Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spørsmål om upasteurisert melk

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-13, 19:46   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.971
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Spørsmål om upasteurisert melk

Hva er faremomentene ved upasteurisert melk? Hva slags beholdere er praktisk å hente melken i, og hvordan bør beholdere være rengjort hvis man skal hente slik melk? Hvor lenge er den holdbar?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 20:04   #2
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Jeg tror det kun er et faremoment med upasteurisert melk hvis den blir stående kaldt for lenge. Hvis melken settes i romtemperatur gir dette gode vekstbetingelser for "snille" melkesyrebakterier. De vil syrne melken, noe som hindrer oppvekst av andre bakterier. Men hvis melken blir stående kaldt for lenge så er det ikke gode vekstvilkår for melkesyrebakterier så da kan andre typer vokse frem og dominere. Hvis du får melk rett fra en ku så går det helt fint. Får du fra kjøletank bør den helst ikke ha ligget i tanken for lenge. Også bør du ikke ha den stående i kjøleskapet særlig mange dagene, men syrner du den så holder den lenger. Jeg har sett folk hente melk i norgesglass, halvannen liters brusflasker og gammeldagse melkespann.

Disclaimer: jeg har ingen som helst erfaring med dette i det hele tatt, har bare lest om det.

Heldige du som kan få ferskmelk. Jeg vil og.

  Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 21:29   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.623
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Listeria og noe som kalles hamburgerbakterien. Små bøtter på 2 til 5 liter er det enkleste. Husk lokk om den skal fraktes. Fløten legger seg på toppen etter en natt i kjøleskap og kan taes bort med skje. Den holder tre til fire dager i kjøleskap.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 22:51   #4
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.971
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Listeria og noe som kalles hamburgerbakterien. Små bøtter på 2 til 5 liter er det enkleste. Husk lokk om den skal fraktes. Fløten legger seg på toppen etter en natt i kjøleskap og kan taes bort med skje. Den holder tre til fire dager i kjøleskap.

Hvor får jeg kjøpt slike bøtter? Hvordan må jeg rengjøre dem fra gang til gang?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 23:09   #5
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.623
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Hvor får jeg kjøpt slike bøtter? Hvordan må jeg rengjøre dem fra gang til gang?

Claes Ohlson? Vår går i oppvaskmaskin, men de er aldri i kontakt med melka som leveres på meieriet. Vi tapper ut fra tanken via kran og ned i bøtta.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 08:40   #6
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.971
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

En sånn, f.eks.: http://www.clasohlson.com/no/B%C3%B8...er/Pr345252000

Jeg har tenkt å hente på en gård.

Bruke noe til å drikke men endel til å lage jogurt av. Da varmer jeg den opp først, til ca 80 grader. Deretter står den med temp ca 40 grader i et halvt døgn mens den surner. Er dette noe du synes høres avskrekkende ut?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 08:43   #7
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg har tenkt å hente på en gård.

Bruke noe til å drikke men endel til å lage jogurt av. Da varmer jeg den opp først, til ca 80 grader. Deretter står den med temp ca 40 grader i et halvt døgn mens den surner. Er dette noe du synes høres avskrekkende ut?

Vi har laget yoghurt av h-melk fra butikken mange ganger. Når du varmer opp melka til 80 grader, pasteuriserer du den ikke da?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 12:26   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.623
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

En sånn, f.eks.: http://www.clasohlson.com/no/B%C3%B8...er/Pr345252000

Jeg har tenkt å hente på en gård.

Bruke noe til å drikke men endel til å lage jogurt av. Da varmer jeg den opp først, til ca 80 grader. Deretter står den med temp ca 40 grader i et halvt døgn mens den surner. Er dette noe du synes høres avskrekkende ut?

Jeg tror neppe det tar et halvt døyn å surne ved 40 grader, et par timer bør holde. Og den yoghurten er jo pastaurisert når du har varmet den opp, selv om den står varmt etterpå. Jeg regner med du ikke skal selge dette?
Det hadde ikke bekymret meg noe å brukt det til eget hushold. Tankmelk har mange kvaliteter

Vi pruker jo kun tankmelk til alt og jeg har drukket tankmelk gjennom alle svangerskapene og gitt det til barna med en gang de begynner med kumelk. De får den også varm direkte fra kua.
Problemet i forhold til listeria er vel når det brukes upastaurisert melk i muggoster. Listeria trenger tid på å blir mange nok til å bli farlige.

