|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Uavbrutt søvnJeg leser stadig tråder om folk som mener at uavbrutt søvn er en nødvendighet for å kunne leve anstendig. Jeg har barn som sover godt om natta (i hvert fall de 2,5 siste årene). Det hender de kommer inn til oss, men da slukner de umiddelbart og er ikke til bry.
![]() |
![]() |
#2 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Uavbrutt søvnJeg har hatt det sånn, og det som hjalp var å snakke om og tenke over ting. Jeg sover bedre når situasjonen er roligere rundt meg. Ikke greit å ha det slik, stressmestring er kanskje det du trenger?
![]() |
#3 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Uavbrutt søvnJeg har det, i stor grad, som deg. Jeg har så store barn at de sjelden vekker meg, men selv klarer jeg helt utmerket å våkne likevel, og det er veldig vanskelig å sovne igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Uavbrutt søvnJeg synes egentlig livet er ganske godt for tiden. Det er derfor jeg overraskes så fælt over at det skal være sånn nå.
![]() |
![]() |
#6 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Uavbrutt søvnJeg har har og har hatt det sånn i perioder. Jeg har trent intensivt på å ikke bry meg om at jeg ikke sover. Deretter på teknikker til å slappe av der jeg ligger, få kroppen tung og sovne igjen. Men det viktigste, og aller vanskeligste, er å ikke ta med seg en eneste ting som man kan finne på å tenke på om natta inn i senga. Jeg kan rett og slett ikke ha med meg bekymringer, da blir de gjerne liggende og spinne i hodet.
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Uavbrutt søvn
Det aller første tiltaket mitt var å slutte å lese e-postene mine rett før jeg gikk til sengs. Det var en sikker oppskrift på for lite søvn. Nå leser jeg dem før kl 20 slik at jeg kan rekke å gjøre noe med det hvis det trengs. Det er sjelden det brenner så mye på jobb at jeg må gjøre noe mellom kl 20 og 8.
![]() |
![]() |
#8 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Uavbrutt søvnVallergan 3 netter for å snu trenden. Den hjelper til så du ikke våkner! Og da venner kroppen seg til å sove hele netter.
![]() |
#9 |
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Uavbrutt søvnJeg sliter også med dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Uavbrutt søvnJeg snakka senest i dag med en kollega som sa at hun var ødelagt dagen derpå, dersom hun hadde våknet flere ganger i løpet av natta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Uavbrutt søvnNå våkner jeg ikke på natta med mindre jeg blir vekket, men kan ha samme tendens ved innsovning. Jeg løser det ved å spille spill på mobilen (TP, Tetris e.l) som er monotone, ikke krever så mye hjerneaktivitet, men som allikevel ikke lar hjernen gjøre annet enn å konsentrere seg om akkurat det spillet.
![]() |
#12 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Uavbrutt søvnJeg har det sånn i perioder, og for meg er det veldig syklusavhengig, i perioden mellom eggløsning og mens sover jeg dårligere og dårligere. Jeg sovner kjapt, men etter tre-fire timer så våkner jeg og så er det av og på-søvn resten av natten, og det skal ingenting til at jeg våkner.
![]() |
#13 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sånn har jeg det også. Jeg prøver å ikke irrritere meg over at jeg ikke får sove, men ikke alltid det fungerer. Det er uansett veldig sjelden jeg sover en hel natt uten å ha våknet minst en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Uavbrutt søvnDet er slitsomt å ikkje få nok søvn i lengden, men det er veldig forskjellig hvor mye søvn en faktisk trenger sammenhengende for å fungere. Akkurat nå har eg en 2mnd gammel baby i hus som ammes dag og natt og sov heller ikkje sammenhengende så mange timer om gangen mens eg var gravid. Likevel funker kroppen min ganske bra altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Uavbrutt søvnDu har fått sjekket ut at det ikke er noe fysiske ting som gjør at du våkner i løpet av natten ? Jeg tenker på øre-nese-hals pustestopp problematikk, eller vondter i kroppen som gjør at du våkner når du snur deg ? Eller at du våkner fordi du må på do feks. da kan man forskyve drikkemengden til tidligere på dagen for å unngå mye drikke på kvelden feks.
![]() |
#16 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Uavbrutt søvnHar erfaring med at en kan skrive ned negative tanker, så kan en skrive i en kolonne til høyre for de hvor mye i % at de er realistiske, da blir de enklere å "legge vekk" synes jeg.
![]() |
#17 |
rakkarpus
|
Trening like før sengetid har jeg hørt er negativt ift søvn. Minst 2 timer før du legger deg skal man ikke trene.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Uavbrutt søvnJeg våknet 1-2 ganger pr natt prebarn. Men stort sett bare våkne, snu meg, sove videre. I perioder jeg stresset på jobb ble jeg derimot liggende og lage stooooore problemer av småting. Men jeg måtte lære meg å legge igjen jobb på jobb, og ikke tenke på det på natta, og når jeg våknet fokusere meg ut, ut, ut av det kjempeproblemet som allerede hadde oppstått i søvne/drømmeland, og over på bestemte tanker jeg visse 1)fikk meg i godt humør/til å slappe av, og 2)hadde erfaring med at jeg aldri klarte tenkte ferdig fordi jeg pleide sovne...
![]() |
#19 |
er her
|
![]() Sv: Uavbrutt søvnJeg har hatt det på samme måte, spesielt i svangerskapene, men også utenom. For meg er det stress relatert, fjerner jeg stressmomentet så sover jeg godt igjen. Noen ganger skjønner jeg ikke at jeg er stresset og/eller hva som er grunnen til at jeg sover dårlig før jeg plutselig sover godt igjen og må resonere meg frem til hva som er endret som gjør at jeg sover bedre igjen.
![]() |
#20 |
Har fått nytt nick
|
![]() Sv: Uavbrutt søvnJeg har det akkurat som deg og føler meg helt utslitt av det. Innsovningen er ikke problemet her, heller, men jeg våkner ofte flere ganger og blir liggende å vri meg mens tankene kværner. Har ingen gode råd, men jeg vet hvordan du har det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|