Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-07, 09:59   #1
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Når man leser denne artikkelen mener jeg det i høyeste grad er en grunn tilå avskaffe dødsstraff.
For jeg tror nok ikke dette er de eneste tilfellene hvor en tilståelse har blitt presset frem. Det trenger jo ikke bare være fysisk mishanding , men også psykisk.
Sist men ikke minst er det nok også mange som har tilstått ting etter å ha sittet mange timer i avhør. Når ganske unge mennesker blir sittende i avhør i 15-16 timer tror jeg nok de ikke alltid klarer å holde sg til sannheten, men sier det de som avhører ønsker å høre.

Gammel 04-03-07, 12:32   #2
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff

Det der er jo desverre ikke noe nytt.

Er totalmotstander av dødsstraff. Jeg kan ikke forstå at vi enda lever med at vi har lov å ta livet av et annet mennesker pga. ugjerningen han eller hun har gjort. Man blir jo like mye morder selv, er det jeg tenker.

Enda godt han slapp fri, får håpe han får en oppreisning slik at han kan leve en tilnærmet normalt liv. Normalt vil det aldri bli, de blir desverre altfor preget etter et langt liv i innstitusjon/fengsel.

Gammel 04-03-07, 12:48   #3
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff

Jeg har ikke lest artikkelen, men jeg er innbitt motsatnder av dødsstraff.

Gammel 04-03-07, 20:50   #4
Pippilotta
Passiv

Standard

Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Hm, er synd man har dødsstraff i enkelte land der man dømmer så idiotisk. Men jeg syns godt vi kunne hatt det i Norge. Enkelte skulle vært hengt.

Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 21:44   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer i grunn ikke på en eneste god grunn til IKKE å avskaffe dødsstraff. Denne artikkelen tlføyer ikke noe nytt (selv om det er tragisk). Dødsstraff er middelaldersk, barbarisk og fullstendig lavmål.

Det er som å slå til et barn som straff, for å markere at det ikke er lov å slå ...

En nesten komisk tanke at vi skulle innføre dette i Norge i fredstid Pippilotta. Latterlig og helt utenkelig. Det ville være et langt skritt tilbake i utviklingen. Som å ta fra kvinner stemmerett og innføre et føydalsamfunn. Det hører historien til, hverken mer eller mindre. (Men jeg regner ikke med at du mener det seriøst )

Gammel 04-03-07, 22:02   #6
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

J

En nesten komisk tanke at vi skulle innføre dette i Norge i fredstid Pippilotta. Latterlig og helt utenkelig. Det ville være et langt skritt tilbake i utviklingen. Som å ta fra kvinner stemmerett og innføre et føydalsamfunn. Det hører historien til, hverken mer eller mindre. (Men jeg regner ikke med at du mener det seriøst )

I enkelte saker, så mener jeg i fullt alvor at man burde ha dødsstraff, jo. Eller, i alle fall burde man få lov å pine noen veldig lenge.

Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 21:46   #7
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Det er helt horribelt!!

Gammel 05-03-07, 11:19   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes at det kan være på sin plass å ha dødsstraff, men jeg ser ikke hvordan det skal kunne praktiseres.
I en krigssituasjon tror jeg det kan være godt for "massene" å få dømt krigsforbryterne til døden, for å bli ferdige med krigen. Og enkelte ugjerninger synes jeg faktisk er så barbariske at det hadde vært på sin plass at forbryterne hadde blitt dømt til døden. Men jeg ser at det er et kjempeproblem når man skal iverksette denne straffen. På den annen side så synes jeg at det er latterlig lave straffer for å voldta en person, men det er en helt annen diskusjon.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 15:56   #9
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

...og når vi først snakker dødsstraff, så er det langt flere land enn vi antakeligvis aner som har dødsstraff enn USA, og mange land har klart uklarere regler for hvem som kan få dødsstraff. I enkelte land kan man få dødsstraff for å bli tatt med narkotika, mens i USA utføres det kun i forbindelse med grove drap, massemord osv. og i tillegg kan man vel få det for voldtekt av barn under 12 år i Louisiana mener jeg å huske.

Hittil i år er 7 henrettelser utført i USA. 6 av dem i Texas. 4 av de henrettede er hvite. Alle 7 er menn.

Gammel 07-03-07, 16:04   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

...og når vi først snakker dødsstraff, så er det langt flere land enn vi antakeligvis aner som har dødsstraff enn USA, og mange land har klart uklarere regler for hvem som kan få dødsstraff.

Ifølge Amnesty er det (eller var i alle fall i 2004) 78 land som har dødsstraff, ja. Men USA er et av de veldig få demokratiske landene som ikke har avskaffet dødsstraffen. (Det ville jo være (enda mer) sjokkerende om de ikke hadde "klarere regler" enn de fleste andre landene på listen.)

Gammel 07-03-07, 16:09   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn for å følge opp meg selv: de ti landene som henrettet flest i 2005 var, i synkende rekkefølge, Kina (overlegen topplassering), Iran, Saudi-Arabia, USA, Pakistan, Jemen, Vietnam, Jordan, Mongolia og Singapore.

Gammel 07-03-07, 16:27   #12
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men USA er et av de veldig få demokratiske landene som ikke har avskaffet dødsstraffen. (Det ville jo være (enda mer) sjokkerende om de ikke hadde "klarere regler" enn de fleste andre landene på listen.)

ja.

