Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Barnevennlige vegetarretter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-14, 08:39   #1
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Barnevennlige vegetarretter

Skatten har blitt opptatt av miljø, og vil gjerne at vi innfører tre kjøttfrie middager i uka. Dersom hele verden gjør det, vil det bli nok mat til alle mennesker. Og da må vi gjøre det!

Jeg er jo helt enig, men føler meg fryktelig uerfaren i vegetarmatens verden. Og hans forslag om ris og bernaise føler jeg kan bli litt... kjedelig/usunt dersom vi skal ha det tre ganger i uka.

Jeg er glad i grønnsaker jeg, men utfordringa er å finne gode retter som ungene liker. Noen av dem er helt, helt anti, anti. Av og til stavmikser jeg løk og sånn for å lure det inn i gryter. Men hvordan skal jeg kamuflere en hel grønnsaksmiddag?

Noen tips?

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 08:41   #2
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Supper!
Hjemmelaget tomatsaus med tonnevis av grønnsaker
Kikerter som basis for falafel eller andre "vegetarkaker"

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 08:46   #3
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Pastaretter er enkle å få vegetariske, ihvertfall hvis du fortsatt kan bruke ost/melk.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 08:48   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.907
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Med mine unger går det lettest med pastaretter: pasta med tomat- og auberginesaus (tjukk, deilig saus med masse hvitløk, mykstekt aubergine og olivenolje), pastasalat med tomater, pestoaktig dressing og mozzarella. Kjøttfri pizza er jo også lett, taco kan enkelt være helt kjøttfri osv.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 08:49   #5
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.905
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Så fint tenkt av skatten din, da!

Vi spiser ganske mye vegetarmat, men stort sett merkes det at det er grønnsaker i, for å si det sånn. Men kanskje vegetarisk shepherd's pie, der kjøtt/kjøttdeig byttes ut med linser kunne være noe? Man merker jo grønnsakene, men de kan jo finhakkes eller rives, og da blir jo konsistensen omtrent som kjøttsaus til pasta og ikke så "fremmed".

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 08:55   #6
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Jeg anbefaler bloggen til DD; veganeren.com.

Der har jeg funnet mange gode oppskrifter, og det meste har gått rett hjem hos barna, til og med hos mannen. Ikke alt jeg har droppet kjøtt på f.eks da, jeg har bl.a brukt kjøtt i tacopaien etc., iom. vi ikke lever helt vegansk. Men ellers har jeg hatt stor suksess med suppene, kikertkarbonader ++

En god pastasalat er jo også et alternativ.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 09:02   #7
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Så fint tenkt av skatten din, da!

Ja ikke sant! Det må jeg jo bare følge opp på. Burde jo ha gjort det selv for lenge siden.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 09:12   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Jeg anbefaler bloggen til DD; veganeren.com.

Der har jeg funnet mange gode oppskrifter, og det meste har gått rett hjem hos barna, til og med hos mannen. Ikke alt jeg har droppet kjøtt på f.eks da, jeg har bl.a brukt kjøtt i tacopaien etc., iom. vi ikke lever helt vegansk. Men ellers har jeg hatt stor suksess med suppene, kikertkarbonader ++

En god pastasalat er jo også et alternativ.

Ja, jeg er jo i permisjon nå og vil få enda mer tid til å blogge (dog orker jeg ikke stå så mye på kjøkkenet for tiden med vannbeina mine), og siden jeg venter mitt tredje veggisbarn vil bloggen bli enda mer "barnevennlig" enn den har vært til nå, selv om jeg hele tiden har prøvd å fokusere på mat som også barna kan spise, med unntak.

Pastaretter er gull verdt, det samme er supper. I dag skal vi (tror jeg) ha blomkålsuppe, barnas favoritt. Mange familier spiser jo rene veganske eller vegetariske middager uten å tenke over det, som feks. supper, pastaretter, taco med bønnestuing i stedet for kjøtt osv. Nå bruker vi jo endel kjøtterstatninger da, siden vi er en familie som er glade i kjøtt selv om vi er veganere, men det går fint an å leve uten og, om man vil det. Selv lager jeg mye burgere og "kjøttboller" av bønner og linser, en av mine favorittmiddager er indiske "kjøttboller" i knallgod saus, denne. Ja og så er barna veldig glade i avokado og tofu (de er jo godt vant til det) og bruker det mye som pålegg. Med sort salt over smaker det forresten helt som hardkokt egg, sprøtt (og kjekt for feks. allergikere som er glade i egg).


Litt mas rundt ørene mine her nå, men kan linke kjapt til noen av mine barns favorittretter fra bloggen:

Deilig tacopai

Ungenes favoritt-lasagne

Nystekte rullebrød med fyll

Vidunderlige wraps (disse er dødspopulære i selskaper!)

