Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-11, 17:39   #1
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?

Vi har nå gått til innkjøp av en iskremmaskin, men får det ikke til. I går prøvde jeg meg på vaniljeis, fulgte oppskrift til punkt og prikke, men isen ble ikke stiv og den var full av iskrystaller. Trodde det var litt av vitsen med en slik maskin, at det ikke skal bli det? Nå prøver vi oss på yoghurtis, men den smaker høgg. Tyrkisk yoghurt er kanskje ikke den rette for formålet?
Har mest lyst til å slenge hele drittmaskinen i søpla.
Har noen en skikkelig oppskrift, med fremgangsmåte?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 17:44   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?

Så merkelig, de gangene jeg har laget is med ismaskin, har den blitt perfekt. Jeg laget nettopp melkefri sjokoladeis (se bloggen min), og med den fremgangsmåten jeg brukte ga svært få iskrystaller uten ismaskin, med maskin hadde den nok blitt fullstendig krystallfri. Kanskje maskinen din ikke funker som den skal og du kan reklamere på den?

Gammel 13-06-11, 17:56   #3
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Mulig det er noe galt, ja. Skal gi det et par forsøk til. Det er en Kenwood, ikke blandt de dyreste, men ikke den billigste de hadde heller. Skal kikke på oppskriften din.

Gammel 13-06-11, 20:11   #4
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

3dl fløte, piskes
3ss sukker+3eggeplommer piskes
Tilsettes smak, eks 1 ss vaniljeekstrakt

Røres raskt sammen før jeg heller det i maskinen.

Så går det ca 30 min før den er ferdig..

Den står å surrer nå

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 20:10   #5
kamp
ASD

kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

3dl fløte, piskes
3ss sukker+3eggeplommer piskes
Tilsettes smak, eks 1 ss vaniljeekstrakt

Røres raskt sammen før jeg heller det i maskinen.

Så går det ca 30 min før den er ferdig..

Den står å surrer nå

Gammel 13-06-11, 20:12   #6
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier bare piske fløte for så å røre inn sukker og eggeplommer. Så setter jeg herligheten i fryseren. Ingen ismaskin her, og det blir veldig godt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 20:29   #7
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg pleier bare piske fløte for så å røre inn sukker og eggeplommer. Så setter jeg herligheten i fryseren. Ingen ismaskin her, og det blir veldig godt.

Det gjør jeg og, men jeg bruker melis istedet for sukker og Condito Whipping istedet for fløte. Blir kjempegodt. Hender seg jeg blander i lakrisstrø, da blir det ihvertfall godt.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 20:13   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ismaskinen din rører isen til den er frosset?

Gammel 13-06-11, 20:18   #9
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Takk for oppskrift, Kamp. Skal prøve den også.
Veronal: i går surret maskinen nesten 1 time og konsistensen ble aldri stivere enn softis, med iskrystaller. Yoghurtisen i dag ble ganske stiv, men i og med at den smakte høgg så tømte jeg den ut etter ca 20 min.

Gammel 13-06-11, 21:19   #10
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Takk for oppskrift, Kamp. Skal prøve den også.
Veronal: i går surret maskinen nesten 1 time og konsistensen ble aldri stivere enn softis, med iskrystaller. Yoghurtisen i dag ble ganske stiv, men i og med at den smakte høgg så tømte jeg den ut etter ca 20 min.

Den blir aldri stivere enn softis. Skal man ha den stivere så må man ha den i fryseren etterpå.
Fordelen med maskinene er at når den har nådd softisnivå under røring så er den over verste krystalliseringsnivå slik at man slipper å røre den mer etter at den blir satt i fryseren.
Hvis man rører isen for lenge i min ismaskin så blir den kornete, tørr og ekkel. Jeg rører aldri mer enn 40 min i min maskin.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 20:19   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, hvor kald var blandingen din før du hadde den oppi maskinen?

Gammel 13-06-11, 20:28   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri brukt ismaskin, men jeg har smakt hjemmelaget is (banan og sjokolade) og laget is i frysen selv. Det har smakt nydelig og blitt riktig i konsistensen.

