Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svineinfluensa - har mange blitt lurt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-10, 21:10   #1
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Svineinfluensa - har mange blitt lurt

I dag er det en artikkel i A-magasinet som er veldig kritisk til all ståheien i forbindelse med svineinfluensaen. Artikkelen viser også til at WHO skal granskes for å finne ut av bakgrunnen for at Svineinfluensaen ble betegnet som en pandemi. Her inne har man tidligere fått mye pepper for å mene det samme.

Er dere fortsatt overbevist om at det riktige var at alle skulle ta vaksinen?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 21:11   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svineinfluensa - har mange blitt lurt

Vel, jeg har ikke vaksinert meg av den grunn jeg mente at det ikke var nødvendig. Men å gå fra der til å uttale meg om det var riktig for alle eller ikke, det går jo ikke an.

Gammel 22-01-10, 21:15   #3
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er fremdeles overbevist og mener det er alt for tidlig å si om vi ble "lurt".

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 21:16   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Enig i at alt for tidlig å konkludere noe som helst. Om et par år, derimot.

Gammel 22-01-10, 21:18   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er tidlig å komme med en sånn "Jeg hadde rett! Jeg hadde rett! ". Jeg har ikke lest A-magasinet, men har ikke angret på beslutningen om å la meg vaksinere.

Gammel 22-01-10, 21:25   #6
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Føler meg ikke lurt, her ble en syk og ingen vaksinerte.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 21:33   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg ikke lurt, er vaksinert. Det ER faktisk vanskelig å anslå et slikt omfang før pandemien trer i kraft, og jeg synes ikke de statistiske tallene de hadde basert seg på virket halvgale slik de var i artikkelen. Man vet heller ikke hvordan smitteomfanget hadde blitt hvis folk ikke hadde blitt såpass skremt.

Den kan komme igjen i flere bølger og jeg er fremdeles glad vi vaksinerte oss alle sammen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 21:48   #8
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Om det var riktig av FHI å anbefale alle å vaksinere seg kan jeg ikke svare på. Det er vel det de skal undersøke nå. Men når de faktisk anbefalte alle å vaksinere så synes jeg det var riktig at vi vaksinerte oss. Grunnlaget for beslutningen vår vil ikke endres selv om det viser seg i etterkant at det var unødvendig.

Gammel 22-01-10, 21:55   #9
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg å poden er vaksinert, for oss var det riktig valg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 22:00   #10
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Tja... noen av brukerne her inne har jo hatt erfaringer som tilsier at det kansje ikke var så dumt å vaksinere seg når man nå en gang bor i et land der det faktisk var mulig.

For vår del slapp vi relativt billig unna, ungene er vaksinert, vi voksne ikke ennå, men det er rimelig sikkert at vi har vært smitta, føler meg egentlig ikke spesielt lurt.

Gammel 22-01-10, 22:09   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt tåpelig å spekulere i det, syns jeg.

Vi ble anbefalt å ta vaksinen, noen gjorde det og andre ikke. Jeg tror ikke det er særlig fruktbart å bruke mye tid og tankevirksomhet på å fundere på om det var en bra anbefaling eller ikke.
Og om man funderer og grubler og "kloke mennesker" konkluderer med at det var "lureri? Hva da? Hva godt har kommet ut av det? At vi ikke lenger stoler på helsemyndighetene? Det er vel ikke noe ønskesituasjon heller.

Gammel 22-01-10, 22:18   #12
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror det hadde vært MYE verre om det motsatt hadde skjedd.
Vi gjør ganske mye som i 99 % av tilfellene strengt tatt ikke er nødvendig
vi låser dørene, tar på sikkerhetssele i bil, osv...

Gammel 22-01-10, 22:25   #13
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vel, jeg har ikke vaksinert meg av den grunn jeg mente at det ikke var nødvendig. Men å gå fra der til å uttale meg om det var riktig for alle eller ikke, det går jo ikke an.

Enig med Sitron.

