Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-13, 16:06   #1
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.860
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Hva er smart, tro? Lillesøster er skolejente til høsten og vi skal fornye rommet hennes noe. Hun leker masse på rommet sitt, dvs hun sitter på gulvet og styrer Barbie og Lego Friends og dukker og greier. Derfor tenker jeg at halvhøy seng må være lurt? Hva er deres erfaring? Tenker at det frigjør gulvplass, hun har vanlig seng i dag, og nå skal hun ha skrivepult på rommet sitt også (hun liker å tegne og klippe og slikt og vil gjerne gjøre det på rommet), da blir det anda mindre gulvplass enn hun har nå. Noen andre tips til smarte løsninger på lite rom?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 16:16   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Jeg tror en halvhøy seng er et dårligere alternativ enn en vanlig seng på et lite rom. En høy seng, type Tromsø fra IKEA eller tilsvarende, som man faktisk kan oppholde seg under, gir ekstra plass, men en halvhøy seng brukes i de aller fleste tilfeller bare til rot og/eller lagerplass. Jeg kjenner ingen barn som faktisk bruker rommet under en halvhøy seng til å leke i. En vanlig seng kan derimot fungere både som sofa og lekeplass, så den vil ikke spise av romarealet, slik en halvhøy seng vil gjøre.

Tommelen ned fra meg, med andre ord.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 16:18   #3
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror en halvhøy seng er et dårligere alternativ enn en vanlig seng på et lite rom. En høy seng, type Tromsø fra IKEA eller tilsvarende, som man faktisk kan oppholde seg under, gir ekstra plass, men en halvhøy seng brukes i de aller fleste tilfeller bare til rot og/eller lagerplass. Jeg kjenner ingen barn som faktisk bruker rommet unde en halvhøy seng til å leke i. En vanlig seng kan derimot fungere både som sofa og lekeplass, så den vil ikke spise av romarealet, slik et halvhøy seng vil gjøre.

Tommelen ned fra meg, med andre ord.

Hvis dere har full takhøyde ville jeg kjøpt en loftseng, feks Tromsø fra Ikea, som ble nevnt over her. Min datter bruker plassen under sengen uten problemer. Jeg er ganske lav selv og har heller ingen problemer med å gå under der. Vi er kjempefornøyd med valget! Hun skal få sofa under der etterhvert.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 19:50   #4
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror en halvhøy seng er et dårligere alternativ enn en vanlig seng på et lite rom. En høy seng, type Tromsø fra IKEA eller tilsvarende, som man faktisk kan oppholde seg under, gir ekstra plass, men en halvhøy seng brukes i de aller fleste tilfeller bare til rot og/eller lagerplass. Jeg kjenner ingen barn som faktisk bruker rommet under en halvhøy seng til å leke i. En vanlig seng kan derimot fungere både som sofa og lekeplass, så den vil ikke spise av romarealet, slik en halvhøy seng vil gjøre.

Tommelen ned fra meg, med andre ord.

Av bitter erfaring skriver jeg under på hvert eneste ord Teofelia skriver her. Dyr var den også, så vi kan ikke akkurat kvitte oss med den heller. Godt hun har hele loftsstuen å leke på.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 16:18   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Hun trenger trolig ikke skrivepult i skolesammenheng på minst et år ennå. De fleste førsteklassinger vil gjøre lekser sammen med foreldrene og ikke sitte ved en pult på rommet sitt. (Det er selvsagt individuelle forskjeller, men jeg har inntrykk av at dette er det vanligste.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 16:35   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.519
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Min eldste har loftsseng fra IKEA, med sovesofa under. Den er genial, hvertfall så lenge du har lært ungen å skifte på senga selv, det er litt kronglete under der. Uten sofaen ville det jo vært masse gulvplass under. Sovesofa er genialt til overnattingsgjester, det kan dere jo eventuellt sette inn når hun blir litt eldre.

