Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er velskapt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-10, 13:17   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er velskapt?

Fra tid til annen dukker dette begrepet opp og jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som menes. Noen ønsker seg "kun et velskapt barn", menes det da friskt? Noen roper i spaltene at "en velskapt gutt ble født". Samme definisjon? Hva er det motsatte? Og hvor går grensen? Er et barn med downs eller ryggmargsbrokk f.eks velskapt?

Jeg klarer ikke å finne noe generell definisjon, hva legger du i begrepet?

Gammel 29-11-10, 13:21   #2
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er velskapt?

Jeg forstår det som frisk ved fødselen, uten fysiske mangler. Men innser at det er et begrep som blir ubrukelig for de som er lykkelige over sin nyfødte, om den så skulle mangle en finger eller få med en diagnose i fødselsgave.

Men det må være lov å være letta og glad over å få et friskt barn til verden, uten at andre får vondt i tåa.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 13:26   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men det må være lov å være letta og glad over å få et friskt barn til verden, uten at andre får vondt i tåa.

Selvsagt. Jeg er bare nysgjerrig på hva som er alternativet, liksom. Vanskapt? Man bruker jo ikke det som begrep? Jeg ser for meg at de aller fleste foreldre vil anse barnet sitt som velskapt, helt uavhengig av fysisk tilstand. Men jeg tar kanskje feil?

Gammel 29-11-10, 13:31   #4
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Jeg tenker vel mer sånn at det er ett ord som blir brukt, uten tanke på hva det motsatte er.

Gammel 29-11-10, 13:51   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ivars_mamma, her.

Jeg tenker vel mer sånn at det er ett ord som blir brukt, uten tanke på hva det motsatte er.

Det mener jeg også. Men det er ikke første gangen hvor jeg har sett at man reagerer på det, så jeg ville kanskje ha latt være å bruke det begrepet. (da jeg ikke kan greie å sette meg inn i en situasjon, der en har fått et barn som ikke passer inn i den definisjonen)

Gammel 18-12-10, 10:02   #6
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg forstår det som frisk ved fødselen, uten fysiske mangler. Men innser at det er et begrep som blir ubrukelig for de som er lykkelige over sin nyfødte, om den så skulle mangle en finger eller få med en diagnose i fødselsgave.

Min nydelige datter hadde en feilutviklet liten kroppsdel ved fødselen. Men hun var frisk og rask, og jeg ville ikke ha nølet med å bruke begrepet velskapt i grunnen.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 13:40   #7
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tenker at "velskapt" på en måte er et ord uten så mye innhold, for de fleste.

Jeg er mamma til ei lita jente som ikke var fysisk "velskapt" og som derfor er død.
At hun ikke var "velskapt" etter de flestes definisjoner, gjør henne ikke mindre verdifull. Derfor er det ikke et problem for meg at noen vil mene at hun ikke var "velskapt". Hun var som hun skulle være. Det er ikke alle forunt å være "velskapt".

(Følte for å sette "velskapt" i hermetegn, av en eller annen grunn.)

Gammel 02-12-10, 19:04   #8
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

For meg er det å få et velskapt barn et barn som lever.

Gammel 02-12-10, 19:44   #9
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Interessant spørsmål.

Jeg husker at vi skrev SMS etter storesøsters fødsel, og brukte da ordet velskapt- uten å tenke noe særlig over det antakeligvis.

Når lillebror kom etter hastekeisersnitt, ganske dårlig og måtte ligge på nyfødtintensiven en uke hadde det ikke falt meg inn å skrive at han var velskapt.

Så jeg tror jeg bruker det om friske barn.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 09:44   #10
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

For meg er det å få et velskapt barn et barn som lever.

Øh, jeg takler helt fint å få en rød prikk, men jeg kunne gjerne ha fått en forklaring på hvorfor fra den som gav den til meg?

Gammel 17-12-10, 09:46   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Øh, jeg takler helt fint å få en rød prikk, men jeg kunne gjerne ha fått en forklaring på hvorfor fra den som gav den til meg?

Psst - det er jul - de kødder med prikkefargene for tiden.

Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 09:56   #12
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Psst - det er jul - de kødder med prikkefargene for tiden.

Ah, nå ser jeg det! Det var ikke der i sted, og stusset litt over at jeg ikke hadde sett den før.

Gammel 17-12-10, 09:47   #13
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det var ikke meg - men jeg tipper at den skulle være grønn, men så har den blitt rød pga julepyntinga som foregår nå..

Gammel 29-11-10, 13:42   #14
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

For å presisere; jeg lurte på dette også før jeg ble mamma til en som medisinsk ikke var som han skulle.

Gammel 29-11-10, 13:53   #15
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Selvfølgelig er det helt normalt å ønske seg et barn som er friskt. Det gjør vel alle. Men, det er jo ikke sikkert man er så heldig. Livet er så skjørt, og det skal ikke så mye til før noe går bittelitt eller mye galt når et menneske blir til. For meg er det verste setningen som svigermor kom med "ørten" ganger før vi fikk poden. "Det er det samme hva det er (gutt eller jente) bare det er velskapt." Selvfølgelig håpet vi på et friskt barn, og var så heldige å få det, men vi hadde ingen garanti for det. Og barnet i magen var like mye elsket, og like velkomment, uansett. Nå har vi slitt lenge, og hatt utallige aborter, i jakten på lillebrøster. Alderen øker og jeg er klar over at vi ikke er garantert et velskapt barn om vi skulle være så heldige å få en til. Selvfølgelig håper vi på det, men et barn med en eller annen skavank vil også bli ønsket velkommen.

Gammel 29-11-10, 13:47   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg grøsser litt av uttrykket. Skal jeg forstå det riktig, så har jeg en velskapt, og en som ikke er det. Jeg ønsket meg bare barn, så jeg ble like glad for begge.

Gammel 29-11-10, 13:49   #17
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror mange bruker begrepet når barnet er født friskt. Men jeg kan skrive under på at mitt barn med ryggmargsbrokk var like velskapt som alle andre barn.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 13:51   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tolker velskapt som frisk, og tror ikke det ligger noe vondt bak begrepsbruken.

Gammel 02-12-10, 14:42   #19
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg tolker velskapt som frisk, og tror ikke det ligger noe vondt bak begrepsbruken.

Jeg er enig med deg, dessuten ligger det implisitt at det er det vakreste barnet i verden som har kommet. Selvfølgelig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 12:48   #20
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Slik tolker jeg det også.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.