Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Skikkelige blundere og andre artige mathistorier

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-07, 23:26   #341
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skikkelige blundere og andre artige mathistorier

Den kaka LilleLeo er helt fantastis på sin veldig egne måte. Jeg hadde også grått om jeg hadde fått den på dåpsdagen. Men jeg må innrømme at jeg ler så jeg griner når jeg ser den igjen. Beklager, det er ikke pent å le av andres "ulykke", men jeg klarer virkelig ikke å la være.

Gammel 03-12-07, 23:41   #342
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Når man skal lage skillingsboller for første gang går det an å kjevle deigen ut til et rektangel, ha på smør, sukker og kanel for deretter å skjære i fine lange strimler før man ruller en og en strimmel sammen - men det tar fryktelig lang tid...

Det kan jeg levende forestille meg, du!

Gammel 03-12-07, 23:42   #343
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en gammel bekjent av meg som driver et konditori, altså dette handler ikke om baking men hva en kake faktisk kan være verdt for noen.

Hun kommer i god driv opp bakken nedi her, øverst er det et fotgjengerfelt. Der stod det en bil som ikke hadde fått opp farten etter å ha stoppe for en forgjenger. Den gamle bekjente av meg, nekter å bråbremse, da ryker jo kaka. Det hun kanskje ikke tenkte på var den uansett røyk når det smalt!
Enden på visa ble dyr og ny fem etasjes bryllupskake måtte lages.

Gammel 03-12-07, 23:45   #344
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Første innvitasjon av svigerfar og dama ble til en middag. Stek kan jeg, men sauser er det heller labert med. Så jeg har lært meg å lage en saus, fløtesaus.

Svigers kommer, steken er ferdig. Potene flotte samt alt tibehør er bra. Så var det sausen da, litt ekstra pepper og smaken var der. Kanel passer bare ikke like bra.

Ble toropose på oss, hadde ikke mer indergrienser til ny saus.

Gammel 03-12-07, 23:49   #345
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Standard

Skulle bake kransekakestenger, eller hva det nå heter. Ikke kaka, men stenger. Alt endte i en bløt flytende masse i ovnen. Aner ikke den dag i dag hva jeg gjorde galt, var første og siste gang jeg prøvde meg på det.

Søsteren min skulle lage middag til oss engang. Hjemme hos oss. Mellomste var nyfødt og hun skulle være snill. Koteletter er godt, men ikke når de er stekt i to timer i stekeovnen.

Gammel 04-12-07, 00:04   #346
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Gammel 04-12-07, 01:40   #347
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Jeg ler å ler å ler!

LilleLeo vinner tråden både med Pizzamordet å dåpskaken(fordi om du ikke laget den selv)

Har sikkert maangen blundere å komme med jeg også , må bare tenke hvem av dem som er enklest å skrive om...hehe.

Gammel 04-12-07, 07:02   #348
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Skikkelige blundere og andre artige mathistorier

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Hva tror du jeg gjorde? Når sambo hentet den, åpnet han lokket, så den og tenkte: "Oi! Den var stygg!!", og så pakket han den ned og kjørte hjem til meg, som hyl-gren.

Det var det jeg fikk med meg, og beklager, men jeg ler også av den kaka nå, selv så lite pent det er

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-07, 07:39   #349
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skulle steke kalkun for første gang. Søsteren min fortalte at jeg måtte huske å steke den med brystet opp. Jeg var sikker på at hun tullet med meg og skulle iallfall ikke gjøre som hun sa.

Da vi skulle begynne å skjære i den var den veldig hard og rar, og plutselig gikk det opp for meg at den måtte snues.

Den var iallfall god og saftig da!

Gammel 07-12-07, 14:59   #350
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

(...)
Koteletter er godt, men ikke når de er stekt i to timer i stekeovnen.

Joda. Du har vann i langpanna, krydrer godt, når vannet er kokt ut, har du i mais og grønnsaker til baking. Kjæresten min er ekspert på dette, går ikke an å lage mørere koteletter.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 15:01   #351
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så lite glad som jeg er i å sy, så har jeg forsøkt å stifte sammen kalkunen etter å ha fyllt den med stuffing... Med en vanlig kontorstiftemaskin. Og sikkerhetsnåler.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 15:21   #352
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var rundt 8-10 år (skal det nevnes til mitt forsvar) trodde jeg at sukkerkulør var sjokoladesaus. Jeg serverte mine foreldre is med sukkerkulør. :urk:

Neste gang hadde jeg lært og skulle lage sjokoladesausen selv. Det stod 1/8 ts salt i oppskriften, men jeg var nok ikke så stø i matte. Den ble VELDIG salt!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 17:22   #353
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har jeg ledd meg gjennom tråden, og ser ut som en panda!

Har forøvrig et par blundere selv også, da.

