Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Uavbrutt søvn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-11, 15:02   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uavbrutt søvn

Jeg leser stadig tråder om folk som mener at uavbrutt søvn er en nødvendighet for å kunne leve anstendig. Jeg har barn som sover godt om natta (i hvert fall de 2,5 siste årene). Det hender de kommer inn til oss, men da slukner de umiddelbart og er ikke til bry.

Jeg, derimot, sover slett ikke en hel natt. Det skjer en meget sjelden gang i blant (kanskje en gang i måneden eller noe sånt). Jeg sovner greit om kvelden, men en gang eller to i løpet av natta våkner jeg. Noen ganger blir jeg liggende å tenke bare i 5 minutter, mens det ofte tar en halvtime før jeg sovner igjen. Noen ganger flere timer. Tankene som dukker opp om natta er ikke av det gode slaget, og jeg lager kjempeproblemer av bittesmå ting.

Jeg kjenner på kroppen at jeg ikke får nok søvn, men jeg skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre med saken. Jeg har lært meg en del teknikker for å få de vonde tankene vekk, men det er ikke alltid at det hjelper.

Jeg har snakket med legen om dette, men det eneste jeg har fått er innsovningstabletter. Siden innsovningen ikke er problemet, så løser de ingenting. De få gangene jeg har tatt tabletter (i perioder hvor livet har vært spesielt kaotisk .... senest for 2 år siden), så våkner jeg likefullt i 4-tiden og blir liggende å tenke.

Er jeg den eneste som har det sånn?
Er det noe jeg burde gjøre med saken?
Er det noen som har hatt det sånn og fått hjelp som har fungert?

Gammel 14-06-11, 15:04   #2
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uavbrutt søvn

Jeg har hatt det sånn, og det som hjalp var å snakke om og tenke over ting. Jeg sover bedre når situasjonen er roligere rundt meg. Ikke greit å ha det slik, stressmestring er kanskje det du trenger?

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:05   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har det, i stor grad, som deg. Jeg har så store barn at de sjelden vekker meg, men selv klarer jeg helt utmerket å våkne likevel, og det er veldig vanskelig å sovne igjen.

Jeg har fått sovetabletter, men de hjelper i liten grad, det er jo ikke innsovningen jeg har problemer med, og jeg har heller ikke lyst til å bli avhengig av noe, så jeg er litt restriktiv med dem.

Jeg har ikke noe fasitsvar. Selv ser jeg at det er verre i stressperioder, men det er ikke bare da jeg har problemet, så jeg tror at det er noe jeg simpelthen må leve med. I lengden er det ganske anstrengende ettersom jeg veldig sjelden er uthvilt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:06   #4
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Snakke med noen så du får hjelp til å sortere tanker på dagtid i stedet?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:09   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes egentlig livet er ganske godt for tiden. Det er derfor jeg overraskes så fælt over at det skal være sånn nå.

Jeg har det helt grusomt når jeg er stressa på ordentlig, men da kan jeg i hvert fall forstå hvorfor. For tiden har jeg en snill mann, omgjengelige unger, en ålreit jobb, brukbar kontroll på spising og får trent det jeg ønsker. Da er det jo ingen grunnt til å stresse, vel?

Gammel 14-06-11, 15:14   #6
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har har og har hatt det sånn i perioder. Jeg har trent intensivt på å ikke bry meg om at jeg ikke sover. Deretter på teknikker til å slappe av der jeg ligger, få kroppen tung og sovne igjen. Men det viktigste, og aller vanskeligste, er å ikke ta med seg en eneste ting som man kan finne på å tenke på om natta inn i senga. Jeg kan rett og slett ikke ha med meg bekymringer, da blir de gjerne liggende og spinne i hodet.

Gammel 14-06-11, 15:19   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Men det viktigste, og aller vanskeligste, er å ikke ta med seg en eneste ting som man kan finne på å tenke på om natta inn i senga. Jeg kan rett og slett ikke ha med meg bekymringer, da blir de gjerne liggende og spinne i hodet.

Det aller første tiltaket mitt var å slutte å lese e-postene mine rett før jeg gikk til sengs. Det var en sikker oppskrift på for lite søvn. Nå leser jeg dem før kl 20 slik at jeg kan rekke å gjøre noe med det hvis det trengs. Det er sjelden det brenner så mye på jobb at jeg må gjøre noe mellom kl 20 og 8.

Jeg har også lært en del pusteteknikker og å gjøre kroppen tung. Men nå har det slutta å fungere. Jeg klarer ikke å konsentrere meg lenge nok.

.... manglende konsenstrasjonsevne kan ha en sammenheng med at jeg har hatt støyproblemer på jobben de siste månedene. Det ser heldigvis ut til å være over nå.

Gammel 14-06-11, 21:40   #8
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vallergan 3 netter for å snu trenden. Den hjelper til så du ikke våkner! Og da venner kroppen seg til å sove hele netter.

Gammel 14-06-11, 21:48   #9
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Jeg sliter også med dette.
Det er smerter som gjør at jeg våkner og jeg sliter med å sovne igjen.

Jeg har i de siste månedene tatt to ss Tart Cherry før sengetid og jeg har flere gode netter nå enn før.

