Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvor mye krymper klærne i tørketrommel?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-09, 14:24   #1
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Spørsmål

Hvor mye krymper klærne i tørketrommel?

Ja, jeg har nå forstått at jeg er nødt til å gå til innkjøp av en tørketrommel i løpet av høsten. Enn så lenge tørker jeg ute, men når den tid er forbi er jeg nødt til å ha litt hjelp i tillegg til tørkestativer inne. Jeg har ikke all verdens plass å sette stativer på og det ender alltid med at det hoper seg opp med klesvask i vinterhalvåret.

Jeg har aldri hatt tørketrommel og er egentlig litt redd for disse maskinene.
Har på følelsen at de sliter skikkelig på tøyet, krymper det, ødelegger fasongen på det.
Gjør det det?
Informer meg, please.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 14:26   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye kryper klærne i tørketrommel

Jeg bruker kun tørketrommel til håndklær og sånn i grunn. Noen ganger sengeklær, men jeg synes både håndklær og sengeklær blir best når de tørker selv.
Sjelden jeg tørker klær der.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 14:26   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har forresten sån tørkestativ som henges i taket fra IKEA. Supert!

Gammel 18-08-09, 14:26   #4
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Min erfaring er at endel ting kryper i tørketrommel, men at det som regel går seg til igjen når det brukes.
Men det er ikke alt som egner seg til trommel, da.

Vi har, men bruker den mest til håndklær og sengetøy. Og vi tromler om vi har veldig mye som skal vaskes/tørkes og tørkestativene er fulle.

Det er klart det må jo slite noe på tøyet, all den tid jeg tømmer lofilter etter bruk og ser at det er jo mye lo fra tøyet i filteret.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 14:28   #5
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Vi har forresten sån tørkestativ som henges i taket fra IKEA. Supert!

Problemet mitt er at jeg ikke har noe tak å henge det i. På vaskerommet er det for kaldt (murkjeller) og jeg kan jo ikke ha sånt i taket på soverommet. Men genialt er det, bare så synd det ikke funker her.
Her står ett stativ i kjelleren og ett i stua oppe. Det i kjelleren plager meg ikke, men å ha tørkestativ i stua er jeg ikke tilhenger av.

Gammel 18-08-09, 14:28   #6
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

til håndklær er det et must synes jeg om en vil ha myke håndklær. Men de krymper litt ujevnt dersom de har et sånt pyntefelt på.

Ellers så slenger jeg gjerne sengetøy inn der en halv times tid før jeg henger det opp. (hvis du tromler det helt ferdig blir det litt krøllete)

Videre hender det seg jeg tromler sokker og undertøy hvis jeg ikke orker å henge det opp.

Ellers tørker jeg alt på snora. Men det sliter nok ganske mye på klær, ser jo etter en runde i trommelen at det alltid er masse lo i filteret, og det kommer jo fra klærne.

Gammel 18-08-09, 14:30   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tromling sliter en del på klærne, ja, så jeg tromler bare hverdagstøyet til ungene av klær. Det er ikke så mye som krymper, egentlig, men nå har ungene stort sett rett frem bomullsklær også, og de krymper vanligvis lite. Trommelen vår har skåneprogram med lavere temperatur og fuktmåler; det forhindrer en del krymping.

Se opp for dongeribukser, som kan krympe en del.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 14:30   #8
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Det sliter på tøyet og det krymper. Men klærne blir myke og slette, fine å legge sammen og å ha på seg. Ikke mitt inntrykk at det ødelegger fasongen. Sånn sett er det bedre enn å henge til tørk.

Vrenge tøyet er lurt. Også er mitt inntrykk at det ikke krymper sånn om man legger det inn halvtørt. Tror du kommer til å elske maskinen bare du blir vant til den

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 14:32   #9
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Jeg tenker å bruke den mest til olabukser (så slipper jeg å stryke dem) og til vinterdresser og jakker (så slipper jeg å drypptørke dem i dusjen og vente i to dager på at de skal tørke).