Bruker du gode nok ingredienser? Er utstyret skikkelig rent, har ingrediensene riktig temperatur og hva slags oppskrift bruker du?

I fht isen vi lager her i heimen, så bruker vi krem + eggedosis av eggeplommer + frøene fra en vaniljestang, krokan, sjokolade eller hva vi nå mener bør oppi.

Vår basis er som denne oppskriften:

http://www.matprat.no/kos/koseoppskr...elaget-iskrem/

Gammel 13-06-11, 20:44   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også kjøpt ismaskin, men ikke rukket å teste så mange varianter ennå. Det jeg har funnet ut så langt er at jeg foretrekker mindre egg enn det er i mange oppskrifter. Jeg syns eggeplommer/fløte blir i overkant mektig. Prøvde en Nigella-oppskrift med appelsin, lime og fløte som ble veldig god.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 20:23   #14
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Alt var kjøleskapkaldt, til og med bringebærene.
Det er mulig at den oppkokte blandingen med eggeplommer og fløte må stå natten over i kjøleskapet, jeg sjekket ikke akkurat temperaturen, men den hadde stått en del timer kaldt.

Gammel 13-06-11, 21:16   #15
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Softis-konsistens er det jeg vanligvis får også for de to iskremmaskinene jeg har brukt. De maskinene jeg har hatt har kun stått for røringen. Selve nedfrysingen har foregått ved at man har frosset ned enten et kjøleelement eller selve bollen. Jeg syns det har vært helt OK med slik konsistens, jeg.

Det kan være at en iskremmaskin som har eget fryseaggregat vil fungere bedre til å kjøle isen ned til fast form?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:22   #16
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Brukte oppskrift som fulgte med, så rett mengde burde stemme. Alt var rent og pent, kjølebollen hadde stått et døgn i frysen først. Jeg skal gi det et par forsøk til, men det pussige er jo at når jeg lager vanlig iskake så blir det ikke iskrystaller.

Gammel 13-06-11, 21:29   #17
kamp
ASD

Standard

Jeg setter gjerne isen fra ismaskinen 1/2 time i fryseboksen etterpå for å få den helt helt hard

ble veldig god i dag.

Gammel 18-06-11, 01:21   #18
Elastica
Aktiv

Elastica sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Elastica er litt kul
Standard

Den klassiske fremgangmåten når man lager iskrem er å varme melk, fløte og vaniljefrø/stang og piske eggeplommer og sukker til eggedosis. Deretter blandes en øse av melkeblandingen i eggedosisen for å redusere temperaturen tilstrekkelig til at ikke eggeplommene stivner. Bland så melken og fløten sammen med eggedosisen og varm forsiktig opp til omtrent 80-85 grader under omrøring. Hell alt over i en stålbolle over en sikt. Røres under avkjøling og has deretter i ismaskin når den er kjøleskapskald. Om man ikke har ismaskin, går det fint an å ha den i fryseren og røre omtrent hver halve time.

Venter på ismaskin til KA, men har laget is mange ganger med røremetoden. Har aldri opplevd iskrystaller.

(Metoden jeg har beskrevet er en svært forenklet utgave av Heston Blumenthals metode for å lage is. Fungerer likevel bra og gir is som smaker nydelig.)

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 20:27   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte den ismaskinen de har til 299,- på Obs nå, en grønn av merket Wave eller noe sånt. Isen ble akkurat som du beskriver den, Benzo. Den var ikke engang halvstiv etter EN TIMES kjøring, og da var maskinen så kokende varm at jeg ikke turte å kjøre den med. I tillegg var isen full av små klumper som ikke var der da jeg hadde den oppi, og lokket var et sant helvete å få av og på skikkelig, så den knakk på den ene siden da jeg vred litt for hardt og på den andre siden da jeg røsket den av i sinne.

Gammel 27-06-11, 21:54   #20
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Æsj, så kjipt, Dixie! Jeg har ikke giddet å lage noe mer is, tror det blir iskakevarianten neste gang.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.