Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kokebokanbefaling - nerdeboka over alle

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-10, 17:41   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kokebokanbefaling - nerdeboka over alle

Jeg har nettopp fått meg Henriette Schønberg Erkens Store Kokebok, i boks sammen med en liten biografi om henne kalt Fra hustellærer til kokebokforfatter. Hvilken bok!

Denne utgaven ble sist redigert i 1951, to år før hun døde. Det er en murstein på nesten 900 sider, og den tar for seg alt en husmor bør kunne. Den har blant annet et eget kapittel om sauser, på rundt 50 sider. Dessertpuddinger får like mange sider. Det er oppskrifter på gåseleverpostei som inneholder en kilo (!) trøfler, og hver eneste tradisjonoppskrift man kan tenke seg. I tillegg til den enorme mengden oppskrifter, er det tips om bordsetting, serviettbretting, kvelning av kaniner, partering av okser og sykestell. Mange av oppskriftene er franske, og er beskrevet med både norsk og fransk navn. Den er virkelig flott, og veldig anvendelig, ikke bare en kuriositet.

Fru Schønberg Erken var nok en feminist av sin tid, i biografien kan man lese at faren hennes var i mot at en dame med hennes sosiale bakgrunn skulle drive med offentlig matlaging: "Han ville bare at vi (døtrene) skulle sitte hjemme, så han kunne telle oss". Alle tre døtrene hans endte opp med å skrive om husstell.

I tillegg til å utdanne seg i Norge tok hun kurs i Berlin, og studerte ved Edinburgh High School of Cookery.

Kan bestilles herfra fra Aschehoug.

Anbefales!

Sist redigert av Tallulah : 10-07-10 kl 21:42.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 17:44   #2
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokebokanbefaling - nerdeboka over alle

Håh! Nå fant jeg årets julegave til mamma, ja!

Sist redigert av Kitty Bastard : 10-07-10 kl 18:10.
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 17:44   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er dette litt i samme gate som Julia Child, kanskje?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 17:50   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Tanta mi har ei utgave fra før krigen, og så har hun funnet 1951-utgaven på et loppemarket til meg. Kan ikke si den brukes så veldig ofte, steketemperaturene er f.eks. litt vel relative. Men morsomt å ha.

Gammel 10-07-10, 17:54   #5
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Den har stått på ønskelista mi lenge. Min sambos bestemor gikk fra dør til dør og solgte den i sin tid - det må ha vært i mellomkrigstida.

Gammel 10-07-10, 18:00   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Scarlettah, ja litt som Julia Child!

Gajamor, jeg syns ikke det er noe vanskelig med steketemperaturene jeg. Men jeg er ganske godt vant til kokebøker fra tiden før elektriske komfyrer, så jeg pleier bare å sammenlikne med et liknende bakverk i en moderne bok hvis jeg er i tvil, og voila! Etter å ha oversatt amerikanske steketemperaturer i mange år også, så har jeg skjønt at det faktisk ikke er sååå farlig med nøyaktig temperatur heller. Men man må nok like å lage mat, og litt utfordringer i matlagingen for å gi seg i kast med de litt større prosjektene i boka, men den har jo lassevis med basisoppskrifter som er superkjekke å ha. Typ sausekapitlet, brødkapitlet og alle oppskriftene på julebakst.

Gammel 10-07-10, 18:18   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Glitter skal lage alle oppskriftene i boken, fra side 1, og blogge om det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 18:36   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg synes Glitter skal lage alle oppskriftene i boken, fra side 1, og blogge om det.

Ja, det syns du vel. Skaffer du finansiering til filmen vi kan lage om det etterpå?

:gjør meg klar til å lage croutons med reker:

Gammel 10-07-10, 18:57   #9
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det kunne jo blitt en mediagreie det da, en norsk versjon av Child-bloggingen. Come on!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 19:04   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har ikke lest kokeboka til Child, men fra filmen fikk jeg inntrykk av at det var fransk gourmetmat? Denne er en husmorbok, altså, så vanskelighetsgraden er nok ikke helt den samme. Men det kunne nok blitt en del humor (Eller gore? Skrekk?) om jeg skulle begitt meg ut på kaninkveling. Også ville jeg bli nødt til å spise ansjos. Og kalvehjerte og -tunge i brun saus.

Edit: Kaninene skulle ikke kveldes. Bare slås i nakken med en tung gjenstand. Og måten man finner ut om en hare er ung eller gammel, er å prøve å rive den i ørene. For håpentligvis etter den er død.

Gammel 10-07-10, 20:17   #11
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Edit: Kaninene skulle ikke kveldes. Bare slås i nakken med en tung gjenstand. Og måten man finner ut om en hare er ung eller gammel, er å prøve å rive den i ørene. For håpentligvis etter den er død.

Gammel 10-07-10, 20:31   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj den må jeg ha! :besatt kokeboksamler:
Jeg har den italienske versjonen. Sølvskjeen, heter den. Over 1000 sider med en haug italiensk husmannskost og ting man bør kunne osv.

Gammel 10-07-10, 20:44   #13
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppforet på denne boken.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 20:46   #14
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det uttales forresten KåågeBåg.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 21:37   #15
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den måtte jeg selvfølgelig kjøpe. Jeg har sett etter den tidligere.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 21:59   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne har jeg arvet etter min bestemor. Den er helt fabelaktig.

Møysommelig slakting av skilpadde, feks. Laaang og detaljert og ganske grym beskrivelse av fremgangsmåten.

Gammel 10-07-10, 22:42   #17
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Og jeg har fått den min svigermor arvet etter sin søster. Den er gammel og velbrukt, om ikke av meg akkurat. Men det er interessant å lese i den.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 23:54   #18
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Hm. Jeg skal jaggu undersøke om svigermor kan ha denne, meget mulig den finnes i samlingen hos mormor også.

Gammel 11-07-10, 00:22   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nå vet jeg også hvordan man dreper en skilpadde. Ouch.

Gammel 11-07-10, 06:59   #20
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg visste ikke at skilpadder var en del av det norske kostholdet på 50-tallet.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:24.