Pizzasnurrer

Blomkål- og brokkoligrateng

Nachosform

Burritos

Tofu & duppe

Crispy tofu bites (i stedet for crispy chicken til tacoen)

Facon (verdens beste bacon-imitasjon, magisk, kan brukes til alt)

Pasta Carbonara

Oops, jeg ble visst litt ivrig, så her ble det mer enn jeg hadde tenkt, og det er enda mer på bloggen. I tillegg kjøper vi veggispølser og burgere og bruker til grilling, barneselskaper osv. Føler egentlig vi lever helt som før, bare med ørlite ekstra planlegging.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 10:24   #9
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.952
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Nå har du jo fått masse tips allerede, men i tillegg så har du jo pizza, ris/rømme-grøt, omelett og diverse ostesmørbrød som enten er, eller lett kan gjøres vegetariske.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 11:42   #10
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.914
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Hummus som dipp til gulerøtter, søtpotet, paprika og cherrytomat.

__________________
06 & 08 .
Lavender er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 11:52   #11
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.952
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Og så må vi ikke glemme pannekaker

Sånn litt mer seriøst, så synes jeg Jamie Oliver sine oppskrifter ofte er bra. Du finner flere vegetariske oppskrifter her: http://www.jamieoliver.com/recipes/c...iltered_header

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 12:08   #12
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ja, jeg er jo i permisjon nå og vil få enda mer tid til å blogge (dog orker jeg ikke stå så mye på kjøkkenet for tiden med vannbeina mine), og siden jeg venter mitt tredje veggisbarn vil bloggen bli enda mer "barnevennlig" enn den har vært til nå, selv om jeg hele tiden har prøvd å fokusere på mat som også barna kan spise, med unntak.

Pastaretter er gull verdt, det samme er supper. I dag skal vi (tror jeg) ha blomkålsuppe, barnas favoritt. Mange familier spiser jo rene veganske eller vegetariske middager uten å tenke over det, som feks. supper, pastaretter, taco med bønnestuing i stedet for kjøtt osv. Nå bruker vi jo endel kjøtterstatninger da, siden vi er en familie som er glade i kjøtt selv om vi er veganere, men det går fint an å leve uten og, om man vil det. Selv lager jeg mye burgere og "kjøttboller" av bønner og linser, en av mine favorittmiddager er indiske "kjøttboller" i knallgod saus, denne. Ja og så er barna veldig glade i avokado og tofu (de er jo godt vant til det) og bruker det mye som pålegg. Med sort salt over smaker det forresten helt som hardkokt egg, sprøtt (og kjekt for feks. allergikere som er glade i egg).


Litt mas rundt ørene mine her nå, men kan linke kjapt til noen av mine barns favorittretter fra bloggen:

Deilig tacopai

Ungenes favoritt-lasagne

Nystekte rullebrød med fyll

Vidunderlige wraps (disse er dødspopulære i selskaper!)

Pizzasnurrer

Blomkål- og brokkoligrateng

Nachosform

Burritos

Tofu & duppe

Crispy tofu bites (i stedet for crispy chicken til tacoen)

Facon (verdens beste bacon-imitasjon, magisk, kan brukes til alt)

Pasta Carbonara

Oops, jeg ble visst litt ivrig, så her ble det mer enn jeg hadde tenkt, og det er enda mer på bloggen. I tillegg kjøper vi veggispølser og burgere og bruker til grilling, barneselskaper osv. Føler egentlig vi lever helt som før, bare med ørlite ekstra planlegging.

Kan du btw gi noen konkrete tips om hvor du handler hen? Jeg synes butikkene hos oss har svært lite/dårlig utvalg vegetar/veganermat og bl.a facon kunne jeg tenkt meg å prøve.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 12:20   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Facon lager jeg selv, liquid smoke kjøper jeg på Meny og Mega, pleier å stå i hylla med dressinger, tabasco og sånt. Ser sånn ut. Næringsgjær kjøper jeg på iHerb fordi jeg bruker såpass mye at jeg sparer en haug med penger på det. I helsekosten selger de det mye dyrere, men du får i hvert fall tak i det. Bjäst er merket du får tak i i helsekosten her, ellers bruker jeg altså denne fra iHerb. Bestiller 2 stk dunker i slengen.
Fast tofu (må IKKE forveksles med silkentofu, selv om det står extra firm på den, den har puddingkonsistens mens fast tofu har fetaostkonsistens og kan skjæres opp uten problemer) kjøper jeg på Rema 1000. Ligger i salathylla ved frukten og grønnsakene og er av merket Alpro. Ser sånn ut.

