Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen influensatall

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-09, 10:26   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Noen influensatall

I følge NTB anslår Folkehelseinstituttet nå at ca 630.000 nordmenn enten har eller har hatt svineinfluensa så langt. De rapporterer videre om 16 dødsfall og 623 sykehusinnleggelser pga influensaen i perioden 01.09. til 09.11.09. Det betyr med andre ord at det er forsvinnende lite sannsynlig at man blir så syk av svineinfluensa at man må legges inn på sykehus og det er enda mindre sannsynlig at man dør av det.

Hvorfor i alle dager blir det slikt hysteri?!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 10:29   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen influensatall

Nettopp.

Hysteriet består i at man kan DØ selv om man ikke er gammel og skrøpelig. Tross alt er en mann i sin beste alder langt mer verdt enn bestemor.

Gammel 12-11-09, 10:33   #3
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Det er vel fordi at SI rammer unge, friske mennesker. Om man så er i en risikogruppe, som f.eks. astma, så er jo ikke det legitim grunn synes jeg for å bukke under ved influensa. Det er dette jeg synes er så fælt.

Jeg tror også at legekontorene er snare med å sette diagnose influensalignende symptomer, som så blir synonymt med SI.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 10:37   #4
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nettopp.

Hysteriet består i at man kan DØ selv om man ikke er gammel og skrøpelig. Tross alt er en mann i sin beste alder langt mer verdt enn bestemor.

Ja, jeg skjønner jo det. Men risikoen (rent statistisk sett) er vel mange ganger større for at ett av mine barn blir drept i en trafikkulykke enn at de blir alvorlig syke av svineinfluensa. Jeg tror dette handler om myndighetenes noe klønete informasjonshåndtering, samt at vi nordmenn har en nokså pessimistisk legning. Det er noe med oss nordmenn som får oss til å gå av skaftet når det dukker opp noe som skaker vår lille rosenrøde verden bittelitt.

Jeg hørte forresten at en eller annen medieforsker hadde sett på mediedekningen av influensaen i Norge og Danmark. Hun hadde sjekket antall artikler om svineinfluensa i en måned (oktober, tror jeg) i VG og i danske BT. VG hadde nesten 90 artikler. BT hadde 6. Konklusjonen er med andre ord at denne typen skremselspropaganda selger som hakka møkk i Norge, mens danskene driter en lang en i hele greia, tar en øl og slapper av.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 10:39   #5
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Hysteriet har jo oppstått fordi det har vært dødsfall hos friske mennesker, unge mennesker, som ikke har vært i risikogruppe. Det er ikke så veldig vanlig ved vanlig influnsa.

Men jeg synes det har vært mye oppstyr rundt SI. Det blir jo fokusert veldig på hvert eneste dødsfall i media.

Men jeg prøver å tenke på at de aller fleste blir friske igjen, og takler det bra, om man ikke er i risikogruppe.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 10:42   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

VG hadde nesten 90 artikler. BT hadde 6. Konklusjonen er med andre ord at denne typen skremselspropaganda selger som hakka møkk i Norge, mens danskene driter en lang en i hele greia, tar en øl og slapper av.

VG er nå kjent for å satse alle sine kort på helse og livstil, da ...

Grunnen til oppstyret er som nenvt over; det rammer hvem som helst - også friske mennesker som en sesonginfluensa ikke vil ta knekken på.
Mortaliteten er ikke særlig høy, det dør flere av vanlig sesonginfluensa.

Fugleinfluensa derimot, da snakker vi. Der er mortaliteten 60% eller noe.

Gammel 12-11-09, 10:46   #7
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Det er vel fordi at SI rammer unge, friske mennesker. Om man så er i en risikogruppe, som f.eks. astma, så er jo ikke det legitim grunn synes jeg for å bukke under ved influensa. Det er dette jeg synes er så fælt.

Jeg tror også at legekontorene er snare med å sette diagnose influensalignende symptomer, som så blir synonymt med SI.

Det tror jeg er et poeng. Muligens har mange av disse som ikke ble så innmari syke, faktisk ikke hatt SI i det hele tatt.

