Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Perfekte mødre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-06, 15:12   #1
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

"Perfekte mødre"

Alle som er litt bevandret på diverse fora har vel sett dette uttrykket en del ganger. Men personlig har jeg til gode å møte en mor som fremstår som perfekt. I bunn og grunn har jeg inntrykk at at en del blir veldig fornærmet over å høre at det er dumt å gi is hver dag til barn, sette grenser i butikker eller kjøpe bakovervendt sete. Dermed stempler de andre brukere som argumenterer for bedre løsninger som perfekte.

En teori jeg han er at siden en del blir så utrolig fortørnet må de jo vite at de velger dårlige løsninger. Om jeg vet med meg selv at jeg velger det riktige for barnet mitt, har jeg nemlig ingen trang til å furte om andre mener det motsatte.



Forleden dag dumpet jeg tilfeldigvis innom en tråd som kan være et bra eksempel på dette. Noen la inn et bilde av en baby på 5-6 mnd som koste seg med is. Da var det noen som skrev at dette neppe var så lurt mht til allergier osv, og dermed er diskusjonen i gang. Mange mente det var helt håpløst med alle "perfekte" mødre som skal gjøre alt riktig. Men det å følge anbefalinger i forhold til barnets alder er da slettes ikke å være perfekt? I mitt hode er det bare sunn fornuft, og jeg synes det er veldig korttenkt å med overlegg gi barna ting som beviselig ikke er bra for dem. Barna blir da sannelig fort nok så store at de kan spise det meste.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 15:32   #2
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 977
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Mitt inntrykk er at mange bruker "perfekt mor" som en negativ slengbermerkning til noen som påpeker at de burde tenke seg om i forhold til enkelte valg de tar overfor barna sine. Med en slik frase, kan de avskrive rådene og tillate seg selv å fortsette og følge sine egne dårlige vaner.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 15:36   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Jeg liker generelt ikke setninger og ord som "hysteri", "perfekte mødre", "alt med måte" osv. Alle brukes oftest i diskusjoner til å totalt fraskrive seg alt ansvar. Faktisk blir jeg litt irritert når noen skriver "alt med måte" i ernæringsdiskusjoner.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 22:11   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg liker generelt ikke setninger og ord som "hysteri", "perfekte mødre", "alt med måte" osv. Alle brukes oftest i diskusjoner til å totalt fraskrive seg alt ansvar. Faktisk blir jeg litt irritert når noen skriver "alt med måte" i ernæringsdiskusjoner.

Jeg er helt enig. Jeg kjenner hårene reiser seg i nakken hver gang noen argumenterer med fraser som "foreldre vet selv hva som er best for sitt barn". Foreldre vet slett ikke alltid det, og jeg synes det er arrogant å tro seg høyt hevet over godt dokumenterte anbefalinger.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 15:38   #5
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Alle som er litt bevandret på diverse fora har vel sett dette uttrykket en del ganger. Men personlig har jeg til gode å møte en mor som fremstår som perfekt. I bunn og grunn har jeg inntrykk at at en del blir veldig fornærmet over å høre at det er dumt å gi is hver dag til barn, sette grenser i butikker eller kjøpe bakovervendt sete. Dermed stempler de andre brukere som argumenterer for bedre løsninger som perfekte.

En teori jeg han er at siden en del blir så utrolig fortørnet må de jo vite at de velger dårlige løsninger. Om jeg vet med meg selv at jeg velger det riktige for barnet mitt, har jeg nemlig ingen trang til å furte om andre mener det motsatte.



Forleden dag dumpet jeg tilfeldigvis innom en tråd som kan være et bra eksempel på dette. Noen la inn et bilde av en baby på 5-6 mnd som koste seg med is. Da var det noen som skrev at dette neppe var så lurt mht til allergier osv, og dermed er diskusjonen i gang. Mange mente det var helt håpløst med alle "perfekte" mødre som skal gjøre alt riktig. Men det å følge anbefalinger i forhold til barnets alder er da slettes ikke å være perfekt? I mitt hode er det bare sunn fornuft, og jeg synes det er veldig korttenkt å med overlegg gi barna ting som beviselig ikke er bra for dem. Barna blir da sannelig fort nok så store at de kan spise det meste.


Kan ikke annet enn å signere. Jeg satt med noe av de samme tankene når det gjaldt denne iskremdiskusjonen også.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 15:46   #6
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Men strengt tatt, i den iskremdiskusjonen. Kanskje barnet på bildet fikk smake for første gang...og at de lot det være med det. Et barn tar ikke skade av å smake is. Man får ikke allergi av å smake på noe. At man ikke gir spedbarn is på daglig basis er vel rimelig logisk for de aller, aller fleste.