Mega har ofte godt utvalg av veganmat, jeg kjøper både melk, ost, kjøttdeig (gidder ikke bruke hermetegn), yoghurt, margarin, puddinger osv der. Meny har også endel, og på Rema får jeg tak i Alpro naturellyoghurt (den smaker som vanlig naturellyoghurt, bruker den til taco, dressinger osv), smakssatt yoghurt, og som sagt tofu. Og soyamelk fås overalt. Rismelk og havremelk er også i salg i de fleste butikker. Tartex er en slags leverpostei som ungene er glade i, den selges også på Rema, Meny og Mega.

Jeg handler mye over nett da, bla. på www.veganlife.no og www.veganlife.se (de har litt forskjellig utvalg). Og så legger jeg igjen noen laken i måneden hos Sunkost i Stavanger, de har burgere, pølser, ost osv. De beste pølsene er forresten disse, og de får jeg kun over nett, Veganlife har dem og det samme har www.alles-vegetarisch.de som jeg tar en storbestilling fra i ny og ne. Et must i barnehagen til yngste, til grillfester og bursdager osv, de smaker skremmende likt vanlige pølser og er supergode!

De som bor i Oslo, kan handle på Røtter, Kinsarvik og Sunkost på Gunerius, de har ekstremt bra utvalg!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 12:21   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Søtpoteter ja, det bruker vi også mye av. Minsten er ikke så glad i det, men eldste elsker det og jubler hver gang jeg lager pommes frites eller kuber av krydret søtpotet til veggisburgere eller lignende.
Min (veggis)mamma har også dilla på dem, hun spiser bakt søtpotet med fyll nesten hver dag.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 08:58   #15
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Ja, DD sin blogg hadde jeg helt glemt. Har jo faktisk laget de kikertkarbonadene - ungene likte dem!

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 09:00   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Har du prøvd å bruke bakt søtpotet i stedet for kjøtt i meksikansk mat? Nammenam!
Denne oppskriften har jeg laget med hell: http://allrecipes.com/recipe/black-b...o-quesadillas/

Ellers er jo en god chili sin carne deilig, eller du kan bare dele opp søtpoteten, riste med litt maizena, salt og pepper i en plastpose, ovnsbake i tjue-tretti minutt og bruke som fyll i vanlig taco sammen med alt mulig annet. Hvis du bruker en tacokrydderblanding (spisskummin, paprika, chili, sukker, oregano) så får du den meksikanske smaken også.

Lasagne funker fint, alle mulige stavmiksede grønnsakssupper, pastagratenger, brokkoligrateng, ovnspannekake med purreløk, indisk mat der kjøttet i curryen erstattes med blomkål, kikerter. Jeg elsker grønnsakskaker av alle slag og hvis du leter på pinterest så finner du mange gode oppskrifter. Se etter "fritters"

Basisoppskriften er slik:
500 g poteter
1 løk
1 egg
1 ss hvetemel eller litt mer
salt
pepper

Potetene raspes, løken hakkes, egget piskes og has i sammen med resten av ingrediensene. Konsistensen skal være en tykk og deilig røre, som en veldig tykk vaffelrøre. Jeg pleier å steke løken for å gi sødme til retten.

En gang erstattet jeg potetene med revet gresskar, hadde i en neve revet ost, krydderurter fra hagen (timian, oregano og persille) og stekte på medium varme i en blanding av smør og solsikkeolje.

GRESSKARKAKER
500 g gresskar
100 g revet ost
1 stort pisket egg
1 stor løk, hakket og mykstekt
litt hvitløk
hakkede urter
1 ss hvetemel
salt
pepper

Det smaker kjempegodt med en dæsj av tyttebær blandet med rømme.

Det fine med denne basisoppskriften er at du kan variere i det uendelige. Prøv å erstatte med ulike rotgrønnsaker, hver for seg eller i blanding. Gulrot, kålrot, sellerirot og persillerot. Prøv rødbeter og purre. Prøv squash eller finhakket blomkål eller brokkoli. Til og med Noen (5) som hevder at de "Ælskar ikkje brokkoli" liker brokkolikaker.

Matmuffins med søtpotet og gulrot er godt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 09:05   #17
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Takk HV, så veldig godt ut. :lenge til lunch:

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 12:04   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Vi bruker MYE oppskrifter fra Jamie Oliver. Det meste kan veganiseres, jeg har disse "30 minutes meals"-programmene hans på serieopptak på altiboxen, og kan lage veganske versjoner av så og si 90 % av det han lager. Har lagt ut endel av det på bloggen, er helt hekta på de programmene.
Han laget noen veggisburgere som så kanongode ut en gang, må prøve dem bare jeg får tak i frosne favabønner/hestebønner.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 12:12   #19
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Alle mulige slags supper! Og chana masala med kikerter er en tilbakevendende favoritt hos oss.

Vi bruker også mye søtpotet. Driver og trapper opp meatfree monday til å gjelde flere av ukens dager. Det føles bra på alle måter.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-14, 12:25   #20
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.705
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevennlige vegetarretter

Storebror her i huset har pasta al pesto som evig favoritt.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no