Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Naturlig glutenfritt grovbrød med quinoa

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-10, 13:31   #1
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Naturlig glutenfritt grovbrød med quinoa

Denne oppskriften vil jeg gjerne dele med andre cøliakere og gluten/hvete-allergikere. Den har gitt meg ny tro på at jeg kan bake spiselig brød selv! Og det er veldig enkelt. Det er selve innkjøpsrunden som eventuelt er et hinder her.

Jeg har laget oppskriften selv, så bær over med meg. Første gang jeg bakte det, var alt helt på slump, så dette er en slags rekonstruksjon. Oppskriften er helt sikkert åpen for forbedringer, og i så fall vil jeg gjerne høre om dem!

Grovbrød med quinoa

ca 200 gram quinoa, hirseflak, solsikkekjerner og linfrø i ønsket blandingsforhold (mest quinoa, minst linfrø)

ca 300 gram bokhvetemel og fullkorsrismel i ønsket blandingsforhold

1 ts salt

2 SS mørk sirup

1 ts bakepulver

1/2 pakke gjær

3 dl vann

2 egg

Ha quinoa- og korn-blandingen i en kjøkkenmaskin og kjør til det er litt mindre grovt. Bland det med mel, salt og bakepulver i en stor bakebolle.

Varm opp vann til 37-39 grader, og løs opp gjæren. Visp to egg sammen i et glass el.l.

Ha sirup, vann/gjær og egg i melet og bland godt. Deigen skal ha en nokså løs konsistens, men henge igjen på skjea. Litt som tykk kakerøre.

Ha i to små brødformer som er smurt og strødd med bokhvetemel.

Sett til heving f.eks. over vannbad, tildekket. La heve til ca dobbel størrelse, ca 45-60 min.

Stek midt i ovnen på 200 grader i ca 20 minutter.



Det faller litt sammen etter steking, men føles ikke tungt og kompakt. Litt smuldrete, dog. Kanskje litt fiberhusk kan hjelpe på det. Og litt olje?

Det smaker i alle fall veldig godt!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 13:41   #2
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Naturlig glutenfritt grovbrød med quinoa

Det så veldig godt ut. Må prøves. Takk for oppskrift!

Et annet brødtips: Tidligere Dinkelbakeriet har noen gode naturlig glutenfrie økologiske brød som selges under merkenavnet Friste. Føres av Ultra og kan bestilles inn av flere andre kjeder bla. Meny. Vi prøvde grovbrødet i dag, veldig godt, inneholder: Hirse, bokhvete, vann, gjær og havsalt. Meny tok 42kr for et frossent, halvstekt brød (450g).

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 13:45   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Naturlig glutenfritt grovbrød med quinoa

Takk for tips, HP! Det har jeg ikke sett før. Stadig nye tilbud på glutenfri-markedet, altså. Ellers er jeg veldig glad i brødene fra Bakefri i Kirkegata i Oslo. Særlig tomat- og urte-brødet.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 16:55   #4
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Naturlig glutenfritt grovbrød med quinoa

Nå kom jeg på at jeg ahdde creme fraiche i den opprinnelige oppskriften. Men det kan helt klart sløyfes, for det jeg bakte i dag uten creme fraiche ble også godt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 17:57   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naturlig glutenfritt grovbrød med quinoa

Jeg bakte noe lignende i morges. Jeg har en oppskrift som minner om din, men uten gjær. Det er en fordel at man slipper å heve.

Jeg bruker 450 g mel i uliek varianter. I dag quinoamel, amaranthmel og bokhvetemel. Blander i natron og bakepulver, litt sur væske (appelsinjuice) og rismelk eller soyamelk. Har også i litt honning, urtesalt og fiberhusk. Ikke egg. Hadde også i linfrø og solsikkefrø.

180 grader i ca 45 min.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 18:15   #6
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.648
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Naturlig glutenfritt grovbrød med quinoa

Her er også en oppskrift som jeg har hørt er veldig god:
http://ragnhilda.blogspot.com/search/label/Mat
Datoen 7. desember (ca. midt på siden).

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no