Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fastelavnsboller

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-11, 12:40   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fastelavnsboller

Hva er den beste oppskriften?

Gammel 05-03-11, 12:44   #2
Supernala
Superkul

Supernala sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Supernala er litt kul
Standard

Sv: Fastelavnsboller

http://trinesmatblogg.no/2011/03/ver...telavnsboller/

I'm knot dumb!
Supernala er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 12:44   #3
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes den søte gjærdeigen i Trines matblogg er den beste jeg noen sinne har prøvd, og jeg har virkelig laget mye gjærdeig i mitt liv

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 14:24   #4
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Er det fastelavnssøndag i morgen?

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 16:58   #5
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

Gammel 05-03-11, 22:14   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

Det ville i alle fall forklart at "alle" butikkene er tomme for kremfløte. (Det er vel lørdag før fastelavnssøndag og 16. mai at slikt skjer, er det ikke?)

Forøvrig - jeg er sjokka! Heter det virkelig ikke fastelavnENssøndag? Det har jeg (og mannen min også!) trodd helt til nå. :gremmer seg:

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 22:24   #7
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Forøvrig - jeg er sjokka! Heter det virkelig ikke fastelavnENssøndag? Det har jeg (og mannen min også!) trodd helt til nå. :gremmer seg:

Gammel 06-03-11, 10:15   #8
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Angående Trine sin oppskrift. Det skal være et egg i deigen ja? Ikke 1 egg til pensling?

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 12:36   #9
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes den søte gjærdeigen i Trines matblogg er den beste jeg noen sinne har prøvd, og jeg har virkelig laget mye gjærdeig i mitt liv

Jeg håper virkelig den er god, for den var over gjennomsnittet tidkrevende å lage! Gjærdeig er jo noe jeg bare "slenger sammen", denne tok 30 min å lage, inkludert ti minutter med å putte små, uvillige smørklatter ned i deigen. Noen som er gode på baking, som kan fortelle meg hva som gjør deigen bedre ved å gjøre det sånn, framfor å smuldre smøret i melet, eller å bruke smeltet smør?!

Forventer å finne smørklatter i deigen ved utbaking

Gammel 09-02-13, 12:53   #10
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Jeg håper virkelig den er god, for den var over gjennomsnittet tidkrevende å lage! Gjærdeig er jo noe jeg bare "slenger sammen", denne tok 30 min å lage, inkludert ti minutter med å putte små, uvillige smørklatter ned i deigen. Noen som er gode på baking, som kan fortelle meg hva som gjør deigen bedre ved å gjøre det sånn, framfor å smuldre smøret i melet, eller å bruke smeltet smør?!

Forventer å finne smørklatter i deigen ved utbaking

Kan det ha vært vanskelig med smørklattene fordi smøret var for kaldt tro? Ser for meg at det kan være kliss hvis smøret er for mykt også (altså kliss å få det ned i bollen), men kanskje det kan hjelpe? Kunne vært greit å vite siden jeg vurderer å bruke denne oppskriften selv.

Gammel 09-02-13, 13:02   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Kan det ha vært vanskelig med smørklattene fordi smøret var for kaldt tro? Ser for meg at det kan være kliss hvis smøret er for mykt også (altså kliss å få det ned i bollen), men kanskje det kan hjelpe? Kunne vært greit å vite siden jeg vurderer å bruke denne oppskriften selv.

Smøret må være mykt, ja. Jeg tok smøret ut av kjøleskapet igår kveld, men det kan også myknes forsiktig noen sekunder av gangen i mikro.

Gammel 09-02-13, 17:21   #12
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Bollene (kanelknutene) ble kjempegode! Og på mystisk vis var alle smørklumper borte. Jeg hadde kjøleskapkaldt smør som jeg delte i biter og lot det stå på benken en stund. Mulig det fortsatt var for kaldt.

Det ble godt, men ble det så mye bedre at det var verdt all tida det tok, tro

Gammel 05-03-11, 18:07   #13
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Juhu! Fastelaven. En særdeles god grunn til å bake boller.

Gammel 05-03-11, 18:37   #14
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen bolledeig en kan sette dagen før så den langhever på noen måte? Orker ikke tidlig opp får å få ferdig boller før vi drar kl. 9. Men vi vil jo gjerne ha med boller på tur. Og bake ut og steke rekker jeg alltids.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 18:40   #15
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Er det noen bolledeig en kan sette dagen før så den langhever på noen måte? Orker ikke tidlig opp får å få ferdig boller før vi drar kl. 9. Men vi vil jo gjerne ha med boller på tur. Og bake ut og steke rekker jeg alltids.

Du kan bruke en hvilken som helst bolleoppskrift. Halver gjærmengden. Lag deig, bak ut boller, sett kjølig over natta. Sett bollene lunt igjen i morgen en stund før du skal steke dem, slik at de får hevet litt da.

Gammel 05-03-11, 18:43   #16
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Du kan bruke en hvilken som helst bolleoppskrift. Halver gjærmengden. Lag deig, bak ut boller, sett kjølig over natta. Sett bollene lunt igjen i morgen en stund før du skal steke dem, slik at de får hevet litt da.

Skal deigen heve 1 time før jeg baker ut bollene? Men bare putte brettet i kjøleskapet til dagen etter istedenfor til etterheving? Og bare ta etterheving og steking dagen etter? Kan jeg fylle med vaniljekrem og hakket smilsjokolade inni da når jeg baker dem ut allikevel?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 19:10   #17
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Skal deigen heve 1 time før jeg baker ut bollene? Men bare putte brettet i kjøleskapet til dagen etter istedenfor til etterheving? Og bare ta etterheving og steking dagen etter? Kan jeg fylle med vaniljekrem og hakket smilsjokolade inni da når jeg baker dem ut allikevel?

Ingen forheving. Jeg regner med at det går greit å putte inni det fyllet du skal ha kvelden før, ja, men det har jeg aldri prøvd selv.

Gammel 05-03-11, 19:46   #18
Klatremus
Aktiv

Medlem siden: Oct 2006
Klatremus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Og hva er det beste fyllet? Bruker alltid krem, men føler for litt fornying.

Klatremus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 21:54   #19
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Klatremus, her.

Og hva er det beste fyllet? Bruker alltid krem, men føler for litt fornying.

Jordbærsyltetøy og 50/50 krem/vaniljekrem. Og melisdryss på toppen.

Gammel 09-02-13, 12:10   #20
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Jeg fyller dem på svenskemåten. Etter å ha skjært et lokk tar jeg ut litt av "bolle-innmaten", blander det med bittelitt melk og marsipan. Legger røren tilbake i bollen og spritser en krans av krem over. På med lokket og dryss over melis. Nam!

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:22.