|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Vi har nå gått til innkjøp av en iskremmaskin, men får det ikke til. I går prøvde jeg meg på vaniljeis, fulgte oppskrift til punkt og prikke, men isen ble ikke stiv og den var full av iskrystaller. Trodde det var litt av vitsen med en slik maskin, at det ikke skal bli det? Nå prøver vi oss på yoghurtis, men den smaker høgg. Tyrkisk yoghurt er kanskje ikke den rette for formålet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Så merkelig, de gangene jeg har laget is med ismaskin, har den blitt perfekt. Jeg laget nettopp melkefri sjokoladeis (se bloggen min), og med den fremgangsmåten jeg brukte ga svært få iskrystaller uten ismaskin, med maskin hadde den nok blitt fullstendig krystallfri. Kanskje maskinen din ikke funker som den skal og du kan reklamere på den?
![]() |
#3 |
Teller ned
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Mulig det er noe galt, ja. Skal gi det et par forsøk til. Det er en Kenwood, ikke blandt de dyreste, men ikke den billigste de hadde heller. Skal kikke på oppskriften din. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?3dl fløte, piskes |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ASD
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?3dl fløte, piskes |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?
Det gjør jeg og, men jeg bruker melis istedet for sukker og Condito Whipping istedet for fløte. Blir kjempegodt. Hender seg jeg blander i lakrisstrø, da blir det ihvertfall godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Ismaskinen din rører isen til den er frosset?
![]() |
#9 |
Teller ned
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Takk for oppskrift, Kamp. Skal prøve den også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?
Den blir aldri stivere enn softis. Skal man ha den stivere så må man ha den i fryseren etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?OK, hvor kald var blandingen din før du hadde den oppi maskinen?
![]() |
#12 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Jeg har aldri brukt ismaskin, men jeg har smakt hjemmelaget is (banan og sjokolade) og laget is i frysen selv. Det har smakt nydelig og blitt riktig i konsistensen.
![]() |
#13 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Jeg har også kjøpt ismaskin, men ikke rukket å teste så mange varianter ennå. Det jeg har funnet ut så langt er at jeg foretrekker mindre egg enn det er i mange oppskrifter. Jeg syns eggeplommer/fløte blir i overkant mektig. Prøvde en Nigella-oppskrift med appelsin, lime og fløte som ble veldig god. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Teller ned
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Alt var kjøleskapkaldt, til og med bringebærene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Softis-konsistens er det jeg vanligvis får også for de to iskremmaskinene jeg har brukt. De maskinene jeg har hatt har kun stått for røringen. Selve nedfrysingen har foregått ved at man har frosset ned enten et kjøleelement eller selve bollen. Jeg syns det har vært helt OK med slik konsistens, jeg.
![]() |
#16 |
Teller ned
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Brukte oppskrift som fulgte med, så rett mengde burde stemme. Alt var rent og pent, kjølebollen hadde stått et døgn i frysen først. Jeg skal gi det et par forsøk til, men det pussige er jo at når jeg lager vanlig iskake så blir det ikke iskrystaller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ASD
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Jeg setter gjerne isen fra ismaskinen 1/2 time i fryseboksen etterpå for å få den helt helt hard |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Aktiv
Medlem siden: Apr 2010
![]() |
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Den klassiske fremgangmåten når man lager iskrem er å varme melk, fløte og vaniljefrø/stang og piske eggeplommer og sukker til eggedosis. Deretter blandes en øse av melkeblandingen i eggedosisen for å redusere temperaturen tilstrekkelig til at ikke eggeplommene stivner. Bland så melken og fløten sammen med eggedosisen og varm forsiktig opp til omtrent 80-85 grader under omrøring. Hell alt over i en stålbolle over en sikt. Røres under avkjøling og has deretter i ismaskin når den er kjøleskapskald. Om man ikke har ismaskin, går det fint an å ha den i fryseren og røre omtrent hver halve time. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Jeg kjøpte den ismaskinen de har til 299,- på Obs nå, en grønn av merket Wave eller noe sånt. Isen ble akkurat som du beskriver den, Benzo. Den var ikke engang halvstiv etter EN TIMES kjøring, og da var maskinen så kokende varm at jeg ikke turte å kjøre den med. I tillegg var isen full av små klumper som ikke var der da jeg hadde den oppi, og lokket var et sant helvete å få av og på skikkelig, så den knakk på den ene siden da jeg vred litt for hardt og på den andre siden da jeg røsket den av i sinne.
![]() |
#20 |
Teller ned
![]() Sv: Hva er hemmeligheten med hjemmelaget is?Æsj, så kjipt, Dixie! Jeg har ikke giddet å lage noe mer is, tror det blir iskakevarianten neste gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|