Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kleskode og hygienekrav fra skole

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-07, 16:20   #1
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kleskode og hygienekrav fra skole

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=154829

Trodde bare mager og synlig string var på vei ut. Toppene som ungdommen går med her er iallefall lange nå. God hygiene trengs det vel ikke gis krav om fra skolen. Tror kanskje rektoren her har misforstått litt. At jentene kommer i pysjbukser til skolen betyr ikke at de kommer rett fra senga, moten er sånn.

Stakkars de renslige ungdommene som sliter med svettelukt, tiltross for god hygiene.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 18:13   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Så de som dusjer om kvelden må altså slutte med dette? For noe tull.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 18:27   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så de som dusjer om kvelden må altså slutte med dette? For noe tull.

Og de med sart og utsatt hud, de må bare innfinne seg med sår og eksem.

I og for seg er uttalelsen grei nok mtp. klær og motepresset. Jeg synes likevel at uttalelsen kunne vært mer generell.

:krisemaksimerer og ser for seg mobbing:
Hvah? Har du ikke dusjet! Ææææsj du ekkel du da ...

:traumatisert:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 18:28   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Jeg antar at elevene må unngå å bøye seg om genseren ikke rekker lenger enn til bukselinningen. Gud forby at de skal vise litt hud.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 18:36   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Sitat:

- Dette har litt med holdninger å gjøre og hvilke signaler vi vil sende til ungdommene. Vi vil ha fokus på skolen og læring, ikke på klesmoter og trender, sier Bentzen.

Det er jo en edel og fin tanke, men framgangsmåten er kanskje litt feilslått eller?

Hvis man ikke vil ha fokus på det så er det neppe lurt å sende ut et brev med påbud og forbud til alle elevene. Jeg hadde blitt ganske trassen om skolen hadde hatt en skriftlig forventning til at jeg skulle dusje og pusse tennner, og dessuten lagt føringer for hva slags truse jeg skulle ha og hvordan jeg skulle bruke den.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 19:45   #6
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.761
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Jeg kunne i grunne godt tenkt meg et generelt forbud mot å la tenåringsgutter gå med buksen nedenfor rumpa. Da snakker vi virkelig synlig undertøy.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 20:09   #7
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Jeg synes synlige truser er for en bagatell å regne, sammenlignet med andre, og i mine øyne viktigere, problemer/utfordringer i norsk skole.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 21:33   #8
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.016
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Jeg synes synlige truser er for en bagatell å regne, sammenlignet med andre, og i mine øyne viktigere, problemer/utfordringer i norsk skole.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 21:39   #9
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Jeg synes synlige truser er for en bagatell å regne, sammenlignet med andre, og i mine øyne viktigere, problemer/utfordringer i norsk skole.

Ja, det er jeg enig i.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 22:11   #10
Anonyma
Aktiv
 
Anonyma sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Innlegg: 196
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Jeg ser ikke vitsen med å lage slikt oppstyr for dette skrivet, skal jeg være helt ærlig. Det er vel neppe snakk om å unngå å bøye seg for å vise hud, eller hva slags truse man skal ha. Man må vel kunne se det litt for hva hensikten egentlig er? Personlig synes jeg faktisk det er ganske så motbydelig å se bukselinningen under rumpa og g-strengen langt oppå ryggen. Selvsagt bør man få kunne kle seg som man vil, men det er vel strengt talt en grense for hvor mye av undertøyet som skal være offentlig skue. Mener jeg.

__________________
Anonyma
Anonyma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:37   #11
kolinka
Nysgjerrig
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 8
kolinka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Har du sett guttene i svømmehallen? De har underbuksa godt dratt opp og sagger med badeshortsen. Underbukse under badeshortsen!

kolinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:33   #12
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Opprinnelig lagt inn av kolinka, her.

Har du sett guttene i svømmehallen? De har underbuksa godt dratt opp og sagger med badeshortsen. Underbukse under badeshortsen!



På stranden også. I Spania var det lett å se hvilke unge gutter som var norske.

Det må da være ubehagelig?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 19:15   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Jeg slipper å skrive noe i denne diskusjonen, siden Kasia allerede har skrevet det som trengs sies.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 08:48   #14
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg slipper å skrive noe i denne diskusjonen, siden Kasia allerede har skrevet det som trengs sies.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 23:16   #15
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Etter å sett reportasjen på NRK er jeg helt enig i at det bør være en kleskode. Ungdommene som ble intervjuet var også enige.

Når ungdommene senere skal ut i arbeidslivet, bør de ha lært å kle seg.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 23:43   #16
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.295
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Så lenge det ikke er skoleuniform i dette landet, så synes jeg ikke at den enkelte skoleledelse kan stille slike krav.

Og hva hygienen angår; hva med lærerne? Åh, jeg hadde mange lærere med dårlig kropps- og/eller munnlukt.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 23:54   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Og hva hygienen angår; hva med lærerne? Åh, jeg hadde mange lærere med dårlig kropps- og/eller munnlukt.

Elevene bør selvsagt stille motkrav.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 06:55   #18
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Mote eller ikke mote. Pent eller ikke pent. Det er vi "voksne" som definerer det som ikke pent eller motbydelig med bukser som henger langt ned på rompa og truser som vises osv osv. Ganske mange bukser har jo faktisk påsydd en "trusekant" øverst, er det tillat eller ikke? Er det motbydelig fordi noen kan tro du går "feil" kledd?

.... når det er sagt: Gæssing er rimelig motbydelig det også og en aktivitet som stort sett bedrives av mannfolk over 50 .

Klarer ikke å hisse meg opp over denne, men humrer mer i skjegget. Ser ikke hensikten og jeg skjønner ikke hva han tror at han oppnår.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 09:03   #19
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.309
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Så lenge det ikke er skoleuniform i dette landet, så synes jeg ikke at den enkelte skoleledelse kan stille slike krav.

Helt uenig. Det må være lov å sende ut signaler om ønsket påkleding, eller rettere sagt, uønsket påkledning.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 09:28   #20
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode og hygienekrav fra skole

Jeg kan ikke helt se at krav til påkledning har noe for seg hvis målet er å dempe gruppepress i forhold til moteklær o.l. Ungdommene er såpass kreative at de alltid vil finne måter å uttrykke seg på som omgår reglene.

I den grad det er mulig å dempe gruppepress blant unge så tror jeg det er helt andre tiltak som må igangsettes. Siden mye av motekulturen og presset for å bruke penger blir overført fra foreldre og andre voksne, så er det de voksne som har en jobb å gjøre.

Dette mener jeg fordi jeg ikke kan se problemet i at en truse er synlig på oppsiden av buksen eller at man kan se noens navel. Men jeg kan absolutt se at motepress og økt pengebruk blant unge er et stort problem og at det bør tas tak i. Regler for dusjing og bruk av undertøy er å starte i helt feil ende og vil antakelig øke presset og tvinge frem nye måter å vise seg frem på.

Jeg blir så utrolig matt av enkelte svar her. Vi kan da ikke forby alt som ikke ser pent og pyntelig ut.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no