Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når definerer du mat som søppel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-07, 22:49   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når definerer du mat som søppel?

Jeg er inne i en litt selvreflekterende fase, kjenner jeg - og de siste dagene har jeg vært på studiesamling,
hvor bl.a teamet diskurser er blitt tatt opp...

Med diskurs menes her hva du gjør/sier/mener som en gitt sannhet, uten at du egentlig har tenkt over det - eller egentlig kan begrunne det annet enn at "slik gjør vi det-/gjør vi det ikke her..." Det er nødvendigvis ikke noe galt i diskurser - det interessante ligger i å reflektere litt rundt dem, hvorfor har vi disse diskursene, hva gjør de med oss?

Nok om det... Altså - med tanke på dette er jeg litt selvreflekterende for tiden - og tok meg selv i en slik diskurs...

Storebror hadde nettopp spist kveldsmat. Han var lagt for natta - jeg hadde ryddet bort etter kveldsmåltidet. Blant annet hadde jeg kastet en halvspist brødskive som lå igjen på tallerkenen.

Søplekassa var rein - søppelposen var rein - det var kun den halvspiste skiva som lå i posen.

Det går fem minutter - så hører jeg fra overetasjen:

"Mamma! Jeg glemte å spise opp skiva mi - jeg er mer sulten. Kan jeg få den nå, vær så snill?"

Min umiddelbare respons var da å lage ny skive til guttungen. Den halvspiste - som jeg kasta for fem minutter siden, i den rene søppelposen - var definert som søppel. Det bød meg i mot å skulle plukke den opp og gi til ungen min.

Jeg må flire litt av meg selv... Hvor "uren" var egentlig den brødskiva blitt av å ha ligget i fem minutter i en ren søppelpose?

For meg var det skvett umulig å plukke opp den skiva og gi til ungen min... Jeg valgte å gi ham en ny skive i stedet. Ergo brukte jeg også ekstra med brød, pålegg etc... (Ikke at jeg ikke unner ungen min det, altså...)

Så - hvordan ville du gjort det?`

Ville du plukket skiva - som hadde ligget i fem minutter i en rein søppelpose - og gitt til barnet ditt, eller ville du gitt barnet en ny skive?

Hvordan begrunner du valget ditt?

Sist redigert av Inagh : 17-01-07 kl 23:03.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 22:52   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når definerer du mat som søppel?

Morsom problemstilling

Meen.. jeg tror kanskje jeg ville gjort som deg.. Laget en ny skive. Selv om det, som du sier, ikke har "skjedd" noe med den skiva, som har ligget i en ren pose..

Men det er noe å ta det ut av en søppelpose, og gi til barnet sitt da.. selv om posen er ren.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 22:54   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der er ganske morsomt å tenke over. Hvorfor er f.eks. en saus nydelig på tallerken, men motbydelig på slipset?

Og nei, jeg hadde nok ikke plukket opp skiven fra posen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 22:55   #4
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe, jeg har lurt på det der selv. Jeg tror jeg ville laget en ny skive til barnet, men jeg må innrømme at jeg har plukket opp noe fra en tom søppelpose etter at helten hadde kastet det. Nå husker jeg ikke akkurat hva det var … ?

Gammel 17-01-07, 22:57   #5
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg må innrømme at jeg ut fra overskriften hadde tenkt å svare "Når maten smaker godt, men ikke gjør noe som helst godt for kroppen - snarere tvert imot." Jeg ble egentlig ganske overrasket over hva innlegget egentlig handlet om.

Gammel 17-01-07, 22:59   #6
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er så bedagelig anlagt at jeg hadde plukket opp skiva, hvis jeg hadde kommet på at den lå der vel og merke.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 23:04   #7
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Artig problemstilling!

Jeg hadde nok gjort som deg, laget ny skive. Begrunnelsen er vel ikke bedre enn at den "gamle" lå i bosspannet.... Igrunnen tåpelig, men instinktene taler vel høyere enn fornuften her...

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 23:11   #8
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde også lagd ny skive

Gammel 17-01-07, 23:34   #9
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Hadde laget en ny ja Har ei sperre med å plukke opp ting fra søppla. Eneste unntaket var når sambo hadde kasta en serviett som tanna til prinsessa lå i (hun hadde mista den i barnehagen og fikk den med hjem i en serviett). Da måtte pappa fint lete i søppla

Gammel 18-01-07, 00:05   #10
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er jammen ikke sikker på hva jeg hadde gjort jeg.
Hadde ejg husket på at den lå der hadde jeg kanskje plukket opp, elerl så hadde hjernen min vært så innstilt på at den var søppel at jeg helt automatisk hadde laget en ny.

Gammel 18-01-07, 00:08   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok laget en ny, men jeg ser ikke bort i fra at Frøkna kunne fått lov til å plukke opp skiva igjen i et slikt tilfelle, dersom det var mye om å gjøre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 00:38   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og jeg må innrømme at jeg ut fra overskriften hadde tenkt å svare "Når maten smaker godt, men ikke gjør noe som helst godt for kroppen - snarere tvert imot." Jeg ble egentlig ganske overrasket over hva innlegget egentlig handlet om.

Haha samme her. Ble vel egentlig litt snytt.

Gammel 18-01-07, 10:27   #13
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde gitt ham skiven fra den rene søppelposen.

Men så er jeg litt gærn da, jeg går for eksempel uten blygsel på offentlige herretoalett når køen er lang utenfor damedo, og herredoen vel og merke er en enkeltdo uten pissoar.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 10:30   #14
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Jeg hadde helt sikkert lagd en ny. Selv om det egentlig ikke skulle gjort noe å ta opp den andre.

Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 10:34   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg hadde gitt ham skiven fra den rene søppelposen.

Men så er jeg litt gærn da, jeg går for eksempel uten blygsel på offentlige herretoalett når køen er lang utenfor damedo, og herredoen vel og merke er en enkeltdo uten pissoar.

Dét gjør jeg også. Det har lite med den irrasjonelle bakteriefobien vi snakker om her å gjøre, synes jeg. Jeg står nemlig og tisser, så jeg slipper å få guttelus.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 10:37   #16
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde nok laget ny brødskive.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 10:48   #17
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde også at dette var en kostholds-diskusjon og hadde en lang tirade klar.

Vel, jeg hadde helt klart smørt ny brødskive til barnet.
Jeg er vokst opp i et hjem hvor ingenting kunne kastes (fordi vi var sju og hadde veldig dårlig råd), derfor er jeg litt motsatt.

Gammel 18-01-07, 10:49   #18
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Mest sansynlig hadde jeg sagt at nå er det for sent, du har lagt deg og nå er det natta

......men om jeg hadde vært i situasjonen der det sto mellom å lage ny skive og ta opp fra søppelbøtta, så hadde meg mest sansynlig lagd en ny

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 10:58   #19
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Interessant problemstilling, og ganske tankevekkende i forhold til hvor stor makt våre mentale forestillinger har over handlingene våre. Jeg hadde nok også laget en ny skive til barnet mitt. Et lignende forhold har jeg også til skittentøykurven. Jeg klarer rett og slett ikke å plukke opp klær jeg har kastet til vask, selv om de ikke er så skitne, når jeg allerede har lagt dem i skittentøyskurven...

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 11:05   #20
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Liker diskusjoner av arten "rent" og "urent" .. Minner meg om sos.ant-studie tiden. Fnis.

Jeg hadde helt sikkert laget ny.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:09.