|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Absolute Beginner
|
![]() Hvordan kan norsk skole forbedres?Norske skolebarn scorer ikke veldig bra sammenliknet med barn i andre land, vi er vel nokså middels. Fant dessverre ingen link i farten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?Vi drar til Finland og lærer hvordan det skal gjøres.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?Finland gir nok ikke alle svarene, uansett må jo norske skoler gjøre jobben selv... |
![]() |
![]() |
#4 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?Jeg tror nå først og fremst man må se på HVORDAN barna lærer.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?Akkurat det tror jeg majoriteten av lærerne både vet, er klar over og tenker veldig mye på! |
![]() |
![]() |
#6 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?Her kunne jeg forsåvidt skrevet mye, men jeg tror blant annet at skolen må tenke nytt om hva som skal til for å møte den enkelte elev på dens premisser. Vi har alle ulike læringsstrategier og ulike måter å lære på, men til tross for mange fine pedagogiske teorier og nybrottsarbeid er det en læringsmetode som dominerer i norsk skole: Lærerne messer og elevene lytter (eller later som) og pugger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?Nå er ikke jeg lærer, kun mamma med barn i skolealder.
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?
Jeg tror matte er et av de fagene der man trenger annerledes undervisning. Mer praktisk matte, enn et puggefag, slik at det skaper forståelse.
![]() |
#9 |
Absolute Beginner
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?På skolen "vår"har de også dobbelttimer. Er det noen som kan gi en god forklaring på hvorfor en gjør dette? Annet enn at det kanskje er "praktisk"? Er det ingen skoler som har 45 min skoletimer lenger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?På ungdomsskolen jeg var i praksis på opererte de også med dobbelttimer. Fra de ukene jeg var der, så syns jeg det var positivt. Av og til varte oppleggene lenger enn en enkelttime og da var det veldig greit å få slippe å få det avbrutt av 10 minutter med friminutt. Ungene fortsatte, mer eller mindre konsentrerte, med det vi holdt på med. Nå vil selvsagt en fast lærer som oftest ha mer kontroll over klassen enn det vi som i vår første praksis kunne, men jeg syns det var fint å slippe å miste 5-15 min med surr pga friminutt.
![]() |
#12 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Da tror jeg det er lenge siden du har vært elev.... Den forrige læreplanen, L97, la jo nesten helt bort formidlingen. Nå skulle lærerene være veiledere, og læring skulle skje ved prosjektarbeid "naturlig undring" og ved å legge forholdene til rette for elevene. Jeg er for variasjon, men å utelate formidlingen blir helt feil. Vi må tåle at ungene innimellom får servert sannheter, og gjennomgå teoretisk stoff. De landene som gjør det best i slike tester, er nettopp de som har "gammeldags" formidling, ibundet en høy arbeidsmoral, respekt for autoriteter og en høyere respekt for læreryrket i samfunnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?Skoleetatene rundt om i det ganske land må begynne å skjønne hva som foregår i skolene de skal gi bevilgninger til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?Jeg syns også at skolebygningene må ha et godt klima. Det nytter ikke å fremme læring når ungene sitter tett i pappen og med hodepine pga sopp og dritt.
![]() |
#15 |
One of These Days
|
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?Å, her kunne jeg ha skrevet side opp og side ned, men jeg skal begrense meg veldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?Jeg tror at om lærerene kunne få konsentrere seg om det faglige utviklingsarbeidet og undervisningen av elevene hadde mye vært gjort. Slik som det er nå brukes det utrolig mye energi på å være sosialarbeider. Men om ikke læreren gjør disse sosialarbeidertingene så er det ingen som tar tak i det. Og hvem har samvittighet til å la elevene seile sin egen sjø og hvor mye klarer elevene å ta inn av kunnskap om ikke mange grunnleggende ting er på plass? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() |
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?Hvis et bedre resultat på disse testene er det som kjennetegner en forbedret skole, så er svarene enkle: |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
er grønn og fin.
|
På skolen jeg har mine barn har det blit mere og mere dobbelttimer for å få det økte antall timer til å passe med gamle skolebuss tider.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?Har ikke lest alle innleggene, men jeg vil gjerne si at jeg synes dobbelttimer er et must, i hvert fall i barneskolen. Det tar en del til å komme til ro nemlig, og å få opp bøker og utstyr. Etter 45 minutter er vi akkurat kommet godt i gang med aktivitetene etter litt fellesundervisning i plenum.
![]() |
#20 |
Absolute Beginner
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|