|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Store tall?Eldsten min synes tall er spennende, og i morges snakket vi om store tall. Men hva heter det egentlig når tallene blir særdeles store? Jeg forsøkte meg litt med ti, hundre, tusen, million, milliard, billion, billiard, trillion(?) trilliard(?). Etter det var jeg fristet til å bruke onkel Skrues fantasillion og fantasilliard, men det finnes vel skikkelige navn også, og ikke bare tierpotenser eller hva det kalles. Jeg lovte å finne ut av det, så nå trenger jeg hjelp. Sist redigert av Kaija : 10-01-10 kl 13:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Det neste må da vel bli kvadrillion og kvadrilliard da, må det ikke? |
![]() |
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]()
![]() |
#4 |
Textrovert
|
![]() Jeg vet bare om googol, jeg, da. Jeg synes nemlig det er så kult at Google er oppkalt etter googol, men problemet var bare at de ikke kunne stave det.
![]() |
#5 |
|
![]() Tusen takk! Nå har jeg funnet ut litt selv også.
Eksempelvis er tri = tre og trillion er lik 10000003 tilsvarende kvadr = 4 og kvadrillion er lik 10000004, kvint = 5 og kvintillion er lik 10000005 etc. Betegnelsene fortsetter således i det uendelige. I praksis benyttes meget sjelden betegnelser på større tall enn milliard. Dette har både sammenheng med fare for sammenblanding med de amerikansk-engelske formene og at ordene er generelt lite kjente. I vitenskapelig sammenheng foretrekkes å enten benytte SI-prefiks eller Eksponensiell notasjon. Så da må vel fortsettelsen bli septimillion, septimilliard, og noe med okt-etterllerannet, kanskje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Quiet, please
|
![]()
Kult, dette har keg også lurt på.
![]() |
#7 |
|
![]()
Ja, det blir vel mer rett. Rart hvor mye en kan gå og gruble over. Godt det ikke bare er meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2010
![]() |
![]() Sv: Store tall?For et kult forum! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Off the map.
|
![]() Sv: Store tall?
Jo og så finnes det talllet googolplex.
![]() |
#10 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Store tall?
Universet inneholder noe sånt som 10^80 elementærpartikler; dermed vil det antagelig bli problematisk (også i overskuelig fremtid |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Store tall?Hvis vi først skal snakke om ordentlig store tall, kommer vi ikke utenom Skewes' tall: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|