Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-10, 20:10   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Here we go again.

Vi har hatt noen runder på kirke vs. skole vs. er det så farlig? vs. respekt for andre trosretninger enn den kristne vs. younameit.

I år har brevet fra skolen fått en litt annen tone. Type (ikke direkte sitat, but close enough) "vi ønsker at ALLE elevene skal ha denne opplevelsen sammen, de siste årene er det noen som har ønsket fritak, noen elever har i etterkant uttrykt at det var dumt. Vi ønsker at dere som har bedt om fritak før om å vurdere dette på nytt. Barnet behøver ikke nødvendigvis delta aktivt i sang og bønn. Det vil være et tilbud om en alternativ samling. De som fremdeles ønsker dette, [blablabla]."

Dette vekker trassen i meg. Skolen er svært flerkulturell og multireligiøs, og det forundrer meg at det ikke heller legges opp til en bedre organisert alternativ samling, enn at man på det sterkeste oppfordrer til at barna skal i kirken, samme pokker'n.

Er det fortsatt så vanskelig å forstå at en kirke ikke bare er just another place, og at en gudstjeneste ikke bare er kos og hygge og tradisjon?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 20:16   #2
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

De er Domme.

Er det nok hedningepakk ved skolen til å lage fullt baluba om det prinsipielle ved å legge skolehappenings til gudshus?

Gammel 02-12-10, 20:20   #3
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er er forfatter av årets brev i forbindelse med julegudstjenesten. Der står det enkelt og greit at de som skal i kirka krysser av for det, de som skal ha et alternativt undervisningsopplegg om kirkens feiring av jul krysser av for det.

Mange av lærerne protesterer og mener at de bør da kunne gå i kirka alle mann. Personlig mener jeg også at man ikke tar skade av det, men jeg har en personlig mening og en profesjonell mening. Den profesjonelle er at dette er noe foresatte velger sammen med barna.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 20:17   #4
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke meldt de på. Kan de ikke heller dele en opplevelse i gymsalen på skolen da, som ikke er relgionsbetinget på noen måte? MÅ de i kirken??

Sært.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 20:18   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er plenty hedningepakk, men de fleste er dessverre veldig godt oppdratt.

Gammel 07-12-10, 10:31   #6
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

oi det var litt spæist med et sånnt type brev. Nå syns jeg det er helt greit med en sånn type kirkejuleting, men å skrive på den måten er slett ikke greit.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 20:22   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mine går i kirken på skoleavslutningene inntil de ber om å få slippe selv. Jeg tar det ikke så nøye jeg. Jeg skulle dog ønske skolen gikk i synagogen og moskéen en gang iblant også. Jeg ville da også sendt dem med dit.

Tanken for min del er at de har godt av å ta seg en tur og se hva folk stuller og steller med der de har andre tradisjoner og overbevisninger enn det de ser hjemme også - så har de erfart litt når de skal tenke selv en vakker dag.

Om skolen hadde sendt et sånt brev så ville jeg nok sendt noe i retur om id og en intenst ønske om at ALLE deltar i den feiringen også.

Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 22:45   #8
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Mine går i kirken på skoleavslutningene inntil de ber om å få slippe selv. Jeg tar det ikke så nøye jeg. Jeg skulle dog ønske skolen gikk i synagogen og moskéen en gang iblant også. Jeg ville da også sendt dem med dit.

Tanken for min del er at de har godt av å ta seg en tur og se hva folk stuller og steller med der de har andre tradisjoner og overbevisninger enn det de ser hjemme også - så har de erfart litt når de skal tenke selv en vakker dag.

Om skolen hadde sendt et sånt brev så ville jeg nok sendt noe i retur om id og en intenst ønske om at ALLE deltar i den feiringen også.

Jeg er enig. Mine har faktisk vært i konfirmasjoner og navnefesteri regi av Humanetiskeforbundet, katolske konfirmasjoner og dåper. Det har vært positive opplevelser for de selv om det ikke er noe vi kunne praktisert selv. Har veldig lyst at de skulle fått oppleve flere religiøse og kulturelle skikker. Tanken min er den samme som SF sin,i tilegg til at jeg tror det er med å bidra positiv slik at de klarer å respektere at det er ok og tenke annerledes.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 22:53   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg er enig. Mine har faktisk vært i konfirmasjoner og navnefesteri regi av Humanetiskeforbundet, katolske konfirmasjoner og dåper. Det har vært positive opplevelser for de selv om det ikke er noe vi kunne praktisert selv. Har veldig lyst at de skulle fått oppleve flere religiøse og kulturelle skikker. Tanken min er den samme som SF sin,i tilegg til at jeg tror det er med å bidra positiv slik at de klarer å respektere at det er ok og tenke annerledes.

Jeg tror at barnehagebarn kan lære respekt for andres tenkemåter uten å delta i misjonerende aktiviteter. Det å lære om ulike religioner, besøke templer/moskeer/kirker/hva_har_du synes jeg bare hadde vært positivt. Men barna trenger ikke å delta i gudstjeneste og bønn og den slags, i regi av skolen/barnehagen. Den type aktivitet synes jeg er foreldrenes ansvar. Jeg tror ikke de som er i mot gudstjenester i regi av barnehager og skoler nødvendigvis er de som er mest snevre og redd for mangfold og ulike måter å tenke på, altså.

