Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-14, 07:54   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Selv da jeg var konfirmant så var det vanlig å få ganske mange penger til konfirmasjonen og det tror jeg er en tradisjon som har holdt seg ganske bra.

Det var ganske vanlig at man måtte spare og jeg husker vi hadde hakeslipp over de som brukte opp alle konfirmasjonspengene med en gang.

Hva er vanlig i dag?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 14-04-14 kl 08:06.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 08:13   #2
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.636
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Selv da jeg var konfirmant så var det vanlig å få ganske mange penger til konfirmasjonen og det tror jeg er en tradisjon som har holdt seg ganske bra.

Det var ganske vanlig at man måtte spare og jeg husker vi hadde hakeslipp over de som brukte opp alle konfirmasjonspengene med en gang.

Hva er vanlig i dag?

Hvor vanlig det er/var kommer jo an på hvor stor familie/omgangskrets man har. Jeg tror det er et ganske stort spenn når det gjelder hvor mye man får.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 08:14   #3
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Hvor vanlig det er/var kommer jo an på hvor stor familie/omgangskrets man har. Jeg tror det er et ganske stort spenn når det gjelder hvor mye man får.

Ja, jeg skjønner det. Det var kanskje et dumt spørsmål. Det bare slo meg da jeg leste tråden om konfirmasjonsgaver til egne barn, at jeg ikke aner noe om hva som er vanlig lenger. Litt interessant tanke siden størrelsen på den gjennomsnittlige konfirmasjonssummen antakelig ikke har blitt nevneverdig mindre siden jeg var konf. Det var store diskusjoner om dette husker jeg, da jeg var konfirmant.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 08:15   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.137
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg tenker at man må spare de, evt bruke de på et avtalt formål. Jeg vet mange kjøper seg moped. Det kan kanskje også være om man behøver ny PC eller noe i den gata. Men å ha det som "lommepenger" synes jeg ikke noe om.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 08:25   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.271
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Spare eller bruke på avtalt formål, tenker jeg også.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 08:31   #6
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.079
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Legges til side. Kan brukes til helt spesielle ting, etter søknad

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 08:46   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 25.081
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Legges til side. Kan brukes til helt spesielle ting, etter søknad

Det tenker jeg og. Det er et par år til 6. klassingen evt konfirmerer seg, men vi er i tenkeboksen i forhold til hvordan vi skal gi pengene som pr nå står på konto i navnene deres.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 08:51   #8
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Noe til fri bruk, og noe skal spares.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 08:53   #9
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.727
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg brukte pengene på språkreise husker jeg. Nå er det lenge til det eventuelt er aktuelt her i gården, men tenker at vi hadde lagt klare føringer for hva de skulle brukes til (om de skulle brukes før myndighetsalder og før de flyttet hjemmefra)

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 08:59   #10
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.837
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg fikk til sammen 11000 til konfirmasjonen (stoooor familie) og sparte hele summen. Det bestemte jeg helt selv, men mamma og pappa visste nok at jeg var typen til å gjøre nettopp det. Ellers hadde det nok blitt lagt begrensninger. De 11000 ble starten på rundt 50000 som jeg hadde med meg da jeg skulle studere (etter sommerjobber og deltidsjobbene gjennom videregående) og ga meg en veldig økonomisk trygghet i de årene.

Egne barn får begrensninger hvis det er nødvendig.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 14-04-14 kl 09:13.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 09:11   #11
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.745
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Noe vil nok være til fri bruk. Husker det var stort å kunne bruke litt penger på akkurat de klærne/tingene jeg ønsket meg rett etter konfirmasjonen.

