|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Noen influensatallI følge NTB anslår Folkehelseinstituttet nå at ca 630.000 nordmenn enten har eller har hatt svineinfluensa så langt. De rapporterer videre om 16 dødsfall og 623 sykehusinnleggelser pga influensaen i perioden 01.09. til 09.11.09. Det betyr med andre ord at det er forsvinnende lite sannsynlig at man blir så syk av svineinfluensa at man må legges inn på sykehus og det er enda mindre sannsynlig at man dør av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Noen influensatallNettopp.
![]() |
#3 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Noen influensatallDet er vel fordi at SI rammer unge, friske mennesker. Om man så er i en risikogruppe, som f.eks. astma, så er jo ikke det legitim grunn synes jeg for å bukke under ved influensa. Det er dette jeg synes er så fælt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Noen influensatall
Ja, jeg skjønner jo det. Men risikoen (rent statistisk sett) er vel mange ganger større for at ett av mine barn blir drept i en trafikkulykke enn at de blir alvorlig syke av svineinfluensa. Jeg tror dette handler om myndighetenes noe klønete informasjonshåndtering, samt at vi nordmenn har en nokså pessimistisk legning. Det er noe med oss nordmenn som får oss til å gå av skaftet når det dukker opp noe som skaker vår lille rosenrøde verden bittelitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Noen influensatallHysteriet har jo oppstått fordi det har vært dødsfall hos friske mennesker, unge mennesker, som ikke har vært i risikogruppe. Det er ikke så veldig vanlig ved vanlig influnsa.
![]() |
#6 |
Protonterapeut
|
VG er nå kjent for å satse alle sine kort på helse og livstil, da ...
![]() |
#7 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Det tror jeg er et poeng. Muligens har mange av disse som ikke ble så innmari syke, faktisk ikke hatt SI i det hele tatt.
![]() |
#8 |
Men heldigvis smitter den ikke mellom mennesker. Det håper jeg den aldri begynner med...
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Noen influensatallTallene for vaksinereaksjoner blir vel oppdaterte i dag, så får vi se hva de sier.
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
Den smitter ikke enda, nei. Men om den muterer sammen med svineinfluensaen, så får vi det nok kjekt ...
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Noen influensatallUten at jeg har tid til å finne frem linker nå, men man forventer vel omtrent 500 dødsfall eller noe slikt på grunn av svineinfluensaen. Det vil si at det er vel godt sammenlignbart med antall døde i trafikken. (Som sagt har ikke sjekket tallene)
![]() |
#12 |
![]() Sv: Noen influensatallIfølge en kjapp googling er det ifølge fhi ca 220 trafikkdøde hvert år, hvorav halvparten er førerene, resten er passasjerer og fotgjengere. Mange av dødsfallene er dertil selvforskylte (fyllekjøring, ekstrem fart, etc)
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
I Norge?
Det er i alle fall slik man opererer med registrering av dødsfall som følge av barnesykdommer, så vidt jeg har skjønt. Hvis det rapporteres at XX antall døde av meslinger i 1956, så er det ikke inkludert de som døde av lungebetennelse, selv om lungebetennelsen var en ettersykdom etter meslinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Pauset
|
![]() Sv: Noen influensatallJeg vet ikke helt hva jeg syntes jeg altså. Greit avisene liker dramatiske salgbare overskrifter, men jeg føler at de ikke overdriver egentlig. Jeg har ikke hatt influensa på det jeg kan huske, men nå ble jeg akutt veldig dårlig og feberen økte veldig fort. Ble veldig tett og fikk astmamedisiner av en i familien for å ikke gispe etter luft første natta. Ble såpass dårlig at folk rundt meg ble bekymret, men det var nok mye fordi det også skjedde så fort. Jeg er så og si aldri syk, og er ikke i noen risikogruppe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Noen influensatallI et samfunnsperspektiv er det vel også ikke bare hvor mange som dør, men hvor mange som ligger hjemme og er syke samtidig og derfor ikke kan gjøre ting som andre igjen er avhengige av.
![]() |
![]() |
#16 |
![]() Sv: Noen influensatallDET er et godt poeng.
![]() |
#17 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen influensatallHvis man tar på seg brillene med "det store perspektivet" er det virkelig hysteri ja! Men jeg skjønner jo at folk blir redde, bekymret etc.
![]() |
#18 |
Pauset
|
Nettopp. Og da er det også viktig at man tar rådene om å holde seg hjemme en uke på alvor, for å forhindre smitte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Pauset
|
De anbefaler alle å ta den med mindre det er påvisst at det er H1N1 du har. Jeg kommer i alle fall til å ta den... orker ikke en uke til alene hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
![]() Sv: Noen influensatallJeg er glad jeg rakk å ta den før vi fikk det i hus jeg, og håper vi klarer å holde smitten ute av huset til den er aktiv (og mannen får tatt den også. (Det var barn uner 3 år og EN ledsager pr barn som var prioritert i denne rude (og noen andre grupper da, men mannen kom ikke i noen av dem heller, når vi valgte å la meg være den voksne som fikk sammen med guttungen)
![]() |
|
|