Gammel 02-12-10, 22:59   #10
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg tror at barnehagebarn kan lære respekt for andres tenkemåter uten å delta i misjonerende aktiviteter. Det å lære om ulike religioner, besøke templer/moskeer/kirker/hva_har_du synes jeg bare hadde vært positivt. Men barna trenger ikke å delta i gudstjeneste og bønn og den slags, i regi av skolen/barnehagen. Den type aktivitet synes jeg er foreldrenes ansvar. Jeg tror ikke de som er i mot gudstjenester i regi av barnehager og skoler nødvendigvis er de som er mest snevre og redd for mangfold og ulike måter å tenke på, altså.

Min erfaring fra kirkebesøk med barnehage er at det er sædeles lite gudstjeneste-aktig. Det er julespill, synging og veldig laid-back. Men det er klart de snakker om Gud - man er tross alt i en kirke. Jeg har vært på ganske mange jule-greier i kirka i regi av jobb (hedningen blir alltid pekt ut til å gå ) og jeg har aldri opplevd det som en gudtjeneste. Dog har det vært ymse kvalitet på den som leder samlingen!

Gammel 02-12-10, 23:00   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at barnehagebarn kan lære respekt for andres tenkemåter uten å delta i misjonerende aktiviteter. Det å lære om ulike religioner, besøke templer/moskeer/kirker/hva_har_du synes jeg bare hadde vært positivt. Men barna trenger ikke å delta i gudstjeneste og bønn og den slags, i regi av barnehagen. Den type aktivitet synes jeg er foreldrenes ansvar. Jeg tror ikke de som er i mot gudstjenester i regi av barnehager og skoler nødvendigvis er de som er mest snevre og redd for mangfold og ulike måter å tenke på, altså.

Jeg er enig med deg når det gjelder barnehagebarn, men for større skolebarn synes jeg det kan være nyttig å få være observatør på ulike seremonier. Selvsagt bør det da være en balanse så det ikke er kun kirken som besøkes.

At det ennå er en tradisjon for å ta med barna til kirken jul og påske er ikke noe problem for meg personlig, jeg hadde nok meldt dem på om det ble presentert som det alternative tilbudet også tror jeg. Men jeg er helt enig i at det ikke burde være nødvendig å si fra at barna ikke skal delta i religiøse seremonier i skoletiden. Hvis skolen skal tilby det, bør det være motsatt slik at kirkebesøket fremstilles som et tilbud man må melde seg på.

Gammel 02-12-10, 23:07   #12
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer ikke irritere meg over det brevet likevell. Det står at det vil være et alternativt opplegg i kirken.
Dette er ikke noen stor sak for meg, vi er ikke personlig troende, men ser på kirken som et kulturellt tilbud.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 23:09   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg klarer ikke irritere meg over det brevet likevell. Det står at det vil være et alternativt opplegg i kirken.
Dette er ikke noen stor sak for meg, vi er ikke personlig troende, men ser på kirken som et kulturellt tilbud.

... men da skjønner du jo ikke poenget.

Jeg forventer ikke at alle skal gå og føle at kirke og religion er viktige ting. Derimot forventer jeg at selv de som ser på kirken som "fine huset! " og bønn som "fine reglen! " gjør et lite forsøk på å ha forståelse og respekt for at dette kan være viktige elementer i andres liv, ikke bare perifer dekor.

Gammel 02-12-10, 23:11   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, irritert behøver du selvsagt ikke bli. Men jeg sliter med å forstå det dersom man synes at det å formulere et slikt brev som Mav skisserer er en ok måte å gripe an ting på. Selv om man synes at gudstjeneste og misjonering i skolens regi er ok.

Gammel 02-12-10, 23:12   #15
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare sitter og gaper, jeg. Dette er stikk i strid med rundskriv fra departementet til skolene om skolegudstjenester. Jeg skjønner veldig godt du reagerer!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Avslutning synes jeg klassen skal ha sammen uavhengig av religiøse innslag.

Det er en annen ting som står veldig tydelig - at gudstjenesten ikke skal være juleavslutningen.

Gammel 02-12-10, 20:23   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg spurte guttungen hva han ville - han vil ikke i kirken. Og det er altså ikke fordi jeg lesser på ham ateistisk livssyn.

Gammel 02-12-10, 20:27   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg spurte guttungen hva han ville - han vil ikke i kirken. Og det er altså ikke fordi jeg lesser på ham ateistisk livssyn.

Da hadde min sluppet. Om skolen la så innmari vekt ned i at alle SKAL være med så er det mulig jeg ikke hadde giddet å lage all verdens spetakkel og krevd alternativer, men bare hadde sendt en melding i meldingsboka om at Guttungen har herved fri Den Dagen. Hilsen Mora.

Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 20:24   #18
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg hadde blitt trassen jeg også. Syntes man bør respektere at folk har tatt et standpunkt for sine barn.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 20:26   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes kanskje en tur i kirken er naturlig som en del av undervisningsopplegget rundt jul, men skjønner ikke helt hvorfor de skal dra barna gjennom en gudstjeneste. Fritak fra gudstjeneste skulle ikke være så vanskelig å fatte at noen ønsker?

Selv om mine barn er av de som skal i kirken før jul, blir jeg også litt trassig hvis denne julegudstjenesten utgjør avslutningen før jul. Avslutning synes jeg klassen skal ha sammen uavhengig av religiøse innslag.

Gammel 02-12-10, 20:28   #20
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

"Alternativ samling i kirken"? Sorry, men det hørtes veldig usannsynlig ut. Og fullstendig idiotisk i tillegg.

Mine barn hadde ikke blitt meldt på.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.