Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjon/dåp og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er du vant med alkoholservering i konfirmasjon/dåp?
Er vant med alkohol i konfirmasjon men ikke i dåp. 10 5,00%
Er vant med alkohol i dåp men ikke konfirmasjon. 1 0,50%
Er vant med alkohol i både konfirmasjon og dåp. 23 11,50%
Er ikke vant med alkohol i dåp eller konfirmasjon. 140 70,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon men vil ikke servere det selv. 18 9,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon og serverer det selv. 9 4,50%
Har ikke fått alkohol i dåp/konfirmasjon men vil servere det selv. 2 1,00%
Dåp: Det varierer, alkoholfritt er mest vanlig. 17 8,50%
Konfirmasjon: Det varierer, alkoholfritt mest vanlig. 16 8,00%
Dåp: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 4 2,00%
Konfirmasjon: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 8 4,00%
Annet. 3 1,50%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 200. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-11, 19:57   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Konfirmasjon/dåp og alkohol

For meg har det aldri vært tema med alkohol i verken konfirmasjon eller dåp, men nå som jeg selv har konfirmant i hus og planlegger selskap har jeg forstått at andre faktisk serverer alkohol både i konfirmasjoner og i barnedåp.

Og nysgjerrig som jeg er må jeg jo sjekke nøyaktig hvor vanlig dette er, så påll kommer.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 19:58   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol.

Jeg er litt Hæh? Er det noen som gjør det?

Gammel 21-03-11, 19:59   #3
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det har jeg ikke vært borti i de dåpene og konfirmasjonene jeg har vært i.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:18   #4
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Det har jeg ikke vært borti i de dåpene og konfirmasjonene jeg har vært i.

Ikke jeg heller.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:21   #5
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Det er vanlig i min familie med alkoholservering til festlige anledninger. Dåp/Konformasjon sorterer under festlige anledninger. Det er selvsagt aldri snakk om store mengder.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:00   #6
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Har døpt fire barn, og tre av de er konfirmert. Har aldri servert alkohol i dåp/konfirmasjon.

Gammel 21-03-11, 20:05   #7
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lurer på om kanskje noen drakk litt konjakk ut over kvelden i konfirmasjonene hjemme hos oss. Men er ikke sikker. For bestemor var jo der, med sin høye moral.

Foreldrene mine var i konfirmasjon til en tremenning for noen år siden, hvor halvparten av de voksne ble snydens i løpet av kvelden. Det ble opplevd som noe spesielt (av foreldrene mine)

Gammel 21-03-11, 20:08   #8
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Glemte et svaralternativ, Har ikke fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon og vil ikke servere det selv.
Ja, ja. Poenget kommer vel frem okke som.

Egentlig burde jeg sjekket om dette er et bygde-fenomen også eller om det er samme trend i byen. Utdyp gjerne i tråden.

-Pippi
Gammel 21-03-11, 20:09   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Dere kom meg i forkjøpet med motsatt konklusjon enn jeg hadde resonnert meg frem til.

-Pippi
Gammel 21-03-11, 21:54   #10
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Der er jeg også.

Gammel 22-03-11, 11:01   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kom ikke lenger enn hit, men det ble servert rødvin til maten i min egen konfirmasjon, og i de fleste jeg har vært i, faktisk. Jeg synes jeg ser faren min drikke solo til reinsdyrsteken.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 11:07   #12
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Jeg sitter nuh her og lurer. Hvordan kommer disse hjem, disse som tar seg et glass vin til maten? (Og ikke kom her og si at alle tar taxi hjem!)

mistenker at det er MANGE som tror at de ikke har promille etter et glass vin eller øl, og kjører. Og dermed risikerer at jeg eller min familie blir skadet fordi de kjører i påvirket tilstand.

Ingen jeg kjenner kjører etter et glass vin eller et glass øl. De tar buss, taxi, går eller blir kjørt hjem.