Gammel 05-03-07, 15:17   #13
Elin

Elin sin avatar

Standard

...og hva er en passe straff for disse guttene?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/04/493929.html

I USA fikk de mellom 23 og 35 år for ugjerningen. I Norge ville de fått maks 21 år og med stor sannsynlighet langt mindre straff fordi advokatene ville brukt med alt det er verdt at de var påvirket av alkohol/narkotika.

Helt for j.....!

Gammel 05-03-07, 22:10   #14
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

I USA fikk de mellom 23 og 35 år for ugjerningen. I Norge ville de fått maks 21 år og med stor sannsynlighet langt mindre straff fordi advokatene ville brukt med alt det er verdt at de var påvirket av alkohol/narkotika.

Helt for j.....!

Helt grusomt.
Jeg er så naiv at jeg tror at sjangsene for at noe slikt skal kunne skje i NOrge er minimale, jeg tror offentlige instanser vill i mye større grad ha klart å fange de opp her framfor i USA.

Gammel 06-03-07, 00:28   #15
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Helt grusomt.
Jeg er så naiv at jeg tror at sjangsene for at noe slikt skal kunne skje i NOrge er minimale, jeg tror offentlige instanser vill i mye større grad ha klart å fange de opp her framfor i USA.

Jeg er så naiv at jeg tror dette fint kan skje i Norge eller hvor som helst. Hvorfor skulle det IKKE kunne skje i Norge? Blind vold og drap har da skjedd flere ganger i Norge allerede, eller hva kan man si om f.eks. Benjamin-saken?

Gammel 05-03-07, 23:19   #16
TBM
Passiv

Standard

Helt for j.....!

Har vi hatt mange saker i Norge hvor unge gutter dreper hjemløse for moro skyld?

Nei.

Kan det ha noe med at vi er et annet samfunn? At vår "humane" straffesystem faktisk gjør at vi unngår det råe og kriminelle miljøet som USA sliter med?

JA!

For noen uker siden leste jeg en artikkel om høyesterettsdommere og om hvem som gav de "mildeste" dommene. Kjetil Lund (tror det var navnet hans) forsvarte det med at forskning viser at lange dommer/harde straffer øker kriminaliteten i et samfunn. Jeg tror han har rett i det.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 00:35   #17
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Har vi hatt mange saker i Norge hvor unge gutter dreper hjemløse for moro skyld?

Nei.

Nei, det har vi ikke, men volden og råskapen er økende i samfunnet, også i Norge, og vi må ikke glemme at Norge er et bittelite land i forhold til USA.

Opprinnelig lagt inn av TBM

Kan det ha noe med at vi er et annet samfunn? At vår "humane" straffesystem faktisk gjør at vi unngår det råe og kriminelle miljøet som USA sliter med?

JA!

Hva mener du med et annet samfunn?

Opprinnelig lagt inn av TBM

For noen uker siden leste jeg en artikkel om høyesterettsdommere og om hvem som gav de "mildeste" dommene. Kjetil Lund (tror det var navnet hans) forsvarte det med at forskning viser at lange dommer/harde straffer øker kriminaliteten i et samfunn. Jeg tror han har rett i det.

Jeg tror ikke han nødvendigvis har rett. Dessuten er det stor forskjell på typer kriminalitet. Jeg kan kanskje se at vinningsforbrytelser ikke trenger så strenge straffer som drap/voldtekt/organisert kriminalitet. Samtidig er det viktig at man har såpass strenge straffer at det tydelig gis signal fra samfunnet at vi ikke tolererer kriminalitet.

Gammel 06-03-07, 02:04   #18
TBM
Passiv

Standard

Hva mener du med et annet samfunn?

Jeg tror ikke han nødvendigvis har rett. Dessuten er det stor forskjell på typer kriminalitet. Jeg kan kanskje se at vinningsforbrytelser ikke trenger så strenge straffer som drap/voldtekt/organisert kriminalitet. Samtidig er det viktig at man har såpass strenge straffer at det tydelig gis signal fra samfunnet at vi ikke tolererer kriminalitet.

Vi har et annet samfunn i Norge - tuftet på verdier som er ganske ulike fra USA hvor det er alle for seg selv.

Jeg velger å sette min lit til fagfolk på området og som har stor kunnskap på hva som bidrar til mindre kriminalitet.

Hvem skal forresten dømme hva slags kriminalitet som er "snillest"? Hvorfor skulle ikke vinningsforbrytelser ha "like strenge straffer" som andre straffer? Hvis straffene kun er for å sende signaler, bør det jo være knallhardt på absolutt alle områder?

Nei, jeg mener fremdeles du tar grunnleggende feil i debatten rundt straff. Straff har som prinsipp at det skal være en straff, samtidig som det skal være mulig for en forbryter å gjøre opp for seg og gå videre med livet sitt.

Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 22:20   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man trenger ingen grunn for å avskaffe dødsstraff. Et drap er et drap uansett hva som er bakgrunnen for drapet! (og dødsstraff er jo et drap!)

Gammel 05-03-07, 22:32   #20
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Man trenger ingen grunn for å avskaffe dødsstraff. Et drap er et drap uansett hva som er bakgrunnen for drapet! (og dødsstraff er jo et drap!)

Sant nok. Men de burde i det minste sette opp straffenivået noe voldsomt!!
Folk har det rett og slett for godt i fengsel i Norge. Men det er en annen diskusjon....

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.