Forskjellen ligger gjerne i det at man hver dag skal gi barne ernæringsrik, sunn, god og variert mat. DER bommer mange. Dersom man er flink med ernæring, så skader det absolutt ikke at barnet får smake på is en gang i blant. Tvert i mot.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 16:09   #7
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Men strengt tatt, i den iskremdiskusjonen. Kanskje barnet på bildet fikk smake for første gang...og at de lot det være med det. Et barn tar ikke skade av å smake is. Man får ikke allergi av å smake på noe. At man ikke gir spedbarn is på daglig basis er vel rimelig logisk for de aller, aller fleste.

Forskjellen ligger gjerne i det at man hver dag skal gi barne ernæringsrik, sunn, god og variert mat. DER bommer mange. Dersom man er flink med ernæring, så skader det absolutt ikke at barnet får smake på is en gang i blant. Tvert i mot.

Skriver under på denne jeg, uten å ha lest en iskremdiskusjon.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 16:11   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Fullkommen som jeg er så kan dere jo bare tenke dere hvilken mamma jeg er. *pusserglorien*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 16:30   #9
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Jeg er så enig med deg Bokormen, ordene du nevner her er noe av det tåpeligste jeg hører i slike sammenhenger. Jeg mistenker også ofte mødre som reagerer slik for å innerst inne vite at det de gjør ikke er det beste for barnet, men at de har lurt seg selv til å tro at det er greit, og dermed tenner på alle plugger når noen kommer og tar liv av den illusjonen. Jeg synes det er trist, for jeg tolker det som et symptom på at man er litt for opptatt av å gjøre ting behagelig for seg selv fremfor barnet, og det gjør sjelden utslag bare på ett område. Ikke at barna nødvendigvis blir utsatt for omsorgssvikt, men at de blir satt litt for lang bak i rekkene når man prioriterer.



Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dersom man er flink med ernæring, så skader det absolutt ikke at barnet får smake på is en gang i blant. Tvert i mot.

Dette kan jeg si meg helt enig i (bortsett fra det aller siste der, hva mener du med det, at det er sunt?) når det gjelder litt større barn, altså fra 1-2 år og oppover. Men i denne diskusjonen var det snakk om en baby på 6 måneder, og barn under ett år bør absolutt ikke få smake is. Is kan være skadelig for spedbarn, og for allergikere kan selv små mengder være skadelig. Hvorfor ta sjansen på det, jeg skjønner bare ikke tankegangen? Et så lite barn maser ikke om is, det blir superfornøyd bare det får puppen eller flaska si. Hvorfor så tidlig som mulig venne dem til søtsaker? Jeg skjønner ikke meningen med det, og jeg tror ikke det er noen mening heller, for jeg synes det virker fryktelig lite gjennomtenkt.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 18:21   #10
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Dette kan jeg si meg helt enig i (bortsett fra det aller siste der, hva mener du med det, at det er sunt?) når det gjelder litt større barn, altså fra 1-2 år og oppover. Men i denne diskusjonen var det snakk om en baby på 6 måneder, og barn under ett år bør absolutt ikke få smake is. Is kan være skadelig for spedbarn, og for allergikere kan selv små mengder være skadelig. Hvorfor ta sjansen på det, jeg skjønner bare ikke tankegangen? Et så lite barn maser ikke om is, det blir superfornøyd bare det får puppen eller flaska si. Hvorfor så tidlig som mulig venne dem til søtsaker? Jeg skjønner ikke meningen med det, og jeg tror ikke det er noen mening heller, for jeg synes det virker fryktelig lite gjennomtenkt.

Nei, is er ikke spesielt sunt, men ikke spesielt usunt heller, dersom man ikke har sykdommer eller allergier mot melk eller annet. Is kan være skadelig for allergikere ja, og allergi oppdages sjelden før man enten har blitt syk eller fått en allergisk reaksjon. Små barn kan ikke fortelle at de klør i munnen når de spiser et eple, men utslett rundt munnen og kortpusthet bør/kan få foreldrene til å reagere. (For å sette et eksempel)

Man venner ikke et barn til å spise søtsaker ved å la dem smake på is Prøvesmaking og overkonsum er to forskjelllige ting. Is kan være skadelig dersom hele kostholdet består av sukker og meieriprodukter, men smak på is blir ingen frisk person hverken allergiker av ,eller syk av.