Jeg drikker ganske ofte vin hvis jeg er på kveldsbesøk hos folk, og det har aldri ramlet meg inn å kjøre hjem. Jeg vet ikke hvor du bor eller hvilke transporformer som er vanlig der, men her (Bergen) er det veldig vanlig å ta drosje eller buss når man har drukket alkohol.

Gammel 22-03-11, 13:28   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg drikker ganske ofte vin hvis jeg er på kveldsbesøk hos folk, og det har aldri ramlet meg inn å kjøre hjem. Jeg vet ikke hvor du bor eller hvilke transporformer som er vanlig der, men her (Bergen) er det veldig vanlig å ta drosje eller buss når man har drukket alkohol.

Det, eller å gå. :har gått hjem fra mange, mange kvelder med vin:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 11:23   #14
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Aldri vært tema egentlig.

Gammel 24-03-11, 10:11   #15
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

å jada. Har fått servert alkohol både i dåp og konfirmasjon, samt i barnebursdag. Min egen far tvang meg og til at vi skulle ha alkohol i min konfirmasjon, noe annet var utenkelig, rett og slett.

ETA:så ikke at tråden var så lang, må lese hele

Gammel 21-03-11, 19:59   #16
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Veit om folk som serverer alkohol i barnefamiliebursdag også, jeg. Ville ALDRI servert alkohol der barn feires, enten det er bursdag, dåp eller konfirmasjon.

Gammel 21-03-11, 20:37   #17
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Veit om folk som serverer alkohol i barnefamiliebursdag også, jeg. Ville ALDRI servert alkohol der barn feires, enten det er bursdag, dåp eller konfirmasjon.

Vi har ved flere anledninger tatt en øl til bursdagspizzaen når vi har hatt venner og deres barn på bursdagsmiddag. Jeg ser ikke problemet all den tid ingen blir beruset. Våre unger har aldri opplevd ubehag ved at vi har drukket alkohol når de er tilstede og reflekter null og niks ved det.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:46   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Vi har ved flere anledninger tatt en øl til bursdagspizzaen når vi har hatt venner og deres barn på bursdagsmiddag. Jeg ser ikke problemet all den tid ingen blir beruset. Våre unger har aldri opplevd ubehag ved at vi har drukket alkohol når de er tilstede og reflekter null og niks ved det.

Samme her. (Vi har vel dessuten gjerne vært i de samme bursdagsselskapene. ) Jeg har vel knapt vært i andre dåper eller konfirmasjoner enn mine egne, men jeg ville aldri ha kommet på tanken å servere festmiddag helt uten alkohol, tror jeg. Og et glass øl eller hvitvin til navnedags- eller dåpskoldtbordet ville vi sikkert servert om vi hadde arrangert noe slikt den gangen.

Gammel 21-03-11, 20:51   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne understreke at jeg ikke krever alkohol i alle sammenhenger eller må ha alkohol for å føle at det er selskap. Jeg kjører dessuten som oftest og drikker gjerne vann til maten. Men jeg synes selv at det er vanskelig å invitere folk på middag og servere dem vann. Jeg ville ikke følt at jeg var gjestfri og spandabel.

Jeg har vært i barnedåp der det ikke ble servert alkohol og syntes at det var helt naturlig. Det var deres skikk. Jeg har servert alkohol i mine barns navnefester. For det er min skikk.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 21:03   #20
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

I de selskapene vi har vært har folk vært snydens før bursdagen har begynt. Men de er ikke alkoholikere? Neeeidah.. men de kommer ikke i barnebarnas bursdag uten å få servert vin i store kvanta. Jupp.. flotte folk.

Vi orker ikke lenger, så det går på bekostning av barna, for vi orker ikke se voksne mennesker rave rundt, siden både Hubbien og jeg har foreldre (begge hans og min far) som er alkoholikere. min far er tørrlagt, men allikevel...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:23.