Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Babykos mener de vet og kan mer enn fagekspertise

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-12, 09:19   #1
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Babykos mener de vet og kan mer enn fagekspertise

Har dere sett dette? Det er helt vanvittig. Kan det i det hele tatt være lovlig å villede forbrukere på denne måten. Det kan jo i verste fall ende med store skader på små barn?! At de TØR!

Sitat:

- Jeg har ikke så veldig stor respekt for forskerne. De sjekker ikke hvordan ting er i praksis, sier styrelederen i Babykos.

:rystet:

http://www.tryggtrafikk.no/Feilinfor...b7C_wJDGZZ.ips

Gammel 14-02-12, 09:19   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Babykos mener de vet og kan mer enn fagekspertise

Babykos?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 09:20   #3
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva gjelder saken?

Gammel 14-02-12, 09:23   #4
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det gjelder bilsikring. Skulle kanskje spesifisert, men ble så satt ut. Babykos markedsfører at det det er tryggere med framovervende barnestoler enn bakovervendt. De nekter å endre på annonsene sine etter klager fra forbrukere og trygg trafikk fordi de hevder at de har rett og at forskerne og fagfolkene ikke har peiling på hvordan det er i praksis.

Gammel 14-02-12, 09:24   #5
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Bakovervendt vs forovervendt seter. Babykos (som er en butikk som selger barneutstyr og barnesikring til bil) mener at forover er tryggest... Eller det står egentlig:

Sitat:

I flere av annonsene har butikken konkludert med at bakovervendte seter fører til «større fare for kollisjon».

Det ble jo ikke helt riktig det heller da men... Uansett feil informasjon til kundene med andre ord og trygg trafikk reagerer.

Gammel 14-02-12, 09:25   #6
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Babykos (Butikk/ Nettbutikk) mener forovervendt er tryggest også for de minste, de har tross alt snakket med kundene. Trygg Trafikk mener selvsagt bakovervendt, men de støtter seg kun på laberatorietester iflg Babykos. Det kan man jo ikke stole på..
Jadda.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 09:27   #7
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Det er latterlig og arrogant.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 09:27   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart tryggere å sitte forovervendt i bil, for da sutrer barnet mindre, og sjåføren blir mer konsentrert. Dessuten, når barnet sitter forovervendt, trenger man heller ikke sikre løse gjenstander i bilen, som kan komme flygende ved en evt kollisjon.

Sånn kort oppsummert.

Gammel 14-02-12, 09:28   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært i butikken, og en av selgerene argumenterte heftig for at det var myyyye tryggere at man hadde lett tilgang til ungene, slik man har når de er fremovervendt. For det likte hun best da hun hadde små barn for 20 år siden.

Gammel 14-02-12, 09:28   #10
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Jeg tenker at det er helt vanvittig at de tør å gi nybakte foreldre helt villedende råd. Så hvis eller når det skjer en ulykke så kan de indirekte være skyld i både død og store skader. Hvordan kan de leve med dette?

Gammel 14-02-12, 09:29   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men så kjekt. Da jeg var lita, for 35-40 år siden, kjørte vi kassebil. Til vanlig hadde vi en campingstol baki, som jeg satt i. Var vi på langtur, fikk jeg madrass og dyne, pute, så lekte jeg og sov meg gjennom turen. Det gikk da bra med meg.

Gammel 14-02-12, 09:31   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Men så kjekt. Da jeg var lita, for 35-40 år siden, kjørte vi kassebil. Til vanlig hadde vi en campingstol baki, som jeg satt i. Var vi på langtur, fikk jeg madrass og dyne, pute, så lekte jeg og sov meg gjennom turen. Det gikk da bra med meg.

Fnis. Jeg lå i hattehylla på bitteliten Corolla og det gikk bra med meg og.

Gammel 14-02-12, 09:33   #13
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Haha, man trenger faktisk ikke å så langt tilbake som 35-40 år siden. Jeg lå som 6åring på madrass i en liten lada gjennom hele Europa. Det må vel ha vært i 1987-88 ellernoe.

Heldigvis har vi kommet en lang vei siden da, trodde jeg da - helt til idag.

Gammel 14-02-12, 10:22   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Haha, man trenger faktisk ikke å så langt tilbake som 35-40 år siden. Jeg lå som 6åring på madrass i en liten lada gjennom hele Europa. Det må vel ha vært i 1987-88 ellernoe.

Heldigvis har vi kommet en lang vei siden da, trodde jeg da - helt til idag.