Jeg synes 16 døde personer av en sykdom på 2 mnd, og over 600 på sykehus, (flere av dem ligger på intensivavdeling, så vidt jeg vet) er mange jeg. For all del, det er ikke mer enn 8 i mnd, ti mindre enn hvor mange som i snitt dør i trafikken, men det er likvel 16 for mange, og de kommer i tilegg til de andre som likvel dør i trafikken...

Gammel 12-11-09, 10:49   #8
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

VG er nå kjent for å satse alle sine kort på helse og livstil, da ...

Grunnen til oppstyret er som nenvt over; det rammer hvem som helst - også friske mennesker som en sesonginfluensa ikke vil ta knekken på.
Mortaliteten er ikke særlig høy, det dør flere av vanlig sesonginfluensa.

Fugleinfluensa derimot, da snakker vi. Der er mortaliteten 60% eller noe.

Men heldigvis smitter den ikke mellom mennesker. Det håper jeg den aldri begynner med...

Mortaliteten av denne influensaen er heldigvis ikke så høy nei, i alle fall ikke om antallet syke reelt stemmer (at ikke halvparten (eller flere) av dem egentlig bare var forkjøla... forkjølelse er nemlig normalt sett svært lite dødelig...) og godt er det, for det er åpenbart veldig smittsomt...

Gammel 12-11-09, 10:51   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tallene for vaksinereaksjoner blir vel oppdaterte i dag, så får vi se hva de sier.

Gammel 12-11-09, 10:58   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men heldigvis smitter den ikke mellom mennesker. Det håper jeg den aldri begynner med...

Den smitter ikke enda, nei. Men om den muterer sammen med svineinfluensaen, så får vi det nok kjekt ...

Gammel 12-11-09, 11:03   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten at jeg har tid til å finne frem linker nå, men man forventer vel omtrent 500 dødsfall eller noe slikt på grunn av svineinfluensaen. Det vil si at det er vel godt sammenlignbart med antall døde i trafikken. (Som sagt har ikke sjekket tallene)

Og så ser man seg litt blind på dette med risikogrupper. Når man snakker om risikogrupper så tar man jo med barn og unge med helt moderat astma, dette er også folk som absolutt ikke skulle ha dødd. Det er ikke snakk om svært alvorlige syke liksom.

Gammel 12-11-09, 11:28   #12
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ifølge en kjapp googling er det ifølge fhi ca 220 trafikkdøde hvert år, hvorav halvparten er førerene, resten er passasjerer og fotgjengere. Mange av dødsfallene er dertil selvforskylte (fyllekjøring, ekstrem fart, etc)

Jeg synes derfor en influensa som dreper, som du sier, risikogruppe som inkluderer unge mennesler med moderat astma, er skummelt nok.

Om den noen gang muterer med fugleinfluensaen, da sliter vi... Det vil jeg ikke tenke på engang...

Vaksinert mot svineriet i går, satser på å unngå smitten frem til den er effektiv, og synes ikke det er hysterisk. Jeg gjør det jeg kan for å unngå å bli drept i trafikken også...

Gammel 12-11-09, 13:26   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Uten at jeg har tid til å finne frem linker nå, men man forventer vel omtrent 500 dødsfall eller noe slikt på grunn av svineinfluensaen.

I Norge?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med svineinfluensa, men statistikk over dødsårsaker og innleggelser er vel ikke helt til å stole på?

Leser man SSBs tall over offisielle dødsårsaker er det andre tall som kommer opp enn tall som legges til grunn for hvor mange som faktisk dør av en sykdom i løpet av ett år.

Det er i alle fall slik man opererer med registrering av dødsfall som følge av barnesykdommer, så vidt jeg har skjønt. Hvis det rapporteres at XX antall døde av meslinger i 1956, så er det ikke inkludert de som døde av lungebetennelse, selv om lungebetennelsen var en ettersykdom etter meslinger.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 13:35   #14
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt hva jeg syntes jeg altså. Greit avisene liker dramatiske salgbare overskrifter, men jeg føler at de ikke overdriver egentlig. Jeg har ikke hatt influensa på det jeg kan huske, men nå ble jeg akutt veldig dårlig og feberen økte veldig fort. Ble veldig tett og fikk astmamedisiner av en i familien for å ikke gispe etter luft første natta. Ble såpass dårlig at folk rundt meg ble bekymret, men det var nok mye fordi det også skjedde så fort. Jeg er så og si aldri syk, og er ikke i noen risikogruppe.

