|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
XXX
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Dele gutter og jenter i svømming?På en barneskole her i kommunen har de nå gått inn for å dele opp gutter og jenter i svømmingen. Det var visst et klassetrinn det var snakk om. Grunnen til dette var at muslimske jenter ikke kan bade sammen med gutter, av hensyn til relgion og kulturelle krav om sømmelighet. Det var snakke om få jenter. Rektor ved denne skolen tok denne avgjørelsen på egenhånd, da "det ville være det enkleste", uten å snakke med noen av foreldrene i klassen. Dette blir gjort på tross av at vi har lovfestet at undervisningen ikke skal organiseres på grunnlag av kjønn.
![]() |
#2 |
superbruker
|
![]() Sv: Dele gutter og jenter i svømming?Her skiller de på gutter og jenter under svømmingen. Jeg har ikke regert på det i det hele tatt. Det har de gjort hele tiden på alle trinnene. Da har jentene gym mens guttene svømmer og motsatt. Har ikke tenkt over det.
![]() |
#3 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Dele gutter og jenter i svømming?Jeg klarer ikke å se noe problem med å dele kjønnene i svømming, så dette hadde ikke jeg reagert på.
![]() |
#4 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Dele gutter og jenter i svømming?Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er et tilbakeslag og jeg tenker at dersom dette var gjort i mine hine hårde gym- og svømme-dager, så hadde jeg kanskje hatt mer positive minner og erfaringer fra disse timene. Men nå tenker jeg bare høyt og har ikke noen politiske vibber i det hele tatt.
![]() |
#5 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Sv: Dele gutter og jenter i svømming?Ja, man skal ta hensyn til religion og kultur, og syns det er helt ok å dele gutter og jenter.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Dele gutter og jenter i svømming?Hvis jeg ikke helt på jordet så mener jeg at det ikke er lov å gjøre det over et helt år fast, men i perioder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Står på egne ben
![]() Sv: Dele gutter og jenter i svømming?Hos oss deler de ikke inn gutter og jenter når de begynner med svømming i 2.klasse. Og godt er det er nå min mening. Skulle de delt inn så hadde de bare fått 1/2 år med svømming en gang i uka istedenfor 1 år. Klassetrinnet har nemlig bare sine tildelte timer uansett i et tett program for svømmehallen. Jeg synes ikke det er nødvendig og ta hensyn til religion når det gjelder dette, da får heller de foreldrene søke fritak fra den undervisningen. Hos oss så er det to muslimer i to klasser på totalt 32 elever, så jeg synes ikke dette evnt. skal gå ut over andre elever at noen har en spesiell religion. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Dele gutter og jenter i svømming?Dette er helt uproblematisk. Jeg synes det er på tide at noen legger politisk korrekte lover til side og erkjenner at det er forskjell på gutter og jenter. Skulle ønske sjefen hadde samme oppfatning og organiserte julebord uten alle de kjipe damene. |
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Dele gutter og jenter i svømming?Herre gud åssen skal man klare å lære å svømme uten det motsatte kjønn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
frakoblet
|
![]() Sv: Dele gutter og jenter i svømming?Jeg ser ikke helt problemet. Vi hadde også kjønnsdelt undervisning i gym og svømming fra ungdomsskolen, og det var bare positivt. Ikke noe fokus på kropp (i alle fall i mye mindre grad), og undervisning på samme nivå. Dessuten var det mye stillere.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dele gutter og jenter i svømming?
Du har helt rett. Å dele etter kjønn er i utgangspunktet ikke lov. Det var en artikkel om dette i Aftenposten i dag: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3374588.ece.
![]() |
#13 |
Firebarnsmor
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Dele gutter og jenter i svømming?Her delte de ikke etter kjønn i svømming, men de gjør det i gym, engelsk og data.
![]() |
#14 |
XXX
![]() Sv: Dele gutter og jenter i svømming?Mulig jeg har bilder fra den gang jeg var au pair i USA hos en familie som var veldig nøye på at de to guttene i familien IKKE fikk komme inn på badet når jenta på 4 badet seg, og de kunne selvsagt heller ikke bade sammen, man skulle ikke se hverandre naken, vet du. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så farlig at gutter og jenter får se hverandres kropp? Er ikke dette igjen med på gjøre dette med kropp til noe hemmelig, og at man lager lite hensiktsmessige grenser for ungene?
![]() |
#16 |
frakoblet
|
Det du beskriver er jo ekstremt og sykelig, slik jeg ser det. Når det gjelder å kjønnsdele gym- og svømmeundervisning er det ikke i første rekke av kroppslige grunner at jeg syns det er en god idé.
![]() |
#17 |
XXX
Huh? Sa jeg noe om det det var en grunn til at de burde bade sammen?
![]() |
#18 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Det jeg skulle til å si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Nja. Som en helt normal preteen med foreldre som hadde veldig naturlig forhold til kropp likte jeg ikke å ha svømming sammen med guttene. Vi ble vurdert, visket om, kløpet, forsøkt dratt av badedraktene og alt ble føyset bort som guttestreker. Jeg tror ikke slikt nødvendigvis bidrar til et sunt kroppsbilde heller. Hadde vi derimot fått være i svømmehallen alene i den perioden, kanskje vi hadde blitt tryggere på oss selv. Jeg syns det er helt greit med deling i svømming.
![]() |
#20 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dele gutter og jenter i svømming?Antagelig burde jentene slutte å ha matte og heller lære litt mer håndarbeid på skolen også. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|