Halvhøye senger har jeg ingen erfaring med.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 16:51   #7
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.907
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Vi har halvhøy seng til poden, det lekes en god del under der.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-13, 16:03   #8
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Vi har halvhøy seng til poden, det lekes en god del under der.

Samme her.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 16:57   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.089
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Vi har halvhøy til Knotten, han har rom uten full takhøyde så høy utgikk. Det har blitt lekt masse under sengen og den er også glimrende ifb. overnatting.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 17:32   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.478
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Min sønn har aldri ordentlig brukt skrivebord. Den ble bare brukt til rot. Han gjør lekser på sqpisebordet så nå har han ikke lenger pult. Jeg tror det gjelder mange barn.

Seng som kan gjøres om til sofa er en bra løsning. Om noen år leker de ikke så mye på gulvet lenger.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 17:37   #11
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.001
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Min datter har et knøttlite rom og halvhøy seng. Det fungerer kjempefint både som lekeplass, oppbevaring og ekstra soveplass.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 18:02   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.157
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Snuppa har hatt lite rom og loftsseng (Tromsø fra IKEA). Vi satt en sofa under senga, og det var skikken ville ha det. Det er fremdeles rart å ha henne sovende så langt oppe, men det funker fint for både henne og oss.

Snuppa begynner i 3. til høsten og gjør fremdeles lekser ved spisestuebordet (eller på leksehjelpen på skolen).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 18:04   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.157
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Knertener skolestarter nå og valgte køyeseng til sitt rom. Han sover oppe, og så har vi laget en sofa/spillsone nede. Men vi har flyttet nå, så rommet har gulvplass nok.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 18:30   #14
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Størsta begynner i 7.klasse, og har til dags dato ikke gjort lekser ved skrivepult mer enn en håndfull ganger. I 4.klasse heiv vi ut hele skrivepulten, og har inntrykk av at de fleste gjør lekser ved spisebordet (husker jeg selv også foretrakk det). Ellers hadde hun halvhøy seng noen år, men det var mest et rotehull, så jeg hadde heller gått for IKEA sin Tromsø-seng, som nevnt over her.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 18:40   #15
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Snuppa har hatt halvhøy og loftseng, og det er kun sistnevnte som funker rommessig.

Kan også nevne at lekser aldri blir gjort på rommet, selv nå som snuppa skal opp i 6.trinn. Det gjøres enten på kjøkkenet eller i spisestuen. Tror ikke jeg vet om noen barn som gjør leksene sine på rommet.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 19:44   #16
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.089
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Sitat:

(hun liker å tegne og klippe og slikt og vil gjerne gjøre det på rommet)]

Med andre ord, hun vil gjerne ha en pult der til hobbyting, lekser var ikke nevnt.

Jeg hadde halvhøy seng som barn og tenåring, det fungerte veldig fint. En kan jo lage til en madrass som sofa/kosekrok under, så blir det ikke så lett rotete heller?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 19:48   #17
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Hvis rommet er lite kan du jo bygge en halvhøy seng med oppbevaring under. F.eks sette sengen oppå kjøkkenskap som du innreder til klesskap. Da kan man frigjøre mer gulvplass.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 19:54   #18
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

http://www.viivilla.no/Gjor-det-selv...msmobler-65561

Noe sånt for eksempel, evt i lavere høyde og enkel utgave:

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 19:55   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Jeg hadde aldri prioritert å bruke av plassen på et lite barnerom til klesoppbevaring, og i alle fall ikke med noe så massivt som på bildet der.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 20:19   #20
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolejente med lite rom - er halvhøy seng lurt?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg hadde aldri prioritert å bruke av plassen på et lite barnerom til klesoppbevaring, og i alle fall ikke med noe så massivt som på bildet der.

Mens jeg elsket ideen. Man kan jo bruke øverste rekke til klær, og nederste til oppbevaring av leker, så har man frigjort plass på gulvet fra annen hylle som ville stått der til oppbevaring!

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no