Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan man lage gode koteletter?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-10, 21:49   #1
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Kan man lage gode koteletter?

Ja, det lurer jeg på.

For jeg lager alltid seige, tørre og kjipe koteletter. Nå er ikke jeg så veldig glad i svinekjøtt selv, så jeg gir egentlig blaffen, men øvrige husstandsmedlemmer kunne gjerne tenkt seg koteletter til middag dann og vann.

Hvordan får man koteletter som ikke smaker mdf?

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 21:53   #2
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man lage gode koteletter?

Mine koteletter smaker alltid saftig og godt. Jeg salter og peprer før steking. Ingenting hokuspokus.

Gammel 14-01-10, 21:54   #3
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Stek de, så lar du de dampe i eplecider. Under lokk, så klart. Om du vil kan du lage saus av sjyen etterpå, men jeg har surkål og poteter til.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 21:56   #4
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Krydre de godt og ikke steke de for lenge. Rask stekeskorpe på pannen og ettersteking i ovnen går også fint. Følg med på stekingen så du får tatt dem ut før de blir tørre.

Gammel 14-01-10, 21:58   #5
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Skal du lage koteletter må du vel strengt tatt være gris.

Gammel 14-01-10, 21:59   #6
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Mine koteletter smaker alltid saftig og godt. Jeg salter og peprer før steking. Ingenting hokuspokus.

Jo, det være noe hokuspokus jeg går glipp av, for de blir alltid skikkelig seige og fæle.

Steiker du de fort og brutalt på høy varme eller steiker du de lenge? Panne eller steikeovn?

:kottiskløne:

Gammel 14-01-10, 21:59   #7
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Skal du lage koteletter må du vel strengt tatt være gris.

Mulig jeg ville gjort meg bedre som gris enn som kokk.

Gammel 14-01-10, 22:03   #8
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg setter på stekeplaten, og imens legger jeg koteletter på tørkepapir. Krydrer dem godt med salt og pepper. Når pannen er god og varm slenger jeg oppi en stor dæsj melange. Skrur så ned platen på 8 (der 10 er høyest) og steker kotelettene 2-3 minutter på hver side. Så skrur jeg ned varmen til 6, og snur kotelettene når jeg ser blod komme opp av kjøttet. Når det er klar væske som kommer opp, er kotelettene ferdige.

Men som andre sier lenger opp; det å legge dem i stekeovnen etter å ha forstekt dem litt, er veldig lurt. Da gjerne med eplejuice, ananasjuice eller appelsinjuice. Jeg steker gjerne noen ringer med ananas ved siden av, dersom jeg bruker ananasjuice.

Gammel 14-01-10, 22:07   #9
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg setter på stekeplaten, og imens legger jeg koteletter på tørkepapir. Krydrer dem godt med salt og pepper. Når pannen er god og varm slenger jeg oppi en stor dæsj melange. Skrur så ned platen på 8 (der 10 er høyest) og steker kotelettene 2-3 minutter på hver side. Så skrur jeg ned varmen til 6, og snur kotelettene når jeg ser blod komme opp av kjøttet. Når det er klar væske som kommer opp, er kotelettene ferdige.

Men som andre sier lenger opp; det å legge dem i stekeovnen etter å ha forstekt dem litt, er veldig lurt. Da gjerne med eplejuice, ananasjuice eller appelsinjuice. Jeg steker gjerne noen ringer med ananas ved siden av, dersom jeg bruker ananasjuice.

Takk for "koteletter for dummies"-oppskrift, skal prøve den sånn neste gang. Jeg har sikkert ødelagt de ved å la de steke for lenge.

Gammel 14-01-10, 22:10   #10
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Bare hyggelig.
Det beste tilbehøret, synes jeg, er poteter og dampkokt brokkoli. Så steker jeg brokkolien i stekesjyen til kotelettene. Mmmm! Åhr! Nå ble jeg sulten. Takk skal du f*** meg ha, lizzom.

Gammel 14-01-10, 22:12   #11
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Gjelder oppskriften både svinekoteletter, nakkekoteletter og andre typer koteletter?

Har du stekepanne med høy kant og lokk, så kan de ligger der å godgjøre seg i stekesjyen og bittelitt vann på avskrudd eller veldig lav varme på platen mens du klargjør de siste tingene av tilbehøret.

Gammel 14-01-10, 22:19   #12
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Dette gjør jeg med alle slags mulige koteletter, kanskje bortsett fra slike grufsete koteletter mannfolka har i trynet.
Jeg bruker jernstekepanne. Når jeg har stekt brokkolien tar jeg litt av vannet og smøert de ble dampet i og heller i pannen sammen med litt mer melange. Steker opp, mens jeg skraper i pannen for å få med alle de gode smakene som har satt seg der, og heller til slutt over kotelettene som jeg har i et pent ildfast fat(som kan settes i stekeovn på 70-80 grader for å holde varmen). Deilig stekesjy!
:fortsatt sulten:

Gammel 14-01-10, 22:28   #13
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker å kline sennep på dem før jeg steker dem.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 22:40   #14
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Ikke dumt å marinere dem først heller; med noe surt (eplesider, sitron, ananas etc)+ olje+ eventuelt krydder. Marinaden vil gjøre kjøttet mørere og saftigere.

Jeg ville stekt i smør på begge sider for stekeskorpe, og etterstekt på lavere varme i ovnen. Eller ha i ingredienser til saus rett i pannen etter at kottisene har fått stekeskorpe og la dem syde ferdig i sasuen, det gjør også kjøttet veldig mørt og saftig. Saus kan for eksempel være creme fraishe blandet med litt kraft (vann+ buljong), litt edikk eller vin og smakt til med sennep og timian.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 07:26   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har funnet oppskrift som er blitt populær hos hele familien. Kutt opp masse "harde grønnsaker" som potet, gulrot, kålrot, sukkererter, brokkoli osv. slik at det dekker bunnen i en langpanne. Krydre. Legg nakkekoteletter, som er saltet og pepret, rett på grønnsakene. Stek på 160 grader i 1,5 til 2 timer.

Det er enkelt, penkelt å lage, men trenger jo ganske langt tid i stekeovnen. Og så blir det fryktelig godt.

Gammel 15-01-10, 07:36   #16
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor lager verdens nydeligste ovnssurrede koteletter, de er så møre at de faller av beinet. Skal høre med henne hva det er hun gjør.

Gammel 15-01-10, 07:46   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns også nakkekoteletter er lettere å få til enn vanlige svinekoteletter.

Gammel 15-01-10, 09:00   #18
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi steker dem i pannen med en god klatt margarin for å få stekeskorpe og krydrer godt. Legger de i stekeovnen sammen med sjyen og lar de ligge 3 timer på rundt 100-120 grader.
De blir kjempemøre og veldig gode.
Lager fløtesaus av sjyen.

Gammel 15-01-10, 09:04   #19
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker å lage en variant med annanasringer og ost på toppen av koteletten.

Gammel 15-01-10, 09:08   #20
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke lest svarene over. Jeg ville bare skrive hvordan jeg gjør det.

Jeg legger 6 koteletter i en ildfast form. Har i litt kjøttbuljong, salter med salt og pepper, og har i litt vann. Har grønnsaker og løk rundt også i formen.

Dette står under aluminiumsfolie i stekeovnen i 1,5 time ca, ved 160 grader.

Da blir kotelettene kjempegode.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.