I 1986 hadde jeg barn som satt bakovervendt i sete, så der må jeg dessverre fortelle deg at det var foreldrene dine som ikke var helt oppdatert.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 10:35   #15
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

I 1986 hadde jeg barn som satt bakovervendt i sete, så der må jeg dessverre fortelle deg at det var foreldrene dine som ikke var helt oppdatert.

Det tviler jeg ikke et sekund på. Min far var mye strengere enn min mor (de var skilt). Så jeg satt sikret i ferier.

Nå skal det sies at det var mye vanligere at unger satt løse i bilen på 80-tallet enn nå. Til og med min mor har innsett at bilsikring er viktig, men ikke så viktig at man ikke kan ha babyen på fanget fra flyplassen og inn til henne, altså. Det er jo bare en liten tur. I 2006 hadde jeg store problemer med å ta med frøkna mi til hjembyen fordi drosjene på stedet ikke hadde barnestol til baby.

Det er ikke rart at man blir litt oppgitt noen ganger. Og det var selvsagt jeg som var helt tullerusk som drasset med meg bilstol på flyet for at ikke frøkna skulle sitte i beltestol fra flyplassen og inn til byen da hun var fire måneder gammel.

Gammel 14-02-12, 10:41   #16
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Sikring av barn i bil ble ikke påbudt før i 1989 så da var du nok tidlig ute. Det var forøvrig mine foreldre også når det gjaldt søsteren min. Hun er født i 1983 og hun hadde barnesete kan jeg huske. Hun slapp å ligge i hattehyllen.

Her er litt historikk for de som er interessert:

Sitat:

Setebelter ble tidlig innført i passasjerfly etter mønster fra militære fly (kampfly). Belter for bruk i biler, bilbelter, ble forsøkt innført i USA allerede i 1930-årene, men anerkjent først i slutten av 1950-årene. Ford var den første fabrikken som hadde bilbelter som standardutstyr i USA (1957). Den svenske bilfabrikken SAAB innførte topunkts setebelte (hoftebelte) som standardutstyr allerede 1952, Volvo var i 1959 den første i Europa som leverte det langt sikrere 3-punkts bilbelte som standardutstyr. Siden 1971 skal alle nyregistrerte biler i Norge være utstyrt med bilbelter i forsetene. Fra 1975 ble bruk påbudt for fører og forsetepassasjer i alle biler under 3,5 t der bilbelter er montert, fra 1979 kan unnlatelse medføre gebyr. Påbudet gjelder ikke for kjøring på begrensede områder, som parkeringsplasser og bensinstasjoner, og unntak er gjort bl.a. for for drosjesjåfører og postbud. Legeerklæring kan også gi unntak. Fra 1984 er det påbudt at nyregistrerte biler også skal ha bilbelter i baksetet, og fra 1985 er det bruksplikt. Sikring av barn i bil ble påbudt fra 1. jan. 1989.

Gammel 14-02-12, 10:46   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ihvertfall mye informasjon om bilsikring i 1986, på helsestasjonen og i Foreldre & barn og hvor det ellers kan ha vært. Det var jo ikke noe internett. For oss var det ihvertfall en selvfølge å kjøpe og bruke de bilsetene som var anbefalt og det var også mulig å leie forskjellige steder - via forsikringsselskap husker jeg ihvertfall. Kjørte aldri en meter med usikrede barn, og jeg kan ikke huske at jeg kjente noen som gjorde det heller. Den eldste satt ikke bakovervendt så lenge som de andre gjorde.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 10:50   #18
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Sikring av barn i bil ble ikke påbudt før i 1989 så da var du nok tidlig ute. Det var forøvrig mine foreldre også når det gjaldt søsteren min. Hun er født i 1983 og hun hadde barnesete kan jeg huske. Hun slapp å ligge i hattehyllen.

Eldste nevøen min er født i 1983, og jeg mener bestemt at han var sikret i bil fra dag en.

Niesen min er født i 1986, og hun vet jeg helt sikkert lå først i bag, sikret med nett, og senere i stol.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 12:25   #19
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er født i 78, og jeg har, så vidt jeg husker, alltid sittet i sete, og med belte. Pute husker jeg at jeg måtte bruke mye lenger enn alle andre, og da var jeg sur.

Men når vi var på ferie på bondelandet fikk vi sitte i bagasjerommet med hunden (evt i skuffa på traktoren) husker jeg (det var tross alt ikke plass til alle ungene i setene). Stor stas. Det var visst ikke så nøye på landet - der kjørte de jo tross alt bare i 90 på smale grusveier som slett ikke hadde plass til en møtende bil.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 12:15   #20
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

På 50-tallet fraktet man 8 unger og en mormor bak på lastebilen - har jeg lest :-)

Helt på bærtur selvsagt denne butikkjeden.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:44.