Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Festing av tråder

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 10:04   #1
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Festing av tråder

Liker du det?

Jeg er en elendig fredigstiller av håndarbeidsprsjektene mine, for jeg misliker så veldig jobben med å feste tråder.
Brodering og hekling er ok, for da gjør jeg det etterhvert, men jeg får ikke til å gjøre det etterhvert på stikketøy.

Noen gode tips? Nå er jeg nemmelig snart ferdig med en stipet genser...

Gammel 18-08-10, 10:07   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festeing av tråder

Jeg er elendig på det. Har en ferdig heklet sparkebukse og en heklet kjole som mangler festing av tråder og sying av knapper. Håpløst.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 10:09   #3
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Festeing av tråder

Jeg liker det ikke, men ferdigstilling har jo mye å si for det ferdige arbeidet, så jeg har lært meg å synes det er ok. Jo flinkere jeg blir, jo mindre misliker det.

Jeg bruker ikke timesvis på et strikkeplagg for så å slenge det sammen i en fei, liksom.

Akkurat trådfesting gjør en da greit mens en ser på TV?

Gammel 18-08-10, 10:37   #4
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Festing av tråder

Neeeei! Hater det. Nå har jeg fx ni sammenheklede bestemorruter liggende. På hver er det 10 tråder å feste. Dvs nitti tråder. Fytti pokker så slitsomt.

Gammel 18-08-10, 10:39   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, jolie, det er da ingenting mot mitt evighetsteppe. Jeg heklet 140 sånne bestemorruter som skulle bli et stort teppe på 10x14 ruter. Det er 4 år siden. Til nå er 20 ruter festet sammen.

minibolle mai 2012
Gammel 18-08-10, 10:47   #6
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å feste tråder er noe av det kjedeligste jeg gjør.

Gammel 18-08-10, 11:02   #7
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Trådfesting er greit TV-arbeid. Det er ikke det morsomste jeg gjør, men det hører med så da må det bare gjøres.

Gammel 18-08-10, 11:14   #8
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Haha, kokos, det er da ingenting mot mitt evighetsteppe. Jeg har 384 sånne bestemorruter som skal bli pledd på 24x16 ruter.

Jeg strikker helst ensfargede plagg nettopp for at det skal bli færre tråder å feste enn med flere farger. Derfor liker jeg så godt de garnsortene som har mange farger på samme tråden.

Gammel 18-08-10, 11:15   #9
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Tåtti: Seriøst?

minibolle mai 2012
Gammel 18-08-10, 11:37   #10
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Haha, jolie, det er da ingenting mot mitt evighetsteppe. Jeg heklet 140 sånne bestemorruter som skulle bli et stort teppe på 10x14 ruter. Det er 4 år siden. Til nå er 20 ruter festet sammen.

Rutene er festet. Jeg hekler dem sammen underveis. Så den saken er biff. Veldig enkelt, her er bildetutorial.

Og ni ruter er bare starten altså. Nå er det ganske mini, for å si det sånn

140 ruter høres ut som en størrelse som er passe for et teppe - men det er 1400 tråder å feste!

Gammel 18-08-10, 11:39   #11
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Standard

MEN! Jeg har festa 30 tråder på en liten time nå.

Gammel 18-08-10, 11:40   #12
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Send det til meg så skal jeg feste jeg.

Gammel 18-08-10, 11:44   #13
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Trådfesting er pyton, dessuten har aldri noen lært meg hvordan man egentlig gjør det på strikketøy. Om noen kan fortelle meg HVORDAN man gjør det korrekt, hadde det vært fint, jeg føler at jeg "finner opp hjulet på nytt" hver gang, med varierende resultat...

Tilhenger av ensfargede prosjekter og laaaaaaaaaaaaaaaaaaange garnnøster, eller sånne fine prosjekter der man bare kan "strikke sammen tråden" når man bytter nøste

Gammel 18-08-10, 11:47   #14
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker heller ikke trådfesting. Men en håndarbeidsblogg hjelper på monteringsvegring, for da må man jo få plaggene ferdig så man kan ta bilde av dem og vise dem frem.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:50   #15
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg liker heller ikke trådfesting. Men en håndarbeidsblogg hjelper på monteringsvegring, for da må man jo få plaggene ferdig så man kan ta bilde av dem og vise dem frem.

Jeg slutta å blogge av den grunn, jeg

Gammel 18-08-10, 11:51   #16
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Sant nok, så jeg fester tråder altså.
Men viser ikke bilde av innsiden.
(Og legger ned mye flid i å finne en fin, fin, så rett som mulig, måte å gjøre det på ting jeg gir bort. Og ikke minst den jeg solgte.)
Men jeg vil gjerne vite hvordan man egentlig, korrekt fester tråder på strikketøy!
På broderi har jeg lært, av en meget detaljfokusert mor som mener baksiden skal være netn like fin om fremsiden, bare rette streker om mulig, ikke masse på skrå og hit og dit, og festingen selvsagt pertentlig utført.
Men strikking... strikkekunnskapene mine er selvlært. Og ingen tutorial jeg har vært borti inneholdt festebeskrivelse...

Gammel 18-08-10, 12:23   #17
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Grunnen til at jeg hater det, er nettop som Malama skriver; at jeg ikke vet hvordan det egentlig skal gjøres.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 12:32   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Haha, kokos, det er da ingenting mot mitt evighetsteppe. Jeg har 384 sånne bestemorruter som skal bli pledd på 24x16 ruter.

Jeg strikker helst ensfargede plagg nettopp for at det skal bli færre tråder å feste enn med flere farger. Derfor liker jeg så godt de garnsortene som har mange farger på samme tråden.

Jeg strikker også stort sett ensfarget. Det går så tregt å rette på strikketøyet hele tiden så det skal bli pent bak. Og blir tråder å feste. Nei, ensfarget er fint. Mønster = fletter.

Men jeg legger litt stolthet ned i å feste alle tråder pent da. Plagget skal være pent på vrangen også.

Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 13:02   #19
Malama

Malama sin avatar

Standard

Smilfjes: Men fortell meg da, hvordan fester man tråder, korrekt og pent (og sikkert, så de ikke går opp i vask, det er min store skrekk...)

Gammel 18-08-10, 13:38   #20
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker pirk, så å feste tråder sirlig med nål er ingen sak. Jeg pleier å gjøre det litt sånn etterhvert. Syr sammen ting etterhvert også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:43.