Jeg liker stive håndkler og stivt sengetøy så det må få henge på snora.
Men sokker, undertøy, kluter (som det av en eller annen grunn går en million av her), oppvaskhåndkler og kanskje noen gensere i ny og ned om det er mye klesvask og dårlig tørk.

Gammel 18-08-09, 14:34   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

VI tromler det meste, har en rå kjeller som bruker dager på å tørke klær. Det er det samme som drittlukt av tøyet. Jeg synes det går ganske så bra jeg. Merker egentlig ikke at det blir så veldig slitt. Det er forøvrig mye av mitt tøy jeg ikke tar der.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 14:34   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Jeg tenker å bruke den mest til olabukser (så slipper jeg å stryke dem) og til vinterdresser og jakker (så slipper jeg å drypptørke dem i dusjen og vente i to dager på at de skal tørke).

Jeg liker stive håndkler og stivt sengetøy så det må få henge på snora.
Men sokker, undertøy, kluter (som det av en eller annen grunn går en million av her), oppvaskhåndkler og kanskje noen gensere i ny og ned om det er mye klesvask og dårlig tørk.

Stryke olabukser? Det har jeg aldri gjort.
Jeg liker heller ikke at sengklærne er for myke

Gammel 18-08-09, 14:35   #12
Lizzie

Lizzie sin avatar

Hvor: Oslo
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stort sett alt som er merket med at det tåler tørketrommel gjør faktisk det etter min erfaring. Da krymper det heller ikke så mye, eller det står på varkelappen hvor mye krymping man kan forvente.

Ting som ikke tåler tørketrommel henger jeg opp, så hvorvidt det krymper mer vet jeg ikke, men jeg går ut fra det.

Gammel 18-08-09, 14:37   #13
United
På (opp?)tur

United sin avatar

United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Vinterdresser og jakker ville jeg vært forsiktig med. Kjøper ting for en størrelse for store, fordi mange av klærne krymper. Det går så klart fortere enn drypptørking, men du må bruke skåneprogram og passe på.

Gammel 18-08-09, 14:38   #14
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Alt som vaskes 60 grader eller varmere går i tørketrommelen.

Stryke olabukser?

Gammel 18-08-09, 15:48   #15
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Stryke olabukser? Det har jeg aldri gjort.
Jeg liker heller ikke at sengklærne er for myke

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Alt som vaskes 60 grader eller varmere går i tørketrommelen.

Stryke olabukser?

Ja, ja. Jeg stryker alltid olabukser.

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Vinterdresser og jakker ville jeg vært forsiktig med. Kjøper ting for en størrelse for store, fordi mange av klærne krymper. Det går så klart fortere enn drypptørking, men du må bruke skåneprogram og passe på.

Men. Jeg trodde dressene reimpregnerte seg i trommelen. Det står på dressene vi har at de tåler trommel. Bør jeg ikke gjøre det altså.

Gammel 18-08-09, 15:52   #16
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Sv: Hvor mye krymper klærne i tørketrommel

Om det står de tåler trommel, er det bare å kjøre på. Men mange jakker og dresser gjør ikke det, eller skal bare tromles på lav varme. Da er det en prikk eller to inni rundingen, om jeg ikke husker feil.

Gammel 18-08-09, 15:54   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns tøy fra kjedebutikkene fort krymper en barnestørrelse i tørketrommelen. Det ødelegger også trykk og farge. Vi har trommel, men bruker den så lite vi kan, og mest i vinterhalvåret.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 17:01   #18
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker trommel til håndklær, sengetøy og undertøy.
Det er jo genialt å bruke det til undertøy, for det tar mye plass på stativene.
Jeans går også i trommelen så sant det ikke er med stretch, for intrykket mitt er at stretchen går ut lettere i trommelen. Vanlige jeans krymper ikke i trommelen meg bekjent.

Jeg elsker tørketrommelen, og er avhengig av den.

Gammel 18-08-09, 20:13   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Men sengeklær blir jo så utrolig skrukkete i trommel?

Gammel 18-08-09, 20:21   #20
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tromler håndklær, sengetøy, undertøy og sokker.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.