Lite gjennomtenkt blir det først når kostholdet baseres på bl.a. usunne ting som en fast del av måltidene. Gir man en 6-måneder gammel baby en skål med is ,og mater babyen med hele skålen til den er tom for is, ja da tenker man kanskje ikke så langt. Men derfra til å la babyen smake en liten skje fra meg, er miiiiilevis forskjell.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 14:37   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Jeg blir litt av de som mener at man ikke skal bry seg om hva andre gjør. Selvsagt skal man det. Det er til barnets beste at alle voksne bryr seg om hva foreldre gjør i fht ungene sine. Og barns beste er det vitkigste for meg.

Foreldres beste er helt uvesentlig, og jeg er ikke med på ideen om at dersom mor har det bra-har barnet det bra. Noen m.dre har det bra på speed, andre på alkohol, atter andre har et best mens de kjederøyker sge gjennom svangerskapet.

Jeg synes ikke at foreldre skal ta lett på det ansvaret det er å ha barn. Jeg ser at enkelte foreldre synes det er moro å eksperimentere med å gi ungene smaksprøver av mat som er dokumentert som allergitriggende, synes ikke det er så farlig å la dem sitte feil vei eller ikke bryr seg om at barnet gråter og ønsker kroppskontakt.

Jeg synes det er mange dårlige foreldre, jeg. (Jeg synes også det er mange flinke, men jeg overraskes over hvor mange som ikke tar foreldreansvaret alvorlig) Det holder ikke å påstå at moderskap i seg selv kvalifiserer til å kalle seg en god mor. Dumme mødre, tilbakestående mødre, gale mødre, rusa mødre er alle mødre og de er alle glade i barna sine. Incestutøvende foreldre er glade i barna sine. Psykopater er glad i barna sine. Men det holder ikke. Det er ikke nok.

Jeg synes det minste man kan forlange av en forelder er at man gjør det som er best for barnet. Det er ikke best for barn å få smake is når de er 6 mnd. det beste er å få morsmelk. Er det vanskelig å forstå? Det beste er ikke å sitte usikret eller dårlig sikret i bil. Det beste er å sitte godt sikret, så bra sikret som overhodet mulig, faktisk. Det beste for barn er heller ikke å bli utsatt for skrikekurer, det er nok heller det beste for foreldrene. det beste for et barn er å bli sett, bli tatt vare på, bli tatt på alvor, føle seg trygg og vite at dets behov alltid blir tatt på alvor.

Man kan selvsagt ikke lykkes 100% hele tiden, men man bør ha som mål å få til mest og best mulig. Og ikke nøye seg med halvveis, litt eller "greit nok". det er tross alt levende små individer man har fått ansvar for, og det ansvaret bør man ta på alvor.

,

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 15:15   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det tok da lang tid før du kom inn hit

Jeg jobber og diskuterer fordeler og ulemper med kjelesett til 30 000,- med deg

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 16:39   #13
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Men strengt tatt, i den iskremdiskusjonen. Kanskje barnet på bildet fikk smake for første gang...og at de lot det være med det. Et barn tar ikke skade av å smake is. Man får ikke allergi av å smake på noe. At man ikke gir spedbarn is på daglig basis er vel rimelig logisk for de aller, aller fleste.

Forskjellen ligger gjerne i det at man hver dag skal gi barne ernæringsrik, sunn, god og variert mat. DER bommer mange. Dersom man er flink med ernæring, så skader det absolutt ikke at barnet får smake på is en gang i blant. Tvert i mot.

Jeg skulle ønske du hadde rett. Lillebror ville garantert spydd av isen, enten han var seks måneder eller tre år.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 16:47   #14
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Jeg avventer; blir med på metadiskusjon, men er lei av is.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 16:52   #15
Stillongs
Aktiv
 
Stillongs sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 203
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Men strengt tatt, i den iskremdiskusjonen. Kanskje barnet på bildet fikk smake for første gang...og at de lot det være med det. Et barn tar ikke skade av å smake is. Man får ikke allergi av å smake på noe. At man ikke gir spedbarn is på daglig basis er vel rimelig logisk for de aller, aller fleste.

Forskjellen ligger gjerne i det at man hver dag skal gi barne ernæringsrik, sunn, god og variert mat. DER bommer mange. Dersom man er flink med ernæring, så skader det absolutt ikke at barnet får smake på is en gang i blant. Tvert i mot.

Jo, et barn kan ta skade av å smake på is. Jo, et barn som er allergisk vil få en allergisk reaksjon av en smakebit, og noen ganger er det kun denne smakebiten som skal til for å trigge allergien.

