Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Virker bærplukkeren?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-10, 21:23   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Virker bærplukkeren?

En sånn blåbærplukker jeg ser i butikkene nå om dagen, virker den? Får man plukket mer effektivt, eller blir det bare mer å rense etterpå?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 21:27   #2
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Virker bærplukkeren?

Du må kjøpe deg en renser også! Den virker i hvert fall som bare det.
Bærplukkeren vet jeg ikke noe om dessverre.

Gammel 27-07-10, 21:27   #3
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Plukker MYE mer effektivt, men mer arbeid å rense etterpå. Vi bruker det ihvertfall, for er det mye bær kan et par personer plukke opptil 10 liter på en - to timer. Det tar litt tid å rense bærene, men jeg syns det er enklere enn å plukke for hånd ihvertfall.

Gammel 27-07-10, 22:21   #4
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg bruker ikkje bærplukker lenger, men da er fordi eg ikkje gidder den renskinga. No plukker eg i ein frysepose oppi eit litermål. Då er da berre å knyta, og legga i frysen når eg kjem heim. Da går saktare, men er mykje enklare synest eg. Gjer da same med rips og.

Gammel 27-07-10, 22:23   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er en renser?

Det er så villt mye blåbær i år at jeg tror jeg foretrekker å sitte og rense fremfor å stå krumbøyd i timesvis og plukke.

Gammel 27-07-10, 22:28   #6
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Det er mange måter å rense blåbær på. En rist som holder tilbake bærene og slipper gjennom blad og kvist, eller ennå enklere: Et fuktig håndkle på et skråplan, hvor bærene ruller ned og bøsset ligger tilbake. Eller trykkluft, eller ...

Gammel 27-07-10, 22:29   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De virker som bare juling. Barneutgaven vi har er derimot litt teit, for den kan ikke åpnes for å tømmes slik den store kan.

Ja, også fungerer de ikke til rips.

Gammel 28-07-10, 13:53   #8
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En renser er en sånn greie man fester til støvsugeren.

Gammel 29-07-10, 18:40   #9
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

En renser er en sånn greie man fester til støvsugeren.

Jepp, den har vi også. Helt super! Rensing av bær er det kjedeligste jeg vet...

Gammel 29-07-10, 18:40   #10
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

"Sånn greie" sier meg ingenting.

Gammel 29-07-10, 18:50   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bærplukker virker. Jeg har en litt mindre high tec-renser, nemlig et slags fat med sprekker i bunn, slik at bosset faller gjennom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 19:03   #12
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Bærplukker virker som bare det, hvis det er blåbær du skal plukke, i hvert fall hvis du har mye bær på risa. Pellinga går sikekrt tre-fire ganger raskere enn håndplukking. Med et ristebrett er rensingen fort unnagjort også. Støvsugerrensing har jeg ikke hørt om. Link?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:15   #13
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Her er en slik renser. Tror vår ble kjøpt på jernia for en del år siden. Kostet litt, men vel verdt pengene.

Gammel 30-07-10, 23:25   #14
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Eller trykkluft, eller ...

Har du bilde på hvordan dette fungerer? Jeg har bilde...men bare i hodet mitt...

Gammel 30-07-10, 23:31   #15
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Har du bilde på hvordan dette fungerer? Jeg har bilde...men bare i hodet mitt...

I mitt hode er det et blåprikkete kjøkken.

Gammel 30-07-10, 23:33   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vokst opp med bærplukker og en rund rist til å rense med. Det går vel sånn ca. en million ganger kjappere enn å plukke for hånd antar jeg?

Gammel 30-07-10, 23:46   #17
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg har kjøpt bærplukker (en stor og en liten) samt rist i dag.

Skal bærplukkeren kunne... åpnes? Det kan ikke min tror jeg. Kan noen gi meg et kjapt kurs i hvordan jeg bruker den? Som om jeg skulle spa sand?

Gammel 31-07-10, 00:09   #18
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

ok jeg er skikelig blond i dag men HVA er dette for noe?? neon som har bilde eller hvordan dette fungerer har aldri sett eller hørt om noe slikt.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 00:16   #19
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bærplukkere:

[

Bærrenser:

Bærplukkerne skal ikke kunne åpnes Mei. Bare hell ut i bøtta. Måten man bruker dem på er å dytte den inn i blåbærbusken, og dra den fram og opp. Som en slak U. Det er iallefall slik jeg minnes at jeg brukte den da jeg var liten. Jeg er forsatt traumatisert etter tvangsplukking i barnealder, og har ikke tatt i en bærplukker siden den gang. Men vi har faktisk kjøpt, vi får se om det blir litt plukking snart allikevel.

Gammel 31-07-10, 07:55   #20
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg håper det blir litt oppholdsvær i dag.

Jeg kjøpte med vilje bare en barneplukker, sånn at ungene kan sloss om å bruke den. :motivator:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.