Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldre vs. barnløse og fri i forbindelse med høytider m.m.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-09, 22:28   #1
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 40
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Foreldre vs. barnløse og fri i forbindelse med høytider m.m.

...

Sist redigert av Strutsen : 17-12-12 kl 22:11.
Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:31   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre vs barnløse og fri i forbindelse med høytider m.m.

Jeg synes dette bør rullere slik at alle tar sin del, likt.

Pappa jobber skift og han jobbet av og til på julaften da jeg var liten, og sånn var det bare.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:32   #3
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Når man bevisst går inn i enn stilling/jobb der man vet at man må påregne jobbing i høytider (typiske "familie-tider"), ved sommerferie-avvikling o.l. Kan de som har barn forvente at de som ikke har barn stiller opp på de "ugunstige" vaktene, slik at man får fri sammen med familie og barn?

Selvsagt ikke.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:39   #4
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det synes jeg ikke. Og for øvrig opplevde jeg aldri at det ble praktisert sånn den tiden jeg jobbet turnus selv, heller. Jeg ser for meg at det hadde kommet rimelig heftige protester fra folk uten barn dersom det skulle bli brukt mot dem når det var tid for å sette opp juleturnus. En annen ting var at det som regel var noen uten barn som syntes det var ok å jobbe høytidsdager for å få inn litt ekstra penger.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:40   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som ikke har barn kan tvert imot ha minst like mye behov for fri, de kan sitte alene i en leilighet langt fra all familie og ingen å komme hjem til når vakten er over. Man trenger fri for å reise til familie i andre deler av landet. Jeg tenker at alle må ta sin del, men at det må være greit å se på juleturnus uavhengig av resten av året, slik at de som har behov for å reise ikke får vaktene sine pepret gjennom hele juleferien. Og at det er en god ting at man ofte har regler som fri enten jul eller nyttår, ikke julaften kveld to år på rad etc.

De som ikke har barn bytter ofte bort nyttårshelga mot julehelga hos oss. Mens vi med barn bytter bort nesten hva det skal være for å ha fri julaften.

Gammel 15-11-09, 22:45   #6
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg syns man skal rullere fra år til år, i tillegg til at det er litt sånn førstemann til mølla i forhold til å be om fri.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:45   #7
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Det bør rulleres på.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:48   #8
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Det bør rulleres på.
Husker da jag ikke hadde mann og barn. Jeg ble pent nødt å jobbe i høytidene siden jeg ikke hadde familie. Hørt på makan.

Gammel 15-11-09, 22:50   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker at jeg fikk et veldig bevisst forhold til dette da jeg selv var barnløs. Det var greit for meg å jobbe litt mer i høytidene enn småbarnsfamiliene, men jeg ville ikke jobbe hele tiden for at de skulle få fri hele tiden.

Nå har jeg i det siste hatt jobber hvor ingen jobber i høytidene; avdelingen "stenger". Det er ganske behagelig, og man slipper den typen konflikter.

Gammel 15-11-09, 22:51   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Har man en jobb som inkluderer julejobbing, så bør man slett ikke ha noe skille på barn/ikke-barn i forhold til hvem som får fri.

Vi har ikke turnus på jobb med oss da, men der er ting som bør gjøres i romjula. Men, det går alltids opp, noen melder seg til å jobbe litt. (Altså, i det som regenes som rodinør arbeidstid da) Jeg har alltid fått juleferie fra før julaften til over nyttår, både med og uten barn. Jeg og min mann, og nå med en ett år gammel sønn, bor 35/40 mil unna familiene våre, så det er relativt "utenkelig" for oss å feire jul her vi bor, derfor reiser vi bort, og "må" derfor ha fri. Det har vi aldri hatt store problemer med å få (Vel, mannen jobber hjemmekontor på juleferie da....) Men, det har aldri handlet om barn/ikke barn for vår del i alle fall. I den grad det er vist noe "hensyn" er det mer i forhold til at mange andre har sin familie i nærheten, og derfor fint kan feire jul sammen med sine kjære, og likevel stille på jobb både 23. des og 27. (Ikke i år da, vi jobber ikke søndager)

Men, vi har altså ikke turnusjobber. Har man det, så er det selvsagt ikke slik at barn skal bety noe for hvem som jobber når. Men å bytte vakter med andre som synes det er ok, er jo likevel greit. Jeg husker fra min barndom, da skulle pappa jobbe enten halve julaften eller halve nyttårsaften. Han hadde en eldre kollega som ikke hadde små barn som alltid sa at hun jobbet julaften, så kunne pappa jobbe nyttår, rett og slett fordi hun mente julaften var mer en "hele dagen greie" for unger. Det var jo veldig snilt av henne, men altså en frivillig ordning fra hennes side, og ikke noe som var forventet.

Men helt ærlig, barn eller ei, jeg er veldig glad at jeg får juleferie, og at mannen får det, så vi slipper å sitte her, uten noen å feire jul sammen med, bare oss tre... Det ville vært ganske trist. For meg er jul familiesamvær. Da med litt mer familie enn min mann og min sønn...

Gammel 15-11-09, 22:51   #11
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Det bør selvfølgelig være likt for alle. Man velger da selv hvilken type jobb man har?