Min barndomsvenninne holdt på å dø, hun, som spedbarn. Hun var allergisk mot melk, og fikk erstatning basert på kumelk på flaske en gang.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 17:29   #16
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Jo, et barn kan ta skade av å smake på is. Jo, et barn som er allergisk vil få en allergisk reaksjon av en smakebit, og noen ganger er det kun denne smakebiten som skal til for å trigge allergien.

Min barndomsvenninne holdt på å dø, hun, som spedbarn. Hun var allergisk mot melk, og fikk erstatning basert på kumelk på flaske en gang.


Men kjære vene, man gir da ikke en unge som er allergisk noe som det er allergisk mot! Det synes i alle fall klinkende klart for meg, og de faller liksom utenfor diskusjonen. Jeg har matallergier herfra til evigheten jeg også, og jeg spiser jo ikke det jeg er allergisk mot, og jeg har vært svæææært forsiktig med å introdusere de tingene jeg er allergisk mot for datteren min. Logisk nok.

Et barn uten allergier tar IKKE skade av å smake på is. Var det bedre?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 17:30   #17
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Men kjære vene, man gir da ikke en unge som er allergisk noe som det er allergisk mot! Det synes i alle fall klinkende klart for meg, og de faller liksom utenfor diskusjonen. Jeg har matallergier herfra til evigheten jeg også, og jeg spiser jo ikke det jeg er allergisk mot, og jeg har vært svæææært forsiktig med å introdusere de tingene jeg er allergisk mot for datteren min. Logisk nok.

Et barn uten allergier tar IKKE skade av å smake på is. Var det bedre?

Men poenget her er jo at man vet ikke det med en baby. Babyen kan ha allergier, og en liten smak av is kan trigge allergier. Hvorfor i himmelens navn ta sjansen? Det er så unødvendig!

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 17:45   #18
Stillongs
Aktiv
 
Stillongs sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 203
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Men kjære vene, man gir da ikke en unge som er allergisk noe som det er allergisk mot! Det synes i alle fall klinkende klart for meg, og de faller liksom utenfor diskusjonen. Jeg har matallergier herfra til evigheten jeg også, og jeg spiser jo ikke det jeg er allergisk mot, og jeg har vært svæææært forsiktig med å introdusere de tingene jeg er allergisk mot for datteren min. Logisk nok.

Et barn uten allergier tar IKKE skade av å smake på is. Var det bedre?

Men kjære vene, du vet da ikke om allergien før du har gitt barnet noe det reagerer på.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 19:59   #19
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Men kjære vene, man gir da ikke en unge som er allergisk noe som det er allergisk mot! Det synes i alle fall klinkende klart for meg, og de faller liksom utenfor diskusjonen. Jeg har matallergier herfra til evigheten jeg også, og jeg spiser jo ikke det jeg er allergisk mot, og jeg har vært svæææært forsiktig med å introdusere de tingene jeg er allergisk mot for datteren min. Logisk nok.

Et barn uten allergier tar IKKE skade av å smake på is. Var det bedre?

Nei, men dersom barnet aldri har smakt noen av delene før (barn under ett år) vet man ikke hva det kan reagere på, og særlig om det er snakk om mindre barn så skal det ikke så mye for å sette små kropper ut av balanse. Da er det tross alt bedre å la være og vente litt.

Men til den omtalte tråden, det er enkel nettikette å styre unna de værste diskusjonene om gode mødre, hysteri og "alt med måte" i skrytetråder. Tror ikke vi kommer langt med piggene ute, dessverre.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 00:06   #20
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Jo, et barn kan ta skade av å smake på is. Jo, et barn som er allergisk vil få en allergisk reaksjon av en smakebit, og noen ganger er det kun denne smakebiten som skal til for å trigge allergien.

Min barndomsvenninne holdt på å dø, hun, som spedbarn. Hun var allergisk mot melk, og fikk erstatning basert på kumelk på flaske en gang.

Mener du at moren til din barndomsvenninne ikke skulle ha gitt barnet sitt erstatning?

Det er mye som kan skje, men jeg synes som Elin at en liten smak av softis til en 6 mnd baby ikke er det verste som kan skje. Hvis man derimot lar et lite barn (eller barn generelt) spise is hver dag, saft hver dag, diverse søte frokostblandinger hver dag, søt youghurt hver dag osv. osv. - ja da er det straks litt verre.

Jeg er tilhenger av Elin-holdningen, slik gjør jeg det med mine barn!

(Moren deres - derimot - er IKKE underlagt slike restriksjoner...Litt dårlig holdning der - koser meg desverre litt for ofte med noe godt på kveldene...)

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no