute etter. Jeg er ikke ute etter masse argumentasjon vedrørende dagens religiøse/ateister/agnostikere.

Tre stk!
Gammel 20-11-14, 14:54   #12
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Tror du det? Når jeg googler står den frem som en religionskritisk bok, og det ønsker jeg, men jeg ønsker på en måte ikke argumentasjon over dagens religion. Jeg er ute etter betraktninger på hvordan verden hadde vært om vi ikke hadde vært religionssstyrt. Historie på en måte. Nei nå vet jeg ikke hva jeg er ute etter. Jeg er ikke ute etter masse argumentasjon vedrørende dagens religiøse/ateister/agnostikere.

Det vil vel vere noko spekulativt, uansett korleis du snur og vender på det. Historien om verda og menneska, viss vi tar bort eit viktig premiss, liksom? Går det an å finne noko seriøst og vitenskapeleg om akkurat det?

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 15:35   #13
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det vil vel vere noko spekulativt, uansett korleis du snur og vender på det. Historien om verda og menneska, viss vi tar bort eit viktig premiss, liksom? Går det an å finne noko seriøst og vitenskapeleg om akkurat det?

Nei det er vel det jeg lurer på?
Jeg må begynne et sted, jeg vet for lite! Jeg vil i en diskusjon rundt dette kunne ha noe med kjøtt på beina enn "og så fikk de ikke spise fra KUNNSKAPENS TRE!, og det sier vel egentlig alt om hva kristendommen mente om kunnskap blandt folket liksom". Skjønner du?

Tre stk!
Gammel 20-11-14, 13:20   #14
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Hm. Jeg tror jeg ville prøvd Bjørn Are Davidsen, blant annet denne: http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8253146175

The God Delusion er mye lest, men også ganske grundig kritisert fra flere retninger, dermed ville jeg hatt litt mer bakgrunn før jeg gav meg i kast med den.

Red: Den tar jo ikke for seg alle religioner, men det er viktig å vite litt om hvordan myter om kirkens "motstand" mot fremskritt har etablert seg i vårt samfunn i dag.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 13:56   #15
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Hm. Jeg tror jeg ville prøvd Bjørn Are Davidsen, blant annet denne: http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8253146175

The God Delusion er mye lest, men også ganske grundig kritisert fra flere retninger, dermed ville jeg hatt litt mer bakgrunn før jeg gav meg i kast med den.

Red: Den tar jo ikke for seg alle religioner, men det er viktig å vite litt om hvordan myter om kirkens "motstand" mot fremskritt har etablert seg i vårt samfunn i dag.

Ja, den der begynner jeg med!

Tre stk!
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43.