Men jeg melker jo melken vår selv og har full kontroll på hygienen hos oss. Dersom jeg skulle hentet fast hos andre ville jeg tatt en titt på analyselappen og sett på bakerieinnhold og celletallet. Disse parameterene gir en god indikasjon på hvordan ting er. Celletallet bør ikke ligge på så mye over 150-200 over tid. Bakteriene bør i allefall ikke over 20. Vi ligger normalt mellom 4 og 7. Bare vær obs på at gjennomsnittet uansett ikke kommer under 50, av en eller annen pussig grunn.
Noen kan være litt såre på å gi ut slik info, så spør med litt omhu

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 09:05   #9
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.731
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Vi har egentlig kun brukt upasteurisert melk til varme drikker og i varm mat. Og vi bruker den ferskest mulig.

Vi har fått melk fra bonden oppi en liten plastbøtte med lokk.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 12:38   #10
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.113
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Jeg begynner også å bli interessert i dette med upasteurisert melk. Dette fordi jeg har lest en del den siste tiden, hvor det hevdes at det er sunt og at mange som i utgangspunktet ikke tåler melk, vil kunne tåle dette. Jeg og moren min tåler ikke melk, men moren min husker at hun tålte det da hun fikk melk rett fra kua som barn. Selv har jeg holdt meg helt borte fra melkeprodukter i nesten to år, men har såvidt begynt å tenke på om jeg skal teste ut upasteurisert smør og oster.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 18:28   #11
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.971
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Sånn, nå er jeg lykkelig eier av tre liter helt fersk melk, hvorav en liter er på vei til å bli jogurt. Jeg blir litt lykkelig av sånt, jeg. At det er litt kortere vei for maten hjem til meg og for at jeg kan lage noe ut av en råvare. Sikkert barnslig nerdete, men jeg blir sånn av tre salatblader fra egen hage også.

Nå skulle jeg bare ønske at melka var økologisk, det hadde vært toppen.

Edit: Takk for god info, Floksa. Nei, jeg skal ikke selge dette. Kun til hjemmebruk.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 07:37   #12
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.113
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Banana, hvordan gikk du fram for å finne en melkebonde som ville selge deg melk?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 08:46   #13
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.971
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Det var bare flaks. Jeg trodde ikke noen ville det (er det egentlig lov?). Men noe jeg kjente sa at "på den gården kan du kjøpe melk og egg", og tilfeldigvis vet jeg hvem bonden er fordi hun er mitt årskull, også møtte jeg henne tilfeldigvis ved en anledning i forbindelse med ungenes fritidsaktiviteter og da spurte jeg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 11:26   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.623
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det var bare flaks. Jeg trodde ikke noen ville det (er det egentlig lov?). Men noe jeg kjente sa at "på den gården kan du kjøpe melk og egg", og tilfeldigvis vet jeg hvem bonden er fordi hun er mitt årskull, også møtte jeg henne tilfeldigvis ved en anledning i forbindelse med ungenes fritidsaktiviteter og da spurte jeg.

Nei, det er ikke lov.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 08:54   #15
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.668
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Jeg husker vi "solgte" melk til naboer og slikt av og til da jeg var lita. Spes før jul til mølsgrøt og slikt. Jeg skriver solgte i anførselstegn for jeg tror betaling var det så som så med. Litt mølsgrøt kanskje ev det vi selv fikk pr liter (og det er jo ikke store greiene).

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 09:02   #16
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Nå kom eg på alt far min har fortald om melkemat i "gamle dagar". Dei lot melka stå og surne, med vilje

Heilt rart å tenke på korleis mat og matlaging har endra seg dei siste 50 åra. Far min er født tidleg på 30-talet.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 09:06   #17
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.113
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Nå kom eg på alt far min har fortald om melkemat i "gamle dagar". Dei lot melka stå og surne, med vilje

Heilt rart å tenke på korleis mat og matlaging har endra seg dei siste 50 åra. Far min er født tidleg på 30-talet.

Men har du fått med deg at man er i ferd med å ta opp igjen den matlagingskulturen?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 09:16   #18
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Men har du fått med deg at man er i ferd med å ta opp igjen den matlagingskulturen?

Ihvertfall noen av oss. Kanskje vi skulle lage en tradisjonsmattråd?

  Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 09:17   #19
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Ihvertfall noen av oss. Kanskje vi skulle lage en tradisjonsmattråd?

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 11:27   #20
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.623
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om upasteurisert melk

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Ihvertfall noen av oss. Kanskje vi skulle lage en tradisjonsmattråd?


Ja!
Ungene her er godt kjente med mye rar melkemat. Jeg lager bla. gomme selv.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no