|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Antisemittisme i NorgeDet ble nylig publisert en stor og tilsynelatende grundig undersøkelser om holdninger til jøder i det norske samfunnet.
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Antisemittisme i NorgeJeg er så sinna på Israel som jeg er i stand til å bli. Det betyr ikke at jeg har en eneste millimeter imot de menneskene jeg møter på i livet mitt. Med mindre de står med svære plakater eller flagger antipalestinske holdninger da. Det vil jeg slite med. Men man må være litt mer på'n enn bare å være født jødisk for at jeg våkner altså. |
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Antisemittisme i NorgeJeg har ingenting i mot jøder som folkeslag. Jeg har svært mye imot Israels både innen- og utenrikspolitikk, men hvis jeg diskuterer dette beskyldes jeg for å være antisemitist. Er det så innmari vanskelig å se forskjellen?
![]() |
![]() |
#4 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Antisemittisme i NorgeJeg var ikke klar over at jøder opplevde trakkasering i Norge, og har ingen "problemer" i forhold til de få jødene jeg kjenner. Men at jøder arbeider for å fremme jødiske interesser (i skjul og skjul?) er det vel ikke særlig kontroversielt å mene? Bare se på hva USA klarer å få gjort i forhold til Midtøsten-problematikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Antisemittisme i Norge
Det syns jeg nesten er godt gjort å ikke få med seg.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.7664103
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Antisemittisme i NorgeJeg har ingenting imot jøder selv om jeg kan bli kjempesint på endel av israel som stat driver med. Men "Verdens jøder arbeider i det skjulte for å fremme jødiske interesser" kunne jeg vurdere å si meg enig i faktisk. Gjør ikke alle land og folkeslag det på et vis?
![]() |
#7 |
Shake it out!
|
De jobber vel ikke en gang "i skjul"?
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
Barn i en skoleklasse kjenner hverandre stort sett godt nok til å vite hvem som er hva. De fleste norske jøder har også karakteristiske og gjenkjennelige etternavn.
![]() |
#9 |
This is normal!
|
Veldig enig.
![]() |
![]() |
#10 |
Shake it out!
|
Ja det er fullt mulig at jeg ikke ser problemet fordi det ikke er et problem her jeg bor.
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
Mange opplever i tillegg frykt for å gå med smykke med Davidsstjerne, noko dei ønsker å gjere fordi dei er stolte over bakgrunnen sin, og fordi det er ein identitetsmarkør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Navn er jo ofte en indikasjon da, og kanskje hvilke helligdager og tradisjoner de har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Antisemittisme i NorgeJeg tror vel også at påvirkningen i USA i forhold til Midtøsten er godt egnet til å spre konspirasjonstanker ja. Naturlig nok. |
![]() |
![]() |
#14 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Antisemittisme i NorgeJeg har hørt at Jonas Gahr Støre arbeider for å fremme norske interesser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Antisemittisme i NorgeJeg vil tro jøder arbeider for å fremme jødiske interesser, slik andre grupper også arbeider for å fremme egne interesser? Det virker som den naturligste ting i verden for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Antisemittisme i NorgeJeg har ingenting i mot jøder som personer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Antisemittisme i NorgeJeg tror en del av det kan ha med venstresida i Norge å gjøre. Palestina-problemet og at de som ikke liker jøder ofte er de antirasister ellers gjerne tar i forsvar; andre innvandrergrupper - i hovedsak muslimer. Vanskelig med to tanker i hodet og alt det der.
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Antisemittisme i NorgeDet er ganske stor forskjell på å hevde at de arbeider for jødiske interesser, og at de arbeider for det i skjul, altså. Det siste er jo hele "Sions vise protokoller"-leksa igjen. At 39% mener at jøder har for stor innflytelse over amerikanske utenrikspolitikk kan man sterkere knytte til det dere nevner.
![]() |
#20 |
maler
|
Jo, men alle stater jobber vel med dette i skjul? Jeg synes ikke det er kontroversielt i det hele tatt.
![]() |
|
|