|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ctrl+z
|
![]() Hva er velskapt?Fra tid til annen dukker dette begrepet opp og jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som menes. Noen ønsker seg "kun et velskapt barn", menes det da friskt? Noen roper i spaltene at "en velskapt gutt ble født". Samme definisjon? Hva er det motsatte? Og hvor går grensen? Er et barn med downs eller ryggmargsbrokk f.eks velskapt?
![]() |
#2 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg forstår det som frisk ved fødselen, uten fysiske mangler. Men innser at det er et begrep som blir ubrukelig for de som er lykkelige over sin nyfødte, om den så skulle mangle en finger eller få med en diagnose i fødselsgave.
![]() |
#3 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva er velskapt?
Selvsagt. Jeg er bare nysgjerrig på hva som er alternativet, liksom. Vanskapt? Man bruker jo ikke det som begrep? Jeg ser for meg at de aller fleste foreldre vil anse barnet sitt som velskapt, helt uavhengig av fysisk tilstand. Men jeg tar kanskje feil?
![]() |
#4 |
We weren't born to follow
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg tenker vel mer sånn at det er ett ord som blir brukt, uten tanke på hva det motsatte er.
![]() |
#5 |
Off the map.
|
Det mener jeg også. Men det er ikke første gangen hvor jeg har sett at man reagerer på det, så jeg ville kanskje ha latt være å bruke det begrepet. (da jeg ikke kan greie å sette meg inn i en situasjon, der en har fått et barn som ikke passer inn i den definisjonen)
![]() |
#6 |
Fjellpiper
|
Min nydelige datter hadde en feilutviklet liten kroppsdel ved fødselen. Men hun var frisk og rask, og jeg ville ikke ha nølet med å bruke begrepet velskapt i grunnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg tenker at "velskapt" på en måte er et ord uten så mye innhold, for de fleste.
![]() |
#9 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Interessant spørsmål.
![]() |
#10 |
A friend with benefits
|
Øh, jeg takler helt fint å få en rød prikk, men jeg kunne gjerne ha fått en forklaring på hvorfor fra den som gav den til meg?
![]() |
#12 |
A friend with benefits
|
Ah, nå ser jeg det! Det var ikke der i sted, og stusset litt over at jeg ikke hadde sett den før.
![]() |
#13 |
Off the map.
|
Det var ikke meg - men jeg tipper at den skulle være grønn, men så har den blitt rød pga julepyntinga som foregår nå..
![]() |
#15 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Selvfølgelig er det helt normalt å ønske seg et barn som er friskt. Det gjør vel alle. Men, det er jo ikke sikkert man er så heldig. Livet er så skjørt, og det skal ikke så mye til før noe går bittelitt eller mye galt når et menneske blir til. For meg er det verste setningen som svigermor kom med "ørten" ganger før vi fikk poden. "Det er det samme hva det er (gutt eller jente) bare det er velskapt." Selvfølgelig håpet vi på et friskt barn, og var så heldige å få det, men vi hadde ingen garanti for det. Og barnet i magen var like mye elsket, og like velkomment, uansett. Nå har vi slitt lenge, og hatt utallige aborter, i jakten på lillebrøster. Alderen øker og jeg er klar over at vi ikke er garantert et velskapt barn om vi skulle være så heldige å få en til. Selvfølgelig håper vi på det, men et barn med en eller annen skavank vil også bli ønsket velkommen.
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg grøsser litt av uttrykket. Skal jeg forstå det riktig, så har jeg en velskapt, og en som ikke er det. Jeg ønsket meg bare barn, så jeg ble like glad for begge.
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg tror mange bruker begrepet når barnet er født friskt. Men jeg kan skrive under på at mitt barn med ryggmargsbrokk var like velskapt som alle andre barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Introvert optimist
|
Jeg er enig med deg, dessuten ligger det implisitt at det er det vakreste barnet i verden som har kommet. Selvfølgelig.
![]() |
|
|