Kjipt med dårlig søvn.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 21:51   #10
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg snakka senest i dag med en kollega som sa at hun var ødelagt dagen derpå, dersom hun hadde våknet flere ganger i løpet av natta.
Jeg for min del kan ikke, det jeg kan huske, ha sovet ei natt uten at jeg har vært våken x antall ganger.
Tror vi venner oss til sovemønstrene våre, og det er vel ut i fra dem vi ordner oss forventninger til nattesøvn - både vår egen og ungene sin.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:13   #11
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå våkner jeg ikke på natta med mindre jeg blir vekket, men kan ha samme tendens ved innsovning. Jeg løser det ved å spille spill på mobilen (TP, Tetris e.l) som er monotone, ikke krever så mye hjerneaktivitet, men som allikevel ikke lar hjernen gjøre annet enn å konsentrere seg om akkurat det spillet.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:22   #12
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har det sånn i perioder, og for meg er det veldig syklusavhengig, i perioden mellom eggløsning og mens sover jeg dårligere og dårligere. Jeg sovner kjapt, men etter tre-fire timer så våkner jeg og så er det av og på-søvn resten av natten, og det skal ingenting til at jeg våkner.

Gammel 14-06-11, 17:24   #13
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg har det sånn i perioder, og for meg er det veldig syklusavhengig, i perioden mellom eggløsning og mens sover jeg dårligere og dårligere. Jeg sovner kjapt, men etter tre-fire timer så våkner jeg og så er det av og på-søvn resten av natten, og det skal ingenting til at jeg våkner.

Sånn har jeg det også. Jeg prøver å ikke irrritere meg over at jeg ikke får sove, men ikke alltid det fungerer. Det er uansett veldig sjelden jeg sover en hel natt uten å ha våknet minst en gang.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:32   #14
Miraluca
Aktiv

Miraluca sin avatar

Medlem siden: May 2011
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Det er slitsomt å ikkje få nok søvn i lengden, men det er veldig forskjellig hvor mye søvn en faktisk trenger sammenhengende for å fungere. Akkurat nå har eg en 2mnd gammel baby i hus som ammes dag og natt og sov heller ikkje sammenhengende så mange timer om gangen mens eg var gravid. Likevel funker kroppen min ganske bra altså.

Det å ligge i en seng med øynene igjen og slappe av litt kan være nesten like nyttig for kroppens del som å sove, så kanskje det kan hjelpe å tenke at du ligger å slapper av og at det er nyttig i seg sjøl, istedet for å bli stressa av å ikkje få sove og dermed ikkje få sove fordi det med søvn stresser deg...ja da har du en slitsom rundgang her.

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 16:21   #15
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du har fått sjekket ut at det ikke er noe fysiske ting som gjør at du våkner i løpet av natten ? Jeg tenker på øre-nese-hals pustestopp problematikk, eller vondter i kroppen som gjør at du våkner når du snur deg ? Eller at du våkner fordi du må på do feks. da kan man forskyve drikkemengden til tidligere på dagen for å unngå mye drikke på kvelden feks.

Det jeg først og fremst sitter igjen med er at du stresser til tross for at du sier at du ikke stresser. Må det feks leses mail etter arbeidstid i det hele tatt ? Og at du kanskje kunne hatt glede av samtaler på de tingene du tenker på om natten. Det er et tegn på stress og despresjon at man ikke får sove om natten. Trening før sengetid har du sannsynligvis allerede prøvd for å få tømt hodet for alle tanker?

Ikke kjekt å ha det sånn. Håper noen har skikkelige gode råd til deg.

Gammel 14-06-11, 17:08   #16
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Har erfaring med at en kan skrive ned negative tanker, så kan en skrive i en kolonne til høyre for de hvor mye i % at de er realistiske, da blir de enklere å "legge vekk" synes jeg.

Så finnes det jo feks Vallergan eller Circadin/melatonin.

Gammel 14-06-11, 17:09   #17
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Trening før sengetid har du sannsynligvis allerede prøvd for å få tømt hodet for alle tanker?

Trening like før sengetid har jeg hørt er negativt ift søvn. Minst 2 timer før du legger deg skal man ikke trene.

Gammel 14-06-11, 17:16   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg våknet 1-2 ganger pr natt prebarn. Men stort sett bare våkne, snu meg, sove videre. I perioder jeg stresset på jobb ble jeg derimot liggende og lage stooooore problemer av småting. Men jeg måtte lære meg å legge igjen jobb på jobb, og ikke tenke på det på natta, og når jeg våknet fokusere meg ut, ut, ut av det kjempeproblemet som allerede hadde oppstått i søvne/drømmeland, og over på bestemte tanker jeg visse 1)fikk meg i godt humør/til å slappe av, og 2)hadde erfaring med at jeg aldri klarte tenkte ferdig fordi jeg pleide sovne...

Nå sover jeg faktsik merkelig nok stadig natta gjennom, altså sånn 5-6-7 timer, avhengig av ungene. Selv om jeg har ei datter på knapt 4 mnd.

Gammel 14-06-11, 17:36   #19
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hatt det på samme måte, spesielt i svangerskapene, men også utenom. For meg er det stress relatert, fjerner jeg stressmomentet så sover jeg godt igjen. Noen ganger skjønner jeg ikke at jeg er stresset og/eller hva som er grunnen til at jeg sover dårlig før jeg plutselig sover godt igjen og må resonere meg frem til hva som er endret som gjør at jeg sover bedre igjen.

Gammel 14-06-11, 18:47   #20
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Jeg har det akkurat som deg og føler meg helt utslitt av det. Innsovningen er ikke problemet her, heller, men jeg våkner ofte flere ganger og blir liggende å vri meg mens tankene kværner. Har ingen gode råd, men jeg vet hvordan du har det.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.