Jeg er frisk da, så det går fint, men tenker at man ikke skal trenge være så veldig skrøpelig for å virkelig bli syk. Om man i tillegg ikke tar det på alvor og følger med, så kan man ende i respirator, som en bekjent har gjort.

Om man redder noen ekstra med å fortelle folk at de bør ta dette på alvor, så mener jeg det er verdt det. Dette er, sånn jeg ser det, en langt mer lumsk form for influensa, enn den vi kjenner fra før.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:02   #15
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

I et samfunnsperspektiv er det vel også ikke bare hvor mange som dør, men hvor mange som ligger hjemme og er syke samtidig og derfor ikke kan gjøre ting som andre igjen er avhengige av.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:05   #16
Malama

Malama sin avatar

Standard

DET er et godt poeng.

En ting er at 12 av 22 (*) barn på en barnehageavdeling er hjemme med SI , verden stopper ikke av det direkte. Men hver av disse 12 har jo derved også behov for en forelder hjemme med seg. Og om 12 av 22 ansatte på en arbeidsplass blir liggende hjemme i ei uke, vil det også være meget merkbart....

(*) Tall hentet fra en helt tilfeldig barnehageavdelig, den til barnet til en kollega av meg.

Gammel 12-11-09, 14:40   #17
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Hvis man tar på seg brillene med "det store perspektivet" er det virkelig hysteri ja! Men jeg skjønner jo at folk blir redde, bekymret etc.

Selv har vi hatt stor ro med det hele og fortsetter med det. Til og med nå når vi antakelig har fått det i hus (jeg ligger strekk ut hjemme). Egentlig like greit å få det nå, så slapp vi å ta et valg ang. vaksine.

Gammel 12-11-09, 14:55   #18
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

I et samfunnsperspektiv er det vel også ikke bare hvor mange som dør, men hvor mange som ligger hjemme og er syke samtidig og derfor ikke kan gjøre ting som andre igjen er avhengige av.

Nettopp. Og da er det også viktig at man tar rådene om å holde seg hjemme en uke på alvor, for å forhindre smitte.

Jeg er enig i at det å dø ikke er noe man egentlig trenger frykte i så veldig stor grad. Men jeg syntes det er riktig at man skal frykte å bli smittet, fordi det er folk som dør, friske folk blir sykere enn normalt, også dette med infrastrukturen da.

Gammel 12-11-09, 14:58   #19
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Hvis man tar på seg brillene med "det store perspektivet" er det virkelig hysteri ja! Men jeg skjønner jo at folk blir redde, bekymret etc.

Selv har vi hatt stor ro med det hele og fortsetter med det. Til og med nå når vi antakelig har fått det i hus (jeg ligger strekk ut hjemme). Egentlig like greit å få det nå, så slapp vi å ta et valg ang. vaksine.

De anbefaler alle å ta den med mindre det er påvisst at det er H1N1 du har. Jeg kommer i alle fall til å ta den... orker ikke en uke til alene hjemme.

Gammel 12-11-09, 15:06   #20
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg er glad jeg rakk å ta den før vi fikk det i hus jeg, og håper vi klarer å holde smitten ute av huset til den er aktiv (og mannen får tatt den også. (Det var barn uner 3 år og EN ledsager pr barn som var prioritert i denne rude (og noen andre grupper da, men mannen kom ikke i noen av dem heller, når vi valgte å la meg være den voksne som fikk sammen med guttungen)

Jeg vil helst ikke bli syk. Jeg vil helst ikke at guttungen skal bli syk. Og helst ikke at min mann blir det heller. Det handler ikke så mye om frykten for å dø, selv om det faktum at folk faktisk dør av dette lurer i bakhodet. Men mest om at jeg rett og slett helst ikke vil ha svineriet. (Potensielle bivirkninger av influensaen er sånnsett mer skremmende enn potensielle bivirkninger av vaksinen. Og praktisk sett hadde jeg stiv og øm hånd i gårkveld, litt feber i natt, og er fin igjen i dag. Gode greier.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41.