Jeg vet egentlig ikke hvor mye penger mine unger kommer til å få. Vi har ikke stor familie og alle søskenbarna er ganske tette i alder. Jeg kommer ikke til å sette inn en stor pengesum på konto fra oss, da hjelper jeg dem heller når de trenger penger etter hvert. Jeg har nok av venner som brukte opp konfirmasjonspengene på festing når de var 18 og fikk fri tilgang til kontoen sin.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 09:08   #12
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.956
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg sparte det aller meste, litt brukte jeg til nytt stereoanlegg. Med poden, tenker jeg at det kommer an på hvor mye penger han får.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 09:09   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.854
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg fikk ikke så mye penger (heller ikke etter den tids målestokk). På ingen måte nok til større investeringer som førerkort, moped eller innskudd på bolig. Jeg kjøpte stereoanlegg for pengene, og ingen stilte spørsmål ved om jeg kunne bruke pengene til hva jeg ville, mener jeg å huske.

Graden av frihet vedrørende pengene vil naturligvis avhenge av summen de får. Får de mye penger, vil en del av det ganske sikkert bli satt under administrasjon, men noe skal de nok få bruke mer eller mindre som de vil.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 14:14   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.563
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg fikk ikke så mye penger (heller ikke etter den tids målestokk). På ingen måte nok til større investeringer som førerkort, moped eller innskudd på bolig. Jeg kjøpte stereoanlegg for pengene, og ingen stilte spørsmål ved om jeg kunne bruke pengene til hva jeg ville, mener jeg å huske.

Graden av frihet vedrørende pengene vil naturligvis avhenge av summen de får. Får de mye penger, vil en del av det ganske sikkert bli satt under administrasjon, men noe skal de nok få bruke mer eller mindre som de vil.

Haha, helt identisk!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 20:15   #15
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.134
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg fikk ingen stor sum (5000,- mener jeg) og mener jeg brukte opp alt. Et kamera som ble brukt mye og en TV til rommet mitt. Begge deler virker vel fortsatt tror jeg.
Hva broren min gjorde med sine penger vet jeg ikke. Men vet mamma og pappa var mer restriktive med han enn med meg.

Tror guttene må søke om bruk av sine konfirmasjonspenger når den tid kommer.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 09:36   #16
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.636
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg kjøpte bla. sykkel for mine konfirmasjonspenger.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 09:52   #17
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg brukte opp alle pengene på språkreise sommeren etter. Ingen fikk hakeslipp.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 10:03   #18
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.042
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg og mine søsken hadde ingen regler, så det gikk som det måtte gå med noen av oss. Jeg var fornuftig og fikk ikke så mye penger fordi jeg ønsket meg smykker. Men pengene holdt faktisk langt ut i videregående på konto. Søstra mi derimot sløste bort mye mer enn jeg fikk på et par måneder uten å kunne vise til noen stor investering. Broren min var lurere og kjøpte moped.

Jeg tror nok at jeg kommer til å være litt strengere når mine kommer i den alderen. Vi har allerede administrasjon på bursdagspenger som settes på konto, så vi kommer nok til å avtale at en del skal spares til konkrete ting (lappen og store ting), men noe må de jo få lov til å disponere og lære seg til å bruke litt opp. Noen ganger tror jeg det kan være lærdom i å sløse litt også for så å angre.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 10:18   #19
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 23.134
Blogginnlegg: 216
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg kjøpte seng for mine konfirmasjonspenger.

Vi har snakket mye med den vordende konfirmanten i huset om dette og håper hun ikke vil blåse bort pengene hun får med en gang. Av oss får hun en gave av større verdi istedet for mange kontanter, det er en tanke bak det. Vi har stor familie og mange venner og naboer som nok kommer til å gi, jeg tipper det blir en anselig sum. (og planen hennes om å bruke det på språkreise neste år håper jeg holder).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 10:29   #20
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.502
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg vil nok gjerne mene noe om hvordan eventuelle konfirmasjonspenger blir forvaltet. Selv brukte jeg mine på en større reise samme sommer, etter avtale med foreldrene mine. Jeg håper selvsagt at barna mine vil være fornuftige, og jeg og mannen vil jobbe for å unngå at pengene brukes på tøys og tull.

Hva som er vanlig - aner jeg ingenting om, da jeg ikke har, eller kjenner mange så gamle barn enda.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no