Som foreløpig barnløs ville jeg blitt utrolig sinna om noen hadde ymtet frampå at jeg godt kunne jobbe selv om det ikke var min tur, bare fordi jeg ikke har barn. Og det helt uavhengig av bosted o forhold til familie osv.
Skal jeg liksom "straffes" fordi jeg ikke har klart å skaffe meg min egen familie enda? (For å sette det helt på spissen altså)

Om man ønsker det selv for å tjene mer penger eller av andre årsaker stiller jo det seg helt annerledes. Men jeg ville ikke omrokkert på planene mine uten at jeg hadde ønsket det selv.

Gammel 15-11-09, 22:53   #12
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er vanskelig å si at det bør eller skal være på den ene eller andre måten. Det blir å gi og ta. I utgangspunktet bør vakter på helligdager rullere. Med det som utgangspunkt synes jeg det er helt greit å tillempe det til de aktuelle arbeidstakerne. Man er på forskjellig sted i livet, for noen er julaften det største av alt fordi det er akkurat den julen 3-åringen har skjønt hva det hele dreier seg om. For andre er nyttårsaften kvelden da alt skal skje, den man har lengtet etter så lenge og den store kjærligheten kommer hjem fra året i USA. Altså, ulike ønsker og ulike behov. Jeg vet med meg selv at det hadde vært et veldig lite offer for min del å ta en julaftenvakt som ung og barnløs. Jeg synes allikevel ikke at det kan kreves av alle barnløse av den grunn. Poenget mitt er at jeg synes dette er en situasjon der skjønn absolutt kan brukes, og de involverte kan forespørres.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:56   #13
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det bør rulleres på.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:58   #14
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der eg jobba tidligare hadde vi ingen regel på dette, men dei uten barn blei ofte spurt om å stille på julaften kveld. Det var alltid nokon som sa ja. Raude dagar er fint for en ungkar.

Gammel 15-11-09, 23:04   #15
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Rullering fra år til år.

Samme synes jeg gjelder mht folk som jobber et annet sted enn der de har familie. En venninne (singel og barnløs) mente det var en selvfølge å få fri i julen, foordi hun skulle hjem til en annen by. Jeg mener at om man har bosatt seg langt unna familien, så får man ta hele pakken med det - det kan ikke være slik at andre allti må jobbe julaften av den grunn.

Gammel 15-11-09, 23:36   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Rullering fra år til år.

Samme synes jeg gjelder mht folk som jobber et annet sted enn der de har familie. En venninne (singel og barnløs) mente det var en selvfølge å få fri i julen, foordi hun skulle hjem til en annen by. Jeg mener at om man har bosatt seg langt unna familien, så får man ta hele pakken med det - det kan ikke være slik at andre allti må jobbe julaften av den grunn.

Hos oss har de med den type problematikk ofte meldt seg frivillig til julaften/førstedag mot å få sammenhengende fri resten av jul og nyttår. det blir gi- og ta, vi kommer som regel i mål. Det eneste det bruker å bli surmuling av hos oss er om noen har gått bak ryggen på de andre og spurt sjefen om fri hele julen og fått ja, det fører til mye ekstrajobb på de andre på en tid av året hvor man ikke ønsker seg ekstra vakter.

Gammel 15-11-09, 23:42   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes absolutt det bør rulleres på. Og så synes jeg det er hyggelig om de som ikke har spesielle familiehensyn å ta, og/eller de som ikke planlegger å reise langt bort i forbindelse med høytidene, innimellom tar litt flere høytidsvakter (eller hva det nå er), eller venter med å sette seg opp på ferie til de som har veldig spesifikke ønsker har fått plottet inn sin ferie, eller noe sånt - men jeg synes ingen andre kan kreve at noen skal ta mer enn sin del.

Gammel 15-11-09, 23:58   #18
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er rimelig at det rulleres på hvem som får fri ved høytider uavhengig av om man har barn eller ei. Det beste er om det praktiseres ønsketurnus. Det blir stort press på dem som ikke har barn hvis alle med barn skal slippe unna jobbing i høytidene.

Gammel 16-11-09, 07:51   #19
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig bør man rullere, uavhengig av om man har barn eller ikke, men jeg tror det kan være lurt å lage en "ønsketurnus"/"ønskeskiftplan" for å se om man klarer å få kabalen til å gå opp uten at noen må jobbe en av de dagene man ikke ønsker.

Hvor man er i livet har jo gjerne litt å si for hvilke dager man veldig gjerne vil ha fri, og på en arbeidsplass av litt størrelse kan man være så heldig at alle har forskjellige ønsker slik at helligdagsturnusen går opp på ønsker.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 07:58   #20
Left
Passiv

Standard

Å få barn var mitt valg. Det var mitt valg å bli sykepleier også, og som kjent jobber jo vi døgnet rundt. Da kan jeg ikke forvente særbehandling selv om jeg har barn.
Det må rulleres på hvem som har fri når, for alle kan vel ønske seg fri innimellom, uavhengig av om man har barn eller ikke.

Det hadde ikke vært noen stor sak for meg om jeg måtte ha jobbet kveld på julaften. Sånn er det bare i det yrket jeg har, og det visste jeg jo da jeg startet på utdannelsen min.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:21.