|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Avsporing av konfirmasjonsgaverJeg lurer på noe. |
![]() |
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverJeg ville aldri gitt konfirmanten min penger. :enkel: |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverDe store sparekontoene til barna mine står i mitt navn, selv for eldste.
![]() |
#4 |
Borte
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverKonfirmasjonspenger, arv eller wathever - jeg kommer aldri til å bifalle at ungene mine bruker tusenvis av kroner på godteri og øl eller dilldall. Jeg kommer nok også til å bestemme hva konfirmasjonspengene skal gå til om de velger å konfirmere seg. Dvs. bestemme at de skal spares om jeg ikke er enig i barnas bruksønske.
![]() |
#5 |
Drømmer
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverJeg kommer nok ikke til å legge meg borti hva han bruker pengene til, men jeg håper jo han ikke sløser de bort på tull. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverDa storebror ble konfirmert fikk han utrolig mye penger. Han fikk bestemme hva han ville bruke noe av pengene på selv. Han kjøpte seg bl.a. ny X-box, speilreflexkamera, lap-top og ett videokamera, og noen tusenlapper brukte han på tant og fjas. Og det var helt greit. Resten av pengene ble satt på konto, og han hadde ikke tilgang til de selv.
![]() |
#7 |
can-jur
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverHer ble pengene konfiskert og spart til kjøretimer og godt var det.
![]() |
![]() |
#8 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverVår eldste disponerer kontoen selv, men det er en sparemus av dimensjoner, så det er ikke noe problem at hun gjør. Det er ingen fare for at hun bruker dem opp på tull, hun har kun kjøpt seg en koffert hittil av pengene hun fikk til konformasjonen.
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaver
|
![]() |
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
Ja. For ungene er faktisk helt forskjellige, og bør behandles deretter.
![]() |
![]() |
#11 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Jeg tenker jo ikke at jeg skal ta over pengene deres, men at de får restriksjoner på hva de kan brukes til. De yngre vet heller ikke hva slags samtaler og regler den eldste har fått.
![]() |
#12 |
Viser tenner
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverStorebror fikk ca. 60.000,- i konfirmasjonsgave. 25.000,- fra hver av besteforeldreparene, og disse 50.000,- er satt inn på en konto som han ikke disponerer fritt før han er 20 (der står det ca. 30.000,- fra før. De 25.000,- fra farmor og farfar er tiltenkt sertifikat mens foreldrene mine ikke har satt noe bestemt mål for hva pengene skal brukes til (kusinene og søstrene fikk/får bunad for tilsvarende beløp). De siste 10.000,- får han til en viss grad disponere fritt. Dvs. han får kjøpe seg ny mobil og diverse stæsj til el-gitaren, og resten skal inn på en konto som han disponerer i samråd med oss.
![]() |
#13 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverNår ungene er gamle nok til å at de lovlig disponerer egne midler så har jeg ikke annet valg enn å håpe på det beste. Men jeg har bare spart småbeløp på kontoene deres, så de pengene mener jeg oppriktig at de skal bruke på noe som er moro når den tid kommer. Penger til førerkort og andre ting har jeg tenkt til å bla opp fra egne kontoer. Jeg gidder ikke å pumpe kontoene til ungene fulle av penger som de sutler bort - da gir jeg heller konkrete ting i gave når den tid kommer. Førerkort, ustyr til den første hybelen, etc. etc. etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
I den situasjonen ville jeg da kanskje tenkt at han får en OK gave (en pengesum eller en fin ting han ønsker seg), og så setter du i tillegg av en forholdsvis stor sum på en konto som du disponerer, men som er øremerket ham, og forteller ham at de pengene får han når han ønsker/trenger dem til noe du synes det er OK å bruke dem på. Hvis han ikke har fått dem enda når han er ferdigutdannet (eller oppnår en bestemt alder), så får han dem uansett da. Da kan du gjøre det helt likt for begge guttene også, selv om de skulle ha helt ulik idé om hva de vil bruke gavepenger til.
![]() |
#15 |
En, av to-tre
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverJeg kommer forresten ikke til å bestemme over konfirmasjonspengene. Nå har ikke vi tradisjoner i får familie for at det blir så mangfoldige tusen, så de tusenlappene det blir snakk om skal de få kose seg med og bruke på det de har lyst til. Det er jo tross alt deres penger, en gave som de har fått. Jeg var en sparemus selv, så jeg sparte det aller meste av konfirmasjonspengene mine, men jeg hadde definitivt ikke likt om mamma eller pappa hadde snappet pengene mine og satt dem inn på en konto jeg ikke disponerte, da hadde jeg blitt rimelig muggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverJeg ville neppe konfiskert konfirmasjonspengene - tror ikke det ville være snakk om enorme summer hos oss heller. Men det SF snakker om er jo å gi en større pengegave selv i forbindelse med konfirmasjonen, og det synes jeg er noe litt annet. Det blir som et tidlig forskudd på arv, liksom, og da står man jo som forelder helt fritt til å gi dem til barna på de betingelser man vil.
![]() |
#17 |
En, av to-tre
Nei, jeg syns ikke det. Jeg liker ikke så godt gaver med betingelser jeg. Har man gitt en gave så får man bare håpe at gaven blir godt brukt. Eller så får man vente med å gi forskudd på arv til ungene er så store at de ikke blir brukt til øl og russebuss rett og slett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
flisespikker
|
Men man vet jo ikke når de er så store.
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverJeg var alltid svært fornuftig med egne penger. De pengene jeg fikk til konfirmasjon og av besteforeldrene mine da jeg fylte 18 (noe det gjorde med alle barnebarna), ble hovedsakelig brukt på kjøretimer og annet som kunne forsvares som fornuftig.
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Avsporing av konfirmasjonsgaverSaken hos oss er at vi ikke har slekt og det er mest sannsynlig bare meg og stefaren som vil komme til å gi noe som helst til noen konfirmasjon. Dermed blir det en relativt stor gave fra oss sånn at ikke ungen skal se helt rar ut i venneflokken. Men jeg er ikke villig til å strekke min egen økonomi så langt som jeg da må hvis resultatet skal bli brukt på pils og playstation. |
![]() |
![]() |
|
|