Jeg var elleve år gammel. Søsteren min og jeg skulle være snille piker og lage middag til mamma og pappa. Vi skulle ha komler, og brukte en sånn posegreie. Kokte dem i saltet vann, og alt var vel. Så var det da tilbehøret. Enkle som vi var, så tenkte jeg at vi skulle ha pølser og gulrøtter. Jeg fikk det for meg at jeg skulle dampe gulrøttene over pølsene som kokte. Det falt meg liksom aldri inn at pølser trossalt skal trekkes, ikke kokes. Vel, jeg kokte nå pølsene, med gulrøttene i sånn dampgreie over. Gikk fint det, helt til vi glemte dem. Resultat: Røyklagt kjøkken, gulrøtter som smakte røyk, og pølsene lå sprukne og totalt forkullet i bunn av kjelen. Kjelen måtte kastes.

I samme alder skulle en venninne av meg, og jeg, lage sjokoladekake. Vi fant ingen oppskrift, så vi brukte fantasien, og bakte i vei. Tom for hvetemel? Jaja, potetmel duger vel. Tom for bakepulver? Jaja, blås i! Resultat: En veldig spretten kake. Fin som sprettball, dog uspiselig.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 22:51   #354
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Joda. Du har vann i langpanna, krydrer godt, når vannet er kokt ut, har du i mais og grønnsaker til baking. Kjæresten min er ekspert på dette, går ikke an å lage mørere koteletter.

Men ikke på en rist.

Den mannen din lager høres derimot godt ut da.

Gammel 07-12-07, 23:40   #355
Tulip
Rather Unfriendly

Tulip sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Tulip har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ikke så veldig artig historie egentlig, men men.., er en julete historie om ikke annet . Hadde svigersfam på besøk for noen juler siden. Idet jeg skulle sette pinnekjøttet til sine 3-4 timer med dampkoking, gikk det med et sjokk opp for meg --- jeg (ikke spør hvorfor det står JEG, og ikke MIN MANN) hadde glemt å legge kjøttet i vann over natten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Oh My Gggggggod, for en følelse det var gitt - første julen med den fam på besøk, og jeg skulle altså servere seigt sauekjøtt på sjølvaste julafta.

Vi fant til slutt en restaurant som solgte oss nytt ferdiglaget kjøtt, så det ordnet seg da. Nå har MIN MANN tatt et ørlite steg fram i denne sammenheng og innsett sitt medansvar. Aldri så galt at.....

Gammel 08-12-07, 08:22   #356
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I den gaten: Mamma oppdaget en julaften for noen år siden at hun hadde glemt å kjøpe kålrabi! (Det var den samme julaften som mamma klippet over ledningen til julelysene, vannet frøs og hovedsikringen gikk). Heldigvis bor vi like ved en stor institusjon, og mamma gikk bort og tigget kålrabi der.

FOR en jul. Den har blitt morsommere i ettertid enn der og da...

Gammel 08-12-07, 09:36   #357
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Gammel 08-12-07, 17:39   #358
TGM
drømmende

TGM sin avatar

TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jordbærsmørkrem er ikke så veldig godt på bløtkaka.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 17:43   #359
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Jeg har alltid vært flink til å lage mat, men av og til må det jo nesten gå gale.

For noen måneder siden skulle jeg lage pizza-boller.
For å si det sånn... Det så litt makabert ut på kjøkkenbordet:

Det var egentlig veldig morsomt, men jeg ble så sint at det endte med at jeg sto og hulket på kjøkkenet
Lille var syk nemlig, og jeg skulle være god mor og lage noe godt til henne.

Nå ler jeg jaggu godt her!

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 15:34   #360
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Dette må være den beste tråden jeg har lest noen sinne tror jeg!
Har ledd meg gjennom hele tråden nå.
Siden jeg jobber med mat så har jeg ganske mange historier på lager, både fra meg selv og andre.
Kan starte med en som skjedde med en stakkars kokkelærling da jeg jobbet på storkjøkken for et par år siden..
Dagens suppe var squashsuppe med sprøstekt bacon. Og denne lærlingen som var helt ny hadde fått beskjed om å kutte squash i fine terninger.
Hun var ganske stresset men satte i gang å kutte, med kniv.
Når man lager mat til mellom 500-1000 mennesker så sier det seg selv at det er store mengder som skal lages, og det er selvsagt maskiner som kutter opp grønnsakene i fine biter.
Men uansett, denne stakkars lærlingen kuttet og kuttet, kokkene ble etter hvert oppmerksomme på denne lille blunderen, og det ble en del fnising. Det de ikke la merke til derimot, var at jenta stod å skar opp AGURKER istedenfor squash... Dere kan tenke dere kjøkkensjefen når hun stolt kom med de pent opphakkede agurkene og skulle ha i squashsuppen.

Emneord
kjøkkenfadeser, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.