|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Matvareindustriens hemmeligheterPå NRK2 i kveld, kl. 19.45, sånn i tilfelle noen vil se det. Jeg og mannen skal, har hørt mye bra om den.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 02-01-13 kl 19:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterHar satt på opptak, så det skulle komme.
![]() |
#4 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterLenke som gjelder et par timer til: http://tv.nrk.no/direkte/nrk2#start=19:43:53
![]() |
#6 |
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterInteressant og egentlig ikke overraskende.
![]() |
#8 |
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterTenker på all biffen og kyllingene jeg har spist i de 8 årene jeg bodde i USA. Huff! Frister ikke å spise mer "vanlig" kjøtt.
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheter
Ingen problem whatsoever å la være. Jeg lover. Jeg krymper meg over at så mange (de fleste) ikke bryr seg det pøkk om hvor maten kommer fra. Jeg har jo ikke spist noe animalsk på straks 2 år, men nå fikk jeg en ekstra liten dytt for å kutte ut/veldig ned på usunn mat og. Farvel Cola! Hallo enda mer frukt og grønt.
![]() |
#10 |
Ringskrømt
|
Du tar jo helt av.
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterTror jeg har sett denne før. Jeg tror rett og slett ikke jeg kan la være å spise animalsk mat, er redd det vil ende med næringsmangel med min uoptimale fordøyelse. Men jeg har blitt mye mer opptatt av levekårene til dyra jeg spiser. Både av hensyn til dem, men også av rent egoistiske grunner. Jeg er helt overbevist om at dyr som lever usunt blir usunn mat for oss. Dyr som ikke får frisk luft, ikke får bevege seg, ikke får mat de er tilpasset for å spise, blir usunne og ingen god matkilde for oss. Det er alt for mange dyr som står i bås og proppes med mais, soya, raps og verre ting, som egentlig skulle vært ute og spist gress. Dette påvirker fettet i dyra, det blir for mye omega-6 i forhold til omega-3. Det gir inflammasjon i kroppen og det er ikke bra hverken for dem eller oss. |
![]() |
![]() |
#12 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Det er en butikk i min hjemby som nettopp begynte å selge (i følge oppslag i avisa) fersk melk fra gressbeitende kyr. Skal stikke innom der og se i løpet av helga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterJeg bryr meg veldig om hvor maten kommer fra, selv om jeg spiser animalske produkter, altså. Utfra det programmet er det jo mye værre å tylle i seg soya, enn å spise en lykkelig gris i ny og ne. Alt handler om nyanser
![]() |
#14 |
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterJeg kommer heller ikke til å slutte å spise animalske produkter på bakgrunn av dette, men jeg kommer til å være enda mer påpasselig på at maten jeg spiser er etisk produsert, både med tanke på dyrevelferd og bærekraftig utvikling. Jeg kommer til å enytte meg enda mer av småprodusenter på bondens marked. Jeg syns fair trade er mer viktig enn organisk mat, mer viktig enn kortreist mat ( man kan selvsagt finne alle tre i ett innimellom også) og syns det er et paradoks at mange ser ut til å bry seg mer om dyr enn mennesker.
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
Det er da vel nesten ingen som bryr seg mer om dyr enn mennesker, da hadde det nok vært flere veggiser i verden, tenker jeg. Er vel heller motsatt. Selv bryr jeg meg like mye om begge deler, vil jeg si, og det gjelder de aller fleste veganere jeg vet om. Faktisk er veldig mange veganere ikke engang glade i dyr, de har tatt valget av andre årsaker (miljø, etikk, helse). Bare for å nevne det, siden det ser ut til at mange har en misoppfatning om at veganere er hjertehippier som kun bryr seg om dyr. Det er langt fra virkeligheten.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Nå nevnte jeg ikke veganere spesielt, Dixie. Men det er et paradoks at engasjementet for dyrevelferd er ekstremt mye større enn for barnearbeid og arbeidsforholdene til moteindustriens fabrikkarbeidere.
Sist redigert av Tallulah : 03-01-13 kl 10:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Nymotens gammeldags
ER det det da? Vet ikke om jeg er helt enig i den.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Ja, det vil jeg absolutt si. Man har fått mote-Norge til å danne felles front mot pelsindustri, men ingen vil ta noe ansvar for produksjonsforholdene til egne klær. HM selger fremdeles i bøtter og spann, selv etter avsløringene. Ingen har stilt dem til veggs. Her inne, hvor jeg regner folk som både empatiske og oppgående, skrives det mer om at man ønsker å vite om opprinnelsen til dyra vi spiser, samtidig som man shopper i vei i kjedebutikker og andre butikker uten å reflektere over hva slags forhold klærne er laget under. Man vil gjerne handle økologisk og kortreist, men nevner i liten grad fair trade.
![]() |
|
|