Lønnsnivået i Norge
Jeg har noen tanker omkring lønnsnivået i Norge.
En sykepleier lønnes i lavtlønnsyrke. Det sies hele tiden. Selv er jeg nyutdannet sykepleier, men er ikke blitt satt på begynnerlønn da jeg har ansiennitet som har trukket meg opp til 10 år +. Heldigvis. Med tillegg i normal turnus dag/kveld, vil min årslønn bli omkring 400 000. Er dette fremdeles inn under kategorien lav lønn?
Hva med en mekaniker. I bil- eller båtbransjen. F. eks. Jeg har nylig blitt fortalt at en bekjent, en mann på omkring 40 år og som jobber i båtbransjen med salg og service, har en timelønn på 150kr. Vedkommende mestrer ikke å få opp sin årslønn til over 300 000,- Hva skal man si at denne lønnen er? Elendig?
Er det ikke slik at mange av oss vanlige dødlige nettopp arbeider i yrker hvor det avlønnes tilsvarende?
Hvilke bransjer kjenner du til, og hva er lønnen pr time/pr år?
Det hadde vært interessant å se litt nærmere på dette i disse valgkamp tider. Norge består jo faktisk av flest normalt arbeidende mennesker som etter sigende ikke har anledning til å klare seg spesielt godt når de aller fleste visstnok avlønnes med minstelønn og enda dårligere!