Jeg fulgte magefølelsen og fikk høre av flere at jeg/vi var usolidarisk osv. Men når man skal sette en omstridt vaksine, så vil jeg VITE at det er veldig
nødvendig. De fleste her ble vaksinert etter at toppen var i november, så jeg tenker mitt. Men ting kan jo blusse opp osv.....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 22:42   #14
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sikker på at jeg hadde SI før jeg ble vaksinert. Jeg føler meg ikke lurt, alle i familien har tatt den. Bare jeg ble syk, men altså FØR vaksinen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 23:58   #15
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg føler meg ikke lurt, er vaksinert. Det ER faktisk vanskelig å anslå et slikt omfang før pandemien trer i kraft, og jeg synes ikke de statistiske tallene de hadde basert seg på virket halvgale slik de var i artikkelen. Man vet heller ikke hvordan smitteomfanget hadde blitt hvis folk ikke hadde blitt såpass skremt.

Den kan komme igjen i flere bølger og jeg er fremdeles glad vi vaksinerte oss alle sammen.

Jeg synes det er greit å vaksinere seg når det er snakk om en sykdom som er potensielt farlig, som er smittsomt og som man faktisk har et vaksinetilbud på. Og jeg stoler på at helsemyndighetene tar avgjørelser på et kvalifisert grunnlag.

Jeg har forøvrig tatt vaksine mot sesonginfluensa tidligere, og tenker nå som da at det er greit å vite at jeg mest sannsynlig ikke får det i alle fall når kroppen melder om småforkjølelser o.l. i systemet.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 00:10   #16
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå døde det faktisk noen som i utgangspunktet burde tålt en sesonginfluensa greit, så jeg synes det var grunn god nok. Hadde det kommet en vaksine mot HIV hadde jeg tatt den også, selv om det statistisk sett er svært lite sannsynlig at jeg utsettes for smittefare. Eller kreft osv. Der det finnes vaksine mot sykdom med mulig dødelig utfall ville jeg valgt vaksine, helt klart.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 06:05   #17
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Vi er ikke vaksinert, men det er fordi vi med 99,9 % sansynlighet har hatt svineinfluensa. Da ble det for meg uforståelig at vi skulle vaksinere oss.

Jeg synes det er flott at slikt undersøkes men det er ikke alltid så svart/hvitt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 06:17   #18
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjenner ingen som har hatt kraftig influensa denne sesongen, og kjenner en som har fått påvist svineinfluensa. Jeg og barna tok vaksinen etter råd fra lege. mannen nektet

Gammel 23-01-10, 09:16   #19
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei lurt synes jeg ikke vi ble. Men jeg synes media godt kunne gå i seg selv og lure på om de ikke hausa det "litt" for mye opp....

Jeg vaksinerte meg, ikke de andre - og jeg angrer ikke på noe av det

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 09:17   #20
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Vel, jeg døde nesten av svineinfluensa, og jeg er såkalt ung og frisk i sykehusverdenen. Altså ikke i noen risikogruppe og ingen underliggende sykdommer. I mine øyne var det helt riktig å gå så kraftig ut og be alle vaksinere seg. Vanligvis med sesonginfluensa så er det noe friske mennesker klarer helt fint og man kan ta et valg om å la være å vaksinere seg fordi man ikke vil få noen alvorlige komplikasjoner. Med svineinfluensa er det annerledes. Her kan friske mennesker plutselig få alvorlig sykdom, og det er helt tilfeldig hvem det rammer. Jeg var selvfølgelig nesten så uheldig det gikk an, og sjansen er liten for at andre vil få det på samme måte. Dog er den sjansen er til stede, selv om du føler deg frisk og fin til vanlig. Det er det som er så skummelt.

Forøvrig er det noen som antyder at man kan få en tredje topp, det er visst vanlig med slike sykdommer. Forhåpentligvis blir det ikke noe dramatisk siden så mange har vaksinert seg nå. Slik jeg ser det i forhold til denne sykdommen er det et nærmest et samfunnsansvar å vaksinere seg slik at man ikke er med på å spre svineriet. Men det er klart, min mening er ganske påvirket av det jeg har vært